×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افت ۲۰ هزار تنی تولید قزل آلا در راه است/ نرخ هر کیلو قزل آلا ۷۲ هزار تومان

تجارت‌گردان – آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  از ثبات قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو سالمون در عمده فروشی ها ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان و قزل آلا ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید نظیر پمپ، هزینه کارگر، مکانیزه و…امیدواریم در تامین نهاده کمک شود.

نبی زاده ادامه داد: طبق روال همه ساله، تقاضا در فصل پاییز برای خرید ماهی افزایش می یابد که کمبود ماهی ناشی از شرایط خشکسالی موجب شده تا قیمت بالا رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حذف ماهی از سفره خانوار نگران کننده است، بیان کرد: کمبود عرضه ناشی از شرایط خشکسالی است که تاثیر مستقیمی بر میزان افت تولید وبازار دارد.

وی از کاهش تولید قزل آلا خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تن قزل آلا در کشور تولید شد که امسال با افت حداقل ۲۰ هزار تنی، تولید به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن می رسد.

نبی زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال ۶ هزار تن قزل آلا تولید شده که امسال پیش بینی می شود صادرات به ۱۱ هزار تن برسد. این در حالی است که سال گذشته ۱۶ هزار تن قزل آلا صادر شده بود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه قیمت کنونی ماهی در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است، بیان کرد: علی رغم آنکه به بخش آبزیان یارانه تخصیص داده نمی شود، قیمت ماهی نسبت به متوسط جهانی پایین تر است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو قزل آلا در بازارهای جهانی ۳.۸ تا ۴ دلار است که با احتساب هزینه حمل، قیمت ماهی باز هم در کشور ما منطقی است.

به گفته وی، برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال قیمت قزل آلا به بالای ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برسد.

نبی زاده ادامه داد: با بارش های مناسب پاییز، امکان نگهداری ماهی در مزارع وجود دارد که در نتیجه ذخایر استخر بالا می رود و این موضوع در کنترل قیمت در بازار اثر گذار است، در غیراینصورت با کاهش موجودی مزارع، قیمت بالا می رود.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان ماهیان سردآبی بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه های پمپاژ و مکانیزه، تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند که در نتیجه کاهش تولید بر قیمت در بازار اثر گذار است، بنابراین از دولت انتظار می رود که تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان پرداخت کند تا هزینه های تولید کاهش یابد چرا که ۶۵ درصد قیمت ماهی مربوط به خوراک است که در ۶ ماه گذشته، ۳۰ درصد قیمت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه قیمت ماهی در داخل تابعی از نرخ های جهانی و هزینه های تولید است، افزود: با توجه به عدم اختصاص یارانه به بخش آبزیان، قیمت ماهی بر مبنای نرخ جهانی و هزینه های تولید است که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت خوراک، هزینه کارگری، بیمه و … اثر آن را باید بر بازار دید چرا که تولیدکننده چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ماهی و کاهش قدرت خرید خانوار، دولت برای افزایش سطح رفاه مردم و سرانه مصرف باید به گونه ای عمل کند که چرخ اقتصاد بچرخد تا مشکلات مرتفع شود چرا که همانند بازار مرغ، قیمت های دستوری جوابگو نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.