×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش صادرات در گرو سرمایه گذاری بخش خصوصی

تجارت گردان | افزایش صادرات در گرو سرمایه گذاری بخش خصوصی

وزارت صمت؛ آقای حمید زادبوم در جلسه میز کالا کشور امارات که با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و امارات، اتاق بازرگانی ایران، فعالان اقتصادی ایران در امارات، نمایندگان بانک مرکزی، وزارت کشاورزی، وزارت امور خارجه و …، در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد با اشاره به اینکه باید برای صادرات به امارات، نقشه راه مشخصی تعیین شود،  پیشنهاد کرد: پایانه صادراتی میوه و تره بار در بنادر ایجاد شود.
وی به کمبود کانتینر‌های یخچالدار اشاره کرد و گفت: در تلاش برای رفع این مشکل هستیم و در همین خصوص برای واردات کانتینر یخچالی باید پیش از تصمیم برای تامین ارز آن برنامه ریزی شود و همچنین در صورت تولید داخلی کانتینر‌های یخچالدار باید مراقب انحصار در میان تولیدکنندگان آن باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: برای واردات کانتینر یخچال دار دست دوم می‌توانیم با کمک کمیته ماده یک اقدام کنیم به صورتی که مورد توافق طرفین بوده و در نهایت مورد اعتراض تولیدکنندگان داخلی قرار نگیرد.
زادبوم همچنین درباره واردات بدون انتقال ارز گفت: بانک مرکزی در صورتی که اثبات شود منشا ارز خارج از ایران باشد مشکلی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات تولیدی ندارد. کمیته اقدام ارزی،

گامی بدیع در جهت تسهیل و تسریع بازگشت ارز صادراتی
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، تشکیل کمیتۀ ارزی را گامی بدیع در جهت تسهیل و تسریع بازگشت ارز صادراتی توصیف کرد.
آقای حمید زادبوم گفت: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی، و دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیتۀ اقدام ارزی با مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و با عضویت دستگاه‌های مسئول تجارت خارجی، به منظور تسهیل و تسریع بازگشت ارز صادراتی تشکیل شده است.
وی افزود: طبق فرایند تعریف شده و شیوه نامه کمیته اقدام ارزی، سازمان توسعه تجارت ایران، صادر کنندگان را به ۴ گروه صادرکنندگانی که ۱۰۰ درصد ارز خود را به چرخه اقتصادی بازگزدانده اند، صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات را بر اساس ترتیبات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی ۲بازگردانده اند، بنگاه‌های حقیقی و حقوقی که کمتر از ۷۰ درصد به تعهدات خود عمل کرده اند و صادرکنندگانی که به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند تقسیم کرده و برای هر گروه رویه خاصی طراحی کرده است.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را وظیفه صادرکنندگان دانست و گفت: بر اساس تعهد اخذ شده از صادرکنندگان هنگام صادرات، آنان مکلفند در خصوص به بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کنند.
مسئول کمیته اقدام ارزی، تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی و تقدیر از صادرکنندگانی که به تعهدات خود عمل کرده‌اند را از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در شرایط فعلی عنوان کرد و افزود: بسته تشویقی بازگشت ارز در چند روز آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.