×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | افزایش دو برابری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان ۲۶ شهریورماه در آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فارسان، اظهار کرد: علی‌رغم تاخیرهای قابل ملاحظه و دعوت استاندار در سفر به چهارمحال و بختیاری با توجه به توجیهاتی که انجام شد، امروز به این استان آمده‌ایم تا در مراسم آغاز بهره‌برداری از تعدادی پروژه‌ها شرکت کنیم.

وی افزود: کارهایی که تاکنون در کشور انجام شده بسیار پیچیده و ارزشمند بوده است، به طوری که این تعداد تصفیه‌خانه آب، فاضلاب، طرح‌های تامین آب، آبیاری و زهکشی، طرح‌های تامین برق و … نشان از انجام کارهای بزرگ در حوزه وزارت نیرو دارد.

اردکانیان گفت: امروزه در دنیا موضوع جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب یک بحث و استفاده مجدد از پساب تصفیه‌ شده از موضوعات مهم دیگر است، به همین خاطر به جای استفاده از کلمه فاضلاب به سمت استفاده از کلمه آب رفته‌ایم، زیرا نباید فراموش کرد که آب یک منبع است، همانطور که آب سبز، خاکستری، آبی را با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان تصفیه و از این منابع استفاده کرد.

وی بیان کرد: در برخی از رودخانه‌های مهم اروپا تا هفت مرتبه آب دریافت و مصرف و دوباره بعد از تبدیل به فاضلاب تصفیه می‌شود که این چرخه در حال چرخیدن است.

وزیر نیرو در ادامه افزود: جمعیت امروز کره زمین ۷.۵ میلیارد نفر بوده که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱۰.۵ میلیارد نفر برسد و در آن سطح، دیگر جمعیت ثابت خواهد ماند.

او ادامه داد: با این افزایش جمعیت نیاز به آب، انرژی و غذا وجود دارد، زیرا بخشی از آب و غذا به انرژی وصل است، همچنین متوسط بارندگی دنیا سالانه ۷۵۰ میلی‌متر است که باید بتوان برای ۱.۵ برابر زندگی جمعیت فعلی آب تامین کرد، بنابراین باید از تکنولوژی‌ها استفاده کرد.

اردکانیان گفت: احداث تصفیه‌خانه‌ها در غذا، بهداشت عمومی، ارتقای سطح سلامت جامعه نقش دارند به همین دلیل وزارت نیرو به سمت پروژه‌های جمع‌آوری و تصفیه‌فاضلاب پیش رفته‌ است.

وی اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته تنها چهار تصفیه‌خانه  در کشور وجود داشت که گسترده‌ترین آن در اصفهان بود به طوری که بخش‌هایی از کشور را پوشش می‌داد.
وزیر نیرو اظهار کرد: اتفاق مهمی که طی چهار دهه گذشته رخ داده، به جایی رسیده‌ایم که هر ۴۰ روز یک تصفیه‌خانه در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، به طوری که تصفیه‌خانه فارسان ۲۲۶ امین تصفیه‌خانه‌ای بوده که به مدار بهره‌برداری رسید.

او بیان کرد: هدف از اجرای تمام پروژه‌ها در تمام بخش‌ها افزایش سطح رضایتمندی مردم است، به طوری که هر کدام از ما در یک ارکستر بزرگ، نوایی را ایجاد می‌کنیم که حاصل آن باید، افزایش احساس رضایتمندی مردم باشد.

اردکانیان گفت: امروزه ۶۲ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که این عدد در کشور ۵۰ درصد است، بنابراین پیشنهاد می‌شود این سطح و سرعت اجرای کار با تعدادی از پایتخت‌های دنیا مقایسه صورت گیرد تا مشخص شود متناسب با پیشرفت‌ها در آن پروژه‌ها اقداماتی انجام شده است یا خیر؟ در صورتی که جواب خیر است باید بازنگری در روش کارها صورت گیرد.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های تامین آب، تصریح کرد: باید تخصیص‌ها درست صورت گیرد و در مسیر پیگیری‌های خود، هدف اصلی فراموش نشود.

وزیر نیرو ادامه داد: باید اجرا، پیگیری، نظارت، تامین منابع، کارهای فنی و اطلاع رسانی به گونه‌ای صورت گیرد که هدف نهایی پروژه، مدنظر باشد.

وی با بیان این‌که کمیت کارهای انجام شده در ۲۰ سال گذشته قابل قیاس با اکنون نیست، تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۹۲ با شروع دولت تدبیر و امید تاکنون به طور متوسط تصفیه‌خانه‌ها دو برابر شده است به طوری که از ۴.۷ به ۹.۳ در سال رسیده است.

وزیر نیرو ادامه داد: ولی هنگامی که به هدف مشترک نگاه می‌شود سرعت ما در گذشته بیشتر بوده که بایستی روش‌ها بازنگری شوند.

وی بیان کرد: به برکت امکانات رسانه‌ای تمام جمعیت کشور می‌توانند شنونده مباحث ما باشند، زیرا یکی از حقوق مسلم مردم لذت از داشته‌ها است، در غیر این صورت منجر به لذت نخواهد شد و ممکن است کارهای انجام شده دارای اشکال باشد.

اردکانیان گفت: ساختار فکری به گونه‌ای است که نیاز به تذکر دارد که هر کدام از ما باید این کار را به سهم خود انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در چهار محال و بختیاری ۲۵۳ پروژه تحت پوشش وزارت نیرو قرار دارد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن‌ها ۲۵۳۰ میلیارد تومان است و متوسط دارای پیشرفت ۵۳ درصدی هستند.
وزیر نیرو افزود: ۸۳ پروژه خرد و کلان عمدتا در بخش برق‌ بوده که افتتاح خواهند شد، سه تصفیه‌خانه فاضلاب و دو پروژه آبرسانی روستایی و عملیات اجرایی ۷۳ پروژه برق‌رسانی آغاز خواهد شد، امید است تا پایان دولت با توجه به اینکه شرایط کشور روبه بهبود است و با توجه به نزدیک شدن به بودجه ۹۹ حمایت‌های لازم صورت گیرد تا بتوانیم طرح‌های مهم به ویژه طرح‌های تامین آب به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری که به نسبت جمعیتی دارای درصد بالایی از عدم اشتغال و بیکاری است تمام مسئولان و برنامه‌ریزان با توجه به شعار سال باید شاخص کارهای خود را افزایش اشتغال و بهره‌وری قرار دهند تا موجب تثبیت روستاییان و کاهش مهاجرت معکوس یه شهرها باشد، امید است وزارت نیرو بتواند طرح‌‎های خود را با شاخص افزایش اشتغالزایی ایفا کرده و جلو ببرد.

اردکانیان در خصوص استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این استان، تصریح کرد: اخیرا شیوه‌نامه‌ای با دستور ریاست جمهوری کار مشترکی با همکاری وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای استفاده از سایت‌های جذب گردشگری و آماده کردن ظرفیت‌ سدها برای جذب گردشگر تدوین و به تمام شرکت‌های آب منطقه‌ای ابلاغ شده است، زیرا توسعه گردشگری نقش مهمی در افزایش امر اشتغال دارد.
وی در خصوص کنترل کیفیت آب شرب شهرها و روستاها، بیان کرد: این امر خط قرمز وزارت نیرو بوده که رعایت می‌شود.

تامین آب شرب در اولویت قرار دارد

همچنین وزیر نیرو  در حاشیه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب فارسان در جمع خبرنگاران استان، گفت: تامین آب شرب در شهرها و روستاها در اولویت قرار دارد و ما به هیچ وجه این اولویت را کاهش نمی‌دهیم.

وی افزود: البته بررسی‌های فنی که باید صورت بگیرد و احیانا تغییراتی در تخصیص‌ها، نظارت‌ها و کنترل‌ها داده شود و بعضا جلوگیری‌ها صورت بگیرد در غیره آب شرب تمام این کارها جزو برنامه است اما طرح‌های تامین آب شرب مردم را در هیچ جا از اولویت خارج نخواهیم کرد و امیدواریم این طرح هم مطابق ضوابط و به کمک دستگاه‌هایی که ما را در تامین منابع مالی یاری خواهند کرد، سرعت بگیرد و اطمینان خاطر برای مردم چهارمحال و بختیاری فراهم شود.

اردکانیان در ادامه با اشاره به آغاز عملیات بهره‌برداری از ۸۳ پروژه برق‌رسانی و آب و فاضلاب استان و کلنگ‌زنی بیش از ۷۰ پروژه برق و آب و فاضلاب، اظهار کرد: در مجموع ۲۵۹ پروژه در چهارمحال و بختیاری با اعتباری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است و امیدواریم در اجرای این طرح‌ها بتوانیم سرعت بیشتری داشته باشیم و تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها را تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسانیم.

اردکانیان ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هم در بهداشت عمومی و هم در ارتقا آن نقش دارند و هم به عنوان یک منبع آب می‌توانند عمل کنند به ویژه برای مصارف صنعت می‌توانیم از پساب تصفیه شده استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالایی که دارد هر چه زودتر در بخش‌های مختلف شاهد به ثمر رسیدن طرح‌های مختلف در تامین آب، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و توسعه شبکه آبرسانی روستایی و بخش برق باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.