×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش نظارت و تغییر حجم مبنا چاره تقابل با سوداگران و سفته‌بازان نماد تسه

محمد حسین علمداری عضو هیئت مدیره بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، درخصوص روند اعطای اوراق تسه، اظهار کرد: اوراق تسه در اصل مربوط به بحث حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن می شود، به نحوی که اشخاص پس از بازکردن حساب در این بانک می‌توانند از امتیاز یونیت‌هایی که به واسطه فرابورس عرضه می‌گردد، بهره‌مند شوند.

او بیان کرد: مالک اصلی اوراق تسه سپرده‌گذارانی هستند که نزد بانک مسکن حساب دارند، عرضه و تقاضای این اوراق به نحوی برنامه‌ریزی شده که اشخاص حداکثر تا ۲۴ ماه می‌توانند آن را بفروشند یا جهت خرید خانه از آن استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن تاکیدکرد: در صورتی‌که اشخاص طی ۲۴ ماه از امتیاز اوراق خود استقاده نکنند، برگه اوراق آن‌ها باطل خواهد شد.

علمداری گفت: به محض آنکه نماد جدید در این خصوص شکل‌گیرد، نماد قبلی به طور کامل حذف خواهدشد.

او بیان کرد: اوراق تسه تقریبا عمری ۱۹ ساله دارد که تا چهار ماه گذشته براساس گزارشاتی که به دستمان می‌رسید عملکرد خوبی وجود داشته، اما طی سه ماه اخیر با توجه به جو منفی حاکم بر بازار سرمایه و نبود نظارت کافی برخی از سوداگران و سفته‌بازان به سمت این نماد حرکت کردند.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن بیان کرد: طی جلساتی که اخیراً با مسئولان فرابورس داشتیم، تصمیماتی در رابطه با افزایش نظارت و تغییر حجم مبنا در خصوص نماد تسه اتخاذ شد.

علمداری افزود: مشکل اساسی که در خصوص نماد تسه وجود داشت، مربوط به خرید و فروش همزمان این اوراق در طول یک روز می‌شد که مطابق پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بانک مسکن، این امر از ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ به طور کامل اصلاح شد، به گونه‌ای که اکنون شخص پس از خرید اوراق تسه حداکثر تا چهارماه امکان فروش آن را ندارد.

او بیان کرد: از سوی دیگر نیز با هدف کاهش هزینه اوراق تسه طرحی عملیاتی شد که اکنون ۵۰درصد تسهیلات خرید مسکن بدون نیاز به خرید اوراق پرداخت می‌شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته در جلسات قیمت هر تسه باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد تا خریداران زیانی متحمل نشوند.

علمداری در پایان گفت: تمام تلاشمان این است که تا در سال آینده قیمت این اوراق متعادل‌تر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.