×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش نرخ دلار تحت تاثیر سه عامل/قیمت‌ها به کدام سمت می‌رود؟

به گزارش تجارت گردان ، اخبار رسیده از سبزه میدان و فردوسی دلالت بر آن دارد که قیمت‌ها در بازار آزاد نیز روند افزابیشی را تجربه می‌کنند و هر دلار امریکا حالا در بازار آزاد قیمتی بیش از ۲۵ هزار تومان را یافته است. دلالان و صرافان معمولی دلار را به نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‎کنند و همین امر سبب شده است برخی مشتاقانه نسبت به خرید دلار در صرافی‌های بانکی و فروش آن در بازار آزاد اقدام نمایند .

 رشد بهای دلار در حالی رخ داد که پیش از این انتظارات بر کاهش نرخ دلار در بازار استوار بود. برخی از رسیدن قریب‌الوقوع دلار به قیمت ۲۰ هزار تومان سخن می‌گفتند اما این روند تغییری محسوس را در هفته‌های اخیر تجربه کرده است .

چرا مسیر حرکت ارز تغییر کرد؟

سید کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص دلایل افزایش نرخ دلار به خبرگزاری خبرانلاین گفت: قیمت دلار از سه جنبه تحت فشار قرار دارد.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: از یک سو بازار به نام‌های مطرح شده برای حضور در کابینه واکنش نشان می‌دهد چرا که در این مقاطع زمانی در حقیقت بازار شایعات به شدت داغ می‌شود و در نتیجه گزینه‌های مطرح شده، واکنش منفی بازار را در پی دارند اما از نام‌ها که بگذریم به سیاست‌ها می‌رسیم. در حقیقت سیاست‌های دولت سیزدهم در قبال مساله ارز اصلا روشن نیست و ما در یک نوع خلا اطلاعاتی به سر می‌بریم .

 او ادامه داد: اگر روشن شود که سیاست دولت سیزدهم در قبال مساله ارز و تامین ارزی صنایع چیست و موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در قبال مسائل اقتصاد روشن شود، بازار پیش‌بینی دقیق‌تری نسبت به قیمت خواهد داشت.

وی ادامه داد مورد سومی که سبب شده است روند قیمت‌ها در بازار ارز افزایشی باشد نیز به مساله مذاکرات وین برمی‌گردد .

 او تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها دلالت بر آن داشت که این مذاکرات بسیار زودتر از این‌ها به نتیجه می‌رسد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده و حتی حساسیت افکار عمومی نیز به روند این مذاکرات کاهش یافته که این علامت، علامت چندان مثبتی نیست .

 او پیش‌بینی کرد: در صورت مشخص شدن نام‌ها و سیاست‌ها در دولت سیزدهم ، وضعیت کمی روشن‌تر خواهد شد اما تا زمانی که مسائل داخلی و خارجی روشن نشود، نمی‎توان انتظار داشت که تغییر چندانی را تجربه نماید.

بازار خرید و فروش داغ شد

صرافان از افزایش تمایل برای خرید دلار در روزهای اخیر خبر می‌دهند. برخی رسانه‌ها حتی از اقبال برخی دلالان به اجاره کارت ملی برای خرید ارز خبر داده‌اند و می‌گویند نرخ اجاره کارت ملی به محدوده ۴۰۰ هزار تومان رسیده است . با این حال کم نیست شما صرافانی که می گویند با معکوس شدن روند مذاکرات در وین، شرایط در بازار ارز بازخواهد گشت.

 هر چند افزایش خرید و فروش در بازار محسوس است اما فعالان بازار این روند را روندی پایدار نمی‌دانند و معتقدند ماهیگیری دلالان از بازار عامل مهمی برای وقوع این اتفاق است .

 سید علی نیز معتقد است بازار در خلایی اطلاعاتی است و به زودی به روشن شدن سیاست ها مسیر حرکت بازار روشن تر خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.