×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش استقلال بانک مرکزی با شیوه جدید تعیین هیئت عامل

محمد صفایی دلوئی، نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح قانون بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: مهم‌ترین بحث طرح اصلاح قانون بانک مرکزی این است که یک هیئت عامل یا مدیره‌ای با کارکرد انتخاب رئیس کل برای بانک مرکزی تعیین شود. اعضای این هیئت مدیره متخصصانی خواهند بود که احتمالا و الزاما فاقد جایگاه حقوقی هستند زیرا به این شکل راحت‌تر نظر خود را هم برای انتخاب رئیس کل مطرح می‌کنند و هم بر سیاست‌های کلی بانک مرکزی نظارت تخصصی فارغ از فشارهای دولت یا سایر دستگاه‌ها خواهند داشت که این بخش از مهم‌ترین شاخصه‌های طرح جدید خواهد بود. 

وی در رابطه با استقلال بانک مرکزی نیز بیان کرد: بانک مرکزی درقانون اساسی کشور زیرمجموعه دولت به حساب می‌آید، بنابراین نمی‌تواند مانند سایر بانک‌های مرکزی دنیا که از استقلال رای بهره می‌برند، عمل کند، اما همانطور که اشاره کردم استقلال بانک مرکزی تا این اندازه که یک هیئت مدیره حقیقی دارد و دارای متخصصانی است که شاخصه‌های آن‌ها مورد اشاره قرار گرفته، حفظ شده است.

نماینده مردم گناباد در این رابطه یادآور شد: براساس همین شاخصه‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که بانک مرکزی نسبت به گذشته استقلال بیشتری پیدا خواهد کرد که هیچ مغایرتی هم با قانون اساسی ندارد و به نظر نمی‌رسد که با مخالفت شورای نگهبان روبرو شود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره زمان عملیاتی شدن طرح اصلاح قانون بانک مرکزی تصریح کرد: طرح اصلاح قانون بانک مرکزی هنوز وارد صحن علنی مجلس نشده، امیدوار هستم که در سال جاری طرح مالیات برعایدی سرمایه و بانک مرکزی به تصویب نهایی مجلس برسد و شکل قانونی به خود گیرد تا از سال آینده با قانون جدید مدیریت آن را شاهد باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.