×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی

تجارت گردان | افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، «حسن قالیباف اصل» در جلسه تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس که امروز برگزار شد، ضمن تشکر از حمایت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به ورود افراد جدید به بازار سرمایه، فرهنگ سرمایه‌گذاری در این بازار تا دورترین نقاط کشور پیش رفته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی شرکت‌های سهامی عام را مهم اعلام کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های حاضر در  بازار سرمایه از جمله وظایف بورس‌ها و تامین سرمایه‌ها محسوب می‌شود تا بتوانند از طریق این بازار تامین مالی مناسبی را در دستور کار فعالیت های خود قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به لزوم برگزاری مجامع الکترونیک گفت: کرونا امروز درس‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته و نباید اجازه داد مجامع شرکت‌های بورسی به تنفس بخورد.

قالیباف اصل توجه به نیاز فعالان بازار را اولویت فعالیت سازمان بورس اعلام کرد و ادامه داد: تلاش ما در سازمان بورس اجرای برخی از برنامه‌ها برای تسهیل روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه است که در این زمینه احترام به نیازهای مخاطبان بازار سرمایه و ارباب رجوع را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر جایگاه بازار بدهی در کشور گفت: بازار بدهی با وجود رشد خوبی که از خود نشان داده است، همچنان در اقتصاد کشور جای رشد دارد که این موضوع را از طریق همکاری با همه ارکان بازار سرمایه، دولت، مجلس و رسانه‌ها قدرت به پیش خواهیم برد.

شفاف‌سازی، مهمترین رکن تصمیم‌سازی برای سرمایه گذاران

رییس سابق سازمان بورس گفت: اطلاع رسانی و شفاف‌سازی سریع و به موقع، مهمترین رکن در تصمیم‌سازی صحیح برای سرمایه‌گذاران و سهامداران است و همواره به طور جدی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور پیگیری شده است.

«شاپور محمدی» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام های مناسبی در جهت توسعه برداشته که در نتیجه آن، ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آماری که سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند، آمار واقعی عملکرد شرکت‌هاست، افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش شده، ثبت شده و درج شده در تاریخ ۵ مرداد ۹۵ ، ۵۵۴ شرکت بود که امروز این رقم به ۶۲۹  شرکت رسیده است.

رییس سابق سازمان بورس همچنین ادامه داد: تنها در سه ماه پایانی سال گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است.

 محمدی با تاکید بر اینکه فرشته نجات سرمایه گذار، توجه به رابطه سودآوری و قیمت سهام است، اظهار داشت: این قانون به عنوان اصل اول فاینانس شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، میانگین تعداد روزهای تاخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از ۱۱ روز در ابتدای سال ۱۳۹۷ به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت، همچنین در چهار سال گذشته شاخص ارایه به موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از ۳۴ درصد  به دو درصد رسید.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در بعد ابزارهای مالی هم در حال حاضر، بورس ایران کامل ترین جعبه ابزار مالی اسلامی را در جهان دارا است و امروزه سرمایه‌گذاران از ابزارهایی همچون صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق رهنی، خرید دین، مرابحه و… استفاده می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.