×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش تعاملات نفتی با ونزوئلا و ترکمنستان/ شبکه برق پایدار ماند

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش تعاملات نفتی ایران با ونزوئلا و ترکمنستان، پایداری شبکه برق با وجود افزایش مصرف، شایعات و تکذی ب های چندین باره، انتشار آمار اوپک و وصول ۱.۶ میلیارد دلار مطالبات از عراق از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

افزایش تعاملات نفتی ایران با ونزوئلا و ترکمنستان

قطعا مهمترین اتفاق نفتی این هفته تعاملات وزارت نفت با کشورهای ونزوئلا و ترکمنستان بود.

در سفر نیکلاس مادورو به تهران، جواد اوجی در دیدار با او، ضمن پیگیری توافقات سفر ماه گذشته خود به کشور ونزوئلا، درباره صدور خدمات فنی و مهندسی، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها و توسعه میدان‌های نفت و گاز صحبت و گفتگو کردند.

افزایش تعاملات نفتی با ونزوئلا و ترکمنستان/ شبکه برق پایدار ماند

همچنین دومین نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که به سفارش ونزوئلا ساخته شده است، روز شنبه (۲۱ خردادماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو رؤسای جمهوری ایران و ونزوئلا تحویل شرکت نفت این کشور شد.

رئیس جمهور در اینباره گفت: ساخت و تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی به ونزوئلا، افزون بر اینکه به این کشور در دستیابی به هدف استقلال در حمل‌ونقل دریایی کمک خواهد کرد، اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

افزایش تعاملات نفتی با ونزوئلا و ترکمنستان/ شبکه برق پایدار ماند

همچنین در این هفته تهران میزبان سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان بود. جواد اوجی نیز در دیدار با با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌ گفت: طرف مقابل از ما درخواست افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه را خواستار شد و ما اعلام آمادگی کردیم.

وزیر نفت با اشاره به تصمیم ترکمنستان برای توسعه میدان‌های نفت و گاز خود افزود: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطاب به طرف ترکمنستانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میدان‌های نفت و گاز، احداث واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاهی به‌دست شرکت‌های داخلی اعلام آمادگی کردیم.

اوجی، صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و نیز کاتالیست‌های مورد نیاز در این صنعت را از دیگر محورهای مذاکره با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان خواند و گفت: این پیشنهاد ما خوشبختانه با استقبال طرف ترکمنستانی روبه‌رو شد.

پایداری شبکه برق با وجود افزایش مصرف

در این هفته مصرف برق به ۶۰ هزار مگاوات نزدیک شد و در مقاطعی از این میزان رد شد. به همین منظور کنترل مصرف اداری از طریق تغییر ساعت کاری و ارسال هشدارها از مهمترین برنامه های وزارت نیرو بود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تغییر ساعت کاری منجر به صرفه جویی هژار مگاواتی شده است گفت: شهرک‌های صنعتی سراسر کشور یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ مشمول طرح مدیریت مصرف برق می‌شوند.

وی ادامه داد: درباره صنایع داروسازی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که در صورت قطعی احتمالی برق یا بروز اختلال در شبکه برق‌رسانی، اگرچه باید مولدها و دیزل‌های اضطراری داشته باشند، اما در تأمین برق این صنایع وقفه‌ای ایجاد نشود و شامل برنامه مدیریت مصرف سایر صنایع نشوند.

همچنین رجبی مشهدی در نامه‌ای به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی ایران اعلام کرد که سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی بر اساس هماهنگی انجام شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تا ۱۰ تیرماه از ساعت ۲۴ تا هشت صبح روز بعد بدون محدودیت است.

شایعات و تکذی ب های چندین باره

یکی از شایعاتی که در این هفته در فضای مجازی قوت گرفت، جمع شدن کارت سوخت های جایگاه داران بود که با تکذیب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روبرو شد.

همچنین برای چندمین بار افزایش قیمت بنزین توسط وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تکذیب شد. وزارت نفت در پاسخ به شایعات منتشرشده در رسانه‌های منتقد دولت درباره قیمت بنزین با وجود تکذیب‌های مکرر مسئولان دولت و مدیران وزارت نفت، از آن به عنوان کلیدواژه جدید برخی جناح‌ها برای سیاسی‌کاری و التهاب‌آفرینی نام برد.

انتشار آمار اوپک

بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ایران نسبت به پیش از تنش نظامی بین روسیه و اوکراین نه‌تنها کاهش نداشته که نسبت به ۳ماهه اول سال جاری میلادی ۱۵ هزار بشکه نیز بیشتر شده و از همین رو ایران نه‌تنها س هم خود از بازار نفت چین را از دست نداده که این سهم بیشتر نیز شده است.

افزایش تعاملات نفتی با ونزوئلا و ترکمنستان/ شبکه برق پایدار ماند

وصول ۱.۶ میلیارد دلار مطالبات از عراق

وزیر نفت روز چهارشنبه در توییتی از وصول ۱.۶ میلیارد دلار ‎ طلب معوق سال‌های گذشته بابت ‎ صادرات گاز به عراق خبر داد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول‎ درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.