×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

 به گزارش تجارت گردان به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده در گفتگو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به میزان افت فروش اپراتورها گفت: «براساس اطلاعات به دست آمده در ماه گذشته اپراتورها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ چراکه به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسأله است.»

او با اشاره به اینکه در پی قطعی اینترنت تنها کسب‌وکارهای مرتبط با تلگرام و اینستاگرام نبوده‌اند که آسیب دیده‌اند گفت: «اپلیکیشن‌هایی مثل بلد و ترجمیار که ایرانی هستند نیز در این مدت آسیب دیده‌اند. ترجمیار اعلام کرده که در ماه گذشته ۷۰ درصد افت داشته است. این روزها حتی نرم‌افزارهایی همچون بلد و نشان را در در خیابان نمی‌توان استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزارها دیگر ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ ندارد. اصولاً اختلال در اینترنت در یک ماه و نیم گذشته به طور مقطعی وجود داشته است. در برخی ساعات کم و بیش نرمال است. این اختلال تأثیر خود را نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات بلکه بر کل مشاغل گذاشته است.»

توسلی با تاکید بر اینکه غالب فروشگاه‌های کشور علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی داشتند و طی این مدت دچار اختلال شده‌اند، بیان کرد: «افت کار انواع اپلیکیشن‌های پیک همچون اسنپ پیک نیز در این روزها مشهود است. این مسأله در کل فضای تجاری کشور تأثیر می‌گذارد و فقط به تجارت‌های مرتبط با اینترنت نیست.»

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی براینکه «اینترنت قطع نشده و دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده‌اند»، تصریح کرد: «مسلم است که موضوع فقط اینستاگرام و تلگرام نیست بلکه موضوع اصلی اختلال در اینترنت کشور است و شبکه‌های ارتباطی که مردم از آنها استفاده می‌کردند فیلتر شده است.»

توسلی با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: «خیلی از روابط مردم بر این اپلیکیشن‌های خارجی بنا شده است. وقتی ارتباطات مردمی دچار اختلال شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین درست نیست تصور کنیم فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اولاً این دو اپلیکیشن، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دوماً هیچ آلترناتیوی ساخته نشده که جذابیت لازم را برای کوچ مخاطبان به پیام‌رسان داخلی داشته باشد. ضمناً در شرایط بحرانی نمی‌توان مسأله را حل کرد. ۱۵ سال فرصت بوده که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنند و تبلیغات انجام دهند اما این اتفاق نیفتاده است. »

او ادامه داد: «باید توجه کرد بخش زیادی از نیاز‌های مردم در این شبکه‌های ارتباطی قرار دارد. وقتی این شبکه‌ها مختل شود، اقتصاد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته فقط ملاک ما تاثیر مستقیم نیست بلکه تأثیر غیرمستقیمی وجود دارد که تجارت را نیز دچار اختلال می‌کند.»

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده با تاکید بر طرح جدید دولت برای حمایت بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی و ایجاد رقابت بین آن‌ها گفت: «این طرح وزیر ارتباطات چندان جدید نیست و این دست اپلیکیشن‌ها مثل آی‌گپ و… حدود ده سال قبل با حمایت‌های دولت ایجاد شده‌اند. تا جایی که به خاطر دارم در آن زمان حدود ۵ میلیارد تومان به آن‌ها وام داده شد. ولی الان میزان کاربران آن‌ها ده درصد کاربرانی هم نیست که در شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام حضور دارند. مسأله این است که پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام رقابت کنند؛ نه موارد مشابه داخلی دیگر.»

او با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند، گفت: «این فرآیند با دستور و تفهیم انجام نمی‌گیرد؛ بلکه فرآیند بسیار طولانی و پیچیده‌ای است. مسئولان در یک پروسه ۱۵ تا ۲۰ ساله شرایطی را فراهم کردند که اکثر کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی رفته‌اند. حال باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان طی کرد.»

توسلی با تاکید بر اینکه مسأله اعتمادسازی برای پیامرسان‌های داخلی نیاز به نگاه جامعه‌شناسانه‌تری دارد، گفت: «کوچ مردم به نرم‌افزارهای داخلی را به شکل دستوری نمی‌توان انجام داد.»

عضوکمیسیون اینترنت و انتقال داده خاطرنشان کرد: «در مورد امنیت داده در پیام‌رسان‌ها واقعیت این است که خیلی تفاوتی بین مدل داخلی و خارجی آن وجود ندارد و هر دستگاه امنیتی در هر کشوری اگر بخواهد کنترل کند، می‌تواند تا حدی این کار را انجام دهد. اما در ایران به دلیل برخورد‌های نادرست توانسته‌اند این فرهنگ را جا بیاندازند که گویا اگر اپلیکیشن داخلی باشد، غیرامن است و اگر خارجی باشد، امن است. این مسأله خیلی واقعیت ندارد. اما مهم این است که افکار عمومی چطور می‌اندیشد و به اپلیکیشن خارجی اعتماد بیشتری دارد. زمان زیادی می‌برد تا بتوانند اعتماد جلب کنند. این فرآیند پیچیده است و باید در طی زمان بررسی شود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.