×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | افتتاح ۴ طرح توسعه ای شرکت مس در خاتون آباد با سرمایه گذاری ۴هزار میلیارد تومان / ظرفیت تولید مس آندی خاتون آباد به ۱۲۰ هزار تن رسید

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در آیین افتتاح طرح های توسعه ای شرکت مس، ابتدا دکتر رحمانی به صورت ویدئو کنفرانس گزارشی از طرح ها و وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی ارایه کرد.

ذوب خاتون آباد؛ طرح نخست
این پروژه ها با حضور دکتر خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شد. نخستین طرح، توسعه ذوب مس خاتون‌آباد بود. این طرح منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی می شود و میزان تولید آند این مجتمع را از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن ارتقا می دهد.
این پروژه در اوج تحریم ها و با تکیه بر توان داخلی ظرف مدت پنج ماه به بهره برداری رسید. طرح فوق باعث شد تا برای نخستین بار ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن برسد.
اشتغالزایی این طرح ۱۲۰ نفر و سرمایه گذاری ارزی و ریالی آن به ترتیب ۱۱۸ میلیون دلار و ۱۱۱۰ میلیارد ریال است. به گفته غریب پور، این اقدام، گامی در جهت «جهش تولید» است.
پیش از این کارخانه ذوب خاتون آباد از تکنولوژی نسل های قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که دارای محدودیت های تکنیکی متعددی بود.
هدف از راه اندازی طرح فوق، رفع ضعف های اشاره شده با به روز کردن تکنولوژی بود که هم زمان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی در دستور کار شرکت ملی مس قرار گرفت.

کارخانه اسید سولفوریک؛ طرح دوم
همچنین کارخانه اسید‌سولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در سال، از دیگر طرح های شرکت ملی مس است که با ظرفیت روزانه ۴۴۰ تن، در مدار تولید قرار گرفت. شروع عملیات اجرایی این طرح، سال ۹۰ بوده است.
در این طرح ۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است. کارخانه اسید خاتون‌آباد ظرفیت جدید تولید اسید کشور و در راستای حل مسایل آلودگی‌های زیست محیطی و حرکت به سمت صنعت سبز در منطقه خاتون‌آباد است.

کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره؛ طرح سوم
بنابر این گزارش، علاوه بر این دو طرح، کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره خاتون آباد نیز به بهره برداری رسید. کارخانه تولید اکسیژن خاتون آباد با ظرفیت ۷۵۰ تن در روز از دیگر طرح هایی بود که امروز با فرمان رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد.
سرمایه گذاری ریالی این طرح ۱۹۲ میلیارد ریال و ارزی آن ۳۱ میلیون یورو است. کارخانه ذوب خاتون آباد یکی از پروژه های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد است که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیند غنی سازی هوای جدید کوره فلش و همچنین غنی سازی هوای مورد نیاز کوره های کنورتر طراحی و اجرا شده است.
طرح چهارم؛ انبار کنسانتره مس
همچنین در آیین افتتاح طرح های توسعه شرکت ملی مس در مجتمع خاتون آباد، طرح انبار کنسانتره نیز افتتاح شد.
این انبار ۶۰ هزار تنی با هدف ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن کنسانتره مس، ۵ هزار تن سیلیکا فالکس، ۵ هزار تن کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی احداث شده است.
سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ۱۵۸ میلیارد ریال است و سرمایه گذاری ارزی آن به سه میلیون یورو می رسد. بنابر این گزارش، طرح های فوق، زمینه اشتغال‌ ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم را ایجاد کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.