×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۱٫۹ میلیون نفری تعداد بیمه‌شدگان در دوره مدیریتی جدید تأمین‌اجتماعی

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک هفته تأمین‌اجتماعی به خانواده بزرگ بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و نیز کارفرمایان مرتبط با سازمان تأمین‌اجتماعی، اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی مورد توجه در دولت مردمی سیزدهم، مسئله توانمندسازی صندوق‌های بیمه اجتماعی و بازنشستگی است. بر این اساس از همان ابتدای استقرار دولت جدید، روی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی تمرکز ویژه شد. در سال‌های پیش از این دولت و استقرار تیم مدیریتی جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از مشکلات اساسی این سازمان ناترازی منابع بود که این ناترازی و فشار ناشی از تعهدات سنگین سازمان، باعث شد مشکل دیگری به این ناترازی افزوده شود که آن عبارت از استقراض بی‌رویه از نظام بانکی بود.

وی با اشاره به اینکه استقراض بی‌رویه از نظام بانکی علاوه بر افزایش ناترازی منابع در سازمان تأمین‌اجتماعی، مشکلاتی را نیز برای اقتصاد کلان کشور نیز در بحث افزایش نقدینگی به وجود آورده بود، گفت: با شناسایی این مشکل در همان ابتدای استقرار تیم مدیریتی جدید، طی دو سال گذشته با عنایت ویژه دولت مردمی سیزدهم و مساعدت‌های مجلس انقلابی، در یک اقدام بی‌نظیر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی تأدیه شد و به تبع آن، بزرگ‌ترین تسویه در تاریخ نظام بانکی به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان صورت گرفت و سازمان تأمین‌اجتماعی که در ابتدای فعالیت تیم مدیریتی جدید، ابربدهکارترین نهاد به نظام بانکی بود، امروز هیچ بدهی‌ای به نظام بانکی کشور ندارد.
موسوی با اشاره به آثار مثبت این اقدام بزرگ، اظهار داشت: برآورد همکاران ما این است که سود سالانه این تسهیلات چیزی معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که باید از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شد. برای اینکه بدانید این رقم چقدر بزرگ است می‌گویم که مجموع سودی که سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی پس از تقسیم سود شرکت‌ها براساس مصوبات مجامع به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بیش از مجموع سودی که از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود، باید در قالب سود این تسهیلات به نظام بانکی پرداخت می‌شد و سازمان تأمین‌اجتماعی با تسویه این بدهی بزرگ بانکی توانست از پرداخت این مبلغ از محل منابع متعلق به همه بیمه‌شدگان جلوگیری کند. اثر مثبت دیگر این اقدام بزرگ، افزایش سرمایه بی‌سابقه بانک رفاه کارگران بود که با استفاده از همین منابع، توانستیم بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان در این بانک افزایش سرمایه داشته باشیم و اکنون این بانک بالاترین رتبه را در شاخص‌های مختلف بانکی در کشور دارد.

توسعه پوشش بیمه‌ای

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه کاهش ضریب پشتیبانی، یکی دیگر از مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی بود که باید برای اصلاح آن تدبیری صورت می‌گرفت، اظهار داشت: درآمد پایدار؛ از مؤلفه‌های اساسی در صندوق‌های بیمه اجتماعی است و ضامن استمرار تعهدات این صندوق‌ها در قبال بیمه‌شدگان است. در همین راستا و به موجب تکلیفی که در اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه پوشش فراگیر بیمه‌ای برعهده سازمان تأمین‌اجتماعی‌ است، برای پوشش بیمه‌ای حدود ۲۷ درصد از جمعیت کشور که تاکنون به دلایل مختلف تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند، برنامه‌ریزی کردیم.
وی با تأکید بر اینکه توسعه پوشش بیمه‌ای، به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی از ابتدای دوره مدیریتی جدید در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: از آغاز مسئولیت تا امروز بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این اتفاق ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و برخی بیمه‌های خاص رقم خورده است. برآورد همکاران ما این است که افزایش این تعداد بیمه‌شده، ماهانه حدود هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمین‌اجتماعی دارد که عدد قابل توجهی است.
موسوی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند؛ درحالی‌که امروز ۷۳ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اسلامی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند، گفت: به‌رغم وجود برخی موانع و مشکلات در عرصه‌های مختلف حکمرانی، توسعه خدمات از همان ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست محترم جمهور بوده و ما در سازمان تأمین‌اجتماعی این راهبرد را در دستور کار قرار دادیم. پیش از هر چیز باید به تعهدات قانونی خود در همه حوزه‌ها به خوبی عمل می‌کردیم. بنابراین در سال اول فعالیت افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح را در دستور کار قرار دادیم که سال گذشته به همت دولت محترم و مجلس انقلابی رقم خورد. برای سال جاری نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که تا امروز تمام تعهدات را به خوبی و در موعد مقرر انجام داده‌ایم؛ درحالی‌که در ماه‌های ابتدایی قبول مسئولیت، ماهانه چند هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات کسری داشتیم؛ اما در سال جاری و در سه ماهه گذشته بدون ریالی استقراض توانستیم به همه تعهدات خود عمل کنیم. به هر حال تلاش برای پایداری منابع آغاز شده و ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سال‌های آینده با پایدارتر شدن منابع، بیشتر روی سرمایه‌گذاری و تدبیر آینده بیمه‌شدگان تمرکز کنیم.

توسعه خدمات به‌ویژه در بخش خدمات درمانی

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ خدمت کلان به بیمه‌شدگان و بازنشستگان محترم سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود که یکی از آنها خدمات درمانی است که از ابتدا توسعه این خدمات را به‌عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار قرار دادیم؛ به خصوص خدمات درمان مستقیم که به‌خاطر ارائه رایگان خدمات، جذابیت‌های بیشتری برای بیمه‌شدگان عزیز دارد. امروز به لطف خدا در بخش درمان ما روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت سرپایی و حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ خدمت بستری به بیمه‌شدگان عزیز ارائه می‌شود. علاوه بر این یکی از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی، توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم است که در سال ۱۴۰۰ بودجه این بخش ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۱۱ و پانصد میلیارد تومان رسیده است. در سال گذشته ۲۱ پروژه توسعه و ایجادی در این بخش به بهره‌برداری رسید و مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز ۲۹ مرکز درمانی ایجادی یا توسعه‌ای یا جایگزین به بهره‌برداری خواهد رسید که عمده این طرح‌ها در مناطق کمتر برخوردار و محروم اجرا شده است.
وی افزود: در سال گذشته بیمارستان هدایت تهران و بیمارستان شهید املاکی لنگرود از جمله مراکز درمانی بود که به مرحله بهره‌برداری رسید. امسال هم با عنایت خداوند و تلاش‌های همکاران خدوم ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، افتتاح بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید فیاض‌بخش تهران و بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان و چندین مرکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی در مناطق مختلف کشور را در دستور کار داریم که امیدواریم به‌زودی آماده خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان عزیز شوند تا چنان‌که مقام معظم رهبری فرموده‌اند مردم شریف ما در زمان بیماری، جز رنج بیماری متحمل رنج و زحمت دیگری نشوند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که این سازمان بزرگترین خریدار راهبردی در بخش درمان غیرمستقیم است، اظهار داشت: طی دو سال اخیر سازمان تأمین‌اجتماعی جهت رفاه حال بیمه‌شدگان، توسعه ظرفیت‌های درمان غیرمستقیم را نیز به‌عنوان راهبرد مهم خود مورد توجه قرار داده است که در این رابطه از زحمات عزیزان ما در وزارت بهداشت و درمان و شخص وزیر محترم  که همواره در کنار ما ایستادند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه در پی اجرای طرح دارویار

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز اجرای طرح دارویار ۴۰۰ قلم کالای دارویی جدید تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفته است، اظهار داشت: در راستای طرح تعالی جمعیت، خدمات ناباروری از سال گذشته تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و رشد ۱۲ برابری در تشکیل پرونده‌های ناباروری اتفاق افتاده و حدود ۴ هزار میلیارد ریال به این حوزه اختصاص داده شده است. برای بازنشستگان عزیزمان علاوه بر خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم، برای تکمیل خدماتشان در بیمه تکمیلی در کنار این عزیزان قرارگرفتیم. وقتی که مسئولیت سازمان را پذیرفتیم، سهم سازمان از حق بیمه بازنشستگان ۲۳ هزار تومان بود. به لطف خداوند متعال در حال حاضر سهم سازمان به ۵۰ درصد حق بیمه و معادل ۱۰۲هزار و ۵۰۰ تومان از کل حق بیمه ۲۰۵ هزار تومانی رسیده است که پرداخت این سهم برای حدود ۶ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
موسوی در ادامه گفت: یک خدمت دیگر در حوزه بازنشستگی، بحث تسهیلات قرض‌الحسنه برای این عزیزان بود که با رقم هفت میلیون تومان آغاز شد و در سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان و امسال هم به ۲۰ میلیون تومان رسید. در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر یعنی چیزی حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه‌ به بازنشستگان عزیز پرداخت شد و برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تعداد بیشتری بتوانند وام ۲۰ میلیونی را دریافت کنند که تمام مراحل ثبت‌نام و پرداخت آن نیز به‌صورت غیرحضوری است.
وی افزود: طرح کرامت رضوی یکی دیگر از طرح‌های خوبی بود که سال‌های قبل آغاز شده و به دلیل کرونا تعطیل شده بود. طرحی که به موجب آن بازنشستگان عزیز به‌صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام می‌شوند و در یکی از بهترین هتل‌های ما اسکان داده می‌شوند و به نحو مطلوبی از خدمات سازمان استفاده می‌کنند. در قالب این طرح ما سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان عزیز را اعزام کردیم و برای امسال هم تعداد بیشتری را پیش‌بینی کرده‌ایم.

پیشتازی تأمین‌اجتماعی در خدمات الکترونیک

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت خدمات الکترونیک و هوشمندسازی در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از راهبردهای اساسی ما در دوره جدید مدیریتی، هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی است. ما از اولین دستگاه‌هایی بودیم که سال گذشته به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت پیوستیم و تقدیرنامه‌ای هم از وزیر ارتباطات در رابطه با همین موضوع دریافت کردیم. اساسا اعتقاد ما این است که تمام خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی باید به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی به بیمه‌شدگان عزیز ارائه شود. در دوره‌های قبل یک طرح ۳۰۷۰ را همکاران ما آغاز کرده بودند که ما این سی خدمت غیرحضوری را سال گذشته به ۴۷ خدمت رساندیم و در حال حاضر تعداد خدمات هوشمند و غیرحضوری ما ۵۷ سرویس الکترونیکی است.
وی افزود: در حوزه خدمات بیمه‌ای نیز تقریباً اکثر خدمات ما به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون بار مراجعه از طریق سیستم الکترونیکی داشتیم که اگر قرار بود این مراجعات حضوری باشد، هزینه‌ها و سختی‌های بسیاری را برای سازمان و بیمه‌شدگان عزیز به دنبال داشت. از این ۱۶۰ میلیون مراجعه ۴۴ میلیون بار آن به دریافت خدمات منجر شده است. در مشاوره‌های غیرحضوری نیز در سال گذشته، مرکز ارتباطات مردمی سازمان با شماره ۱۴۲۰ بالغ بر ۷٫۵ میلیون بار مشاوره غیرحضوری ارائه داده و قرار شده که با ارائه خدمات از طریق هوش‌مصنوعی، این عدد در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. سامانه هوشمند پاسخگویی که در قالب چت هوشمند زاده خواهد شد، ان‌شاءلله به‌زودی رونمایی خواهد شد که اگر این اتفاق بیفتد، اولین دستگاهی هستیم که به این امکان تجهیز می‌شود. ما در طراحی این سامانه کاملاً از ظرفیت درونی سیستم استفاده کردیم و بالغ بر صد نفر از عزیزان تحصیل کرده ما در خانواده ۷۰ هزار نفری کارمندان تأمین‌اجتماعی که در حوزه‌های فنی و هوش مصنوعی کار کرده بودند، این طرح را آماده کردند.
موسوی همچنین گفت: طرح دیگری که در حوزه هوشمندسازی در سازمان تأمین‌اجتماعی دنبال کردیم و همچنان باید مسیر توسعه خود را ادامه بدهد، بحث نسخه الکترونیک است. در ابتدای دولت مردمی سیزدهم، این طرح حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فراگیری داشت که به لطف خداوند متعال، در حال حاضر بالغ بر ۹۷ درصد از کل نسخ در قالب نسخه الکترونیک صادر می‌شود و به جز مواقع قطعی اینترنت یا برق، مشکلی در حوزه نسخه الکترونیک وجود ندارد.
وی در واکنش به انتقادهایی که نسبت به طولانی بودن مراحل انعقاد قرارداد با داروخانه‌های متقاضی همکاری با سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح می‌شود، گفت: در حال حاضر با ۱۳۵۰۰ داروخانه در سراسر کشور طرف‌قرارداد هستیم که تا امروز به خوبی پاسخگوی نیازهای بیمه‌شدگان ما بوده است. در انعقاد قراردادها، یک فرآیند منطقی وجود دارد که مدتی زمان می‌برد که البته این مدت زمان نباید طولانی باشد و ما در تلاش هستیم که این مدت را به یک ماه برسانیم. قبلاً این مشکل را در کمیسیون‌های پزشکی هم داشتیم که مدت زمان آن را ۵۰ درصد کاهش دادیم و انشاءلله در بحث انعقاد قراردادها هم محقق خواهد شد.

حمایت‌های دولت از بیمه‌شدگان خاص

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد بیمه‌شدگان خاص نیز گفت: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی حدود چهار میلیون نفر بیمه‌شده خاص اعم از قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه هنرمندان، بیمه صیادان و… داریم که به موجب قانون حق بیمه سهم کارفرمایی آنها توسط دولت پرداخت می‌شود. یکی از مزیت‌های نظام بیمه‌های اجتماعی در کشور ما همین حمایت‌های دولتی است که نمونه آن را در دیگر کشورها ندیده‌ایم و این به برکت انقلاب اسلامی رقم خورده است. خدمات بیمه‌ای برای این عزیزان، مشابه سایر بیمه‌شدگانی است که حق بیمه کامل پرداخت می‌کنند.
موسوی درباره اضافه شدن بیمه‌شده جدید به فهرست بیمه‌شدگان خاص گفت: در سال گذشته، طرح پالایش بیمه‌های خاص را اجرا کردیم و کسانی که من‌غیرحق تحت پوشش قرار گرفته بودند، از چرخه خارج شدند و تعدادی جایگزین آنها شدند. در مواردی هم که به موجب قانون منابع آنها در بودجه دولت پیش‌بینی شده بود، بیمه‌شده جدید جذب کرده‌ایم و در مورد آن گروه که منابع دولتی نداشتیم، بیمه‌شده خاص جدید نتوانستیم اضافه کنیم که البته این هم بر اساس مواد قانونی است. مثلاً برای بیمه کارگران ساختمانی، امیدوار بودیم که ۵۰۰ هزار نفر به موجب اصلاحی که در ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، در مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد، بیمه‌شده جدید جذب کنیم که متأسفانه این طرح در مجلس متوقف شد و به تبع آن دوباره قانون قبلی ملاک عمل قرار می‌گیرد. از این جهت از شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم که در این طرح ورود کنند تا انشاءالله کارگران ساختمانی زحمت‌کش ما به حقوق خود برسند.

بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در رابطه با طرح اخیر این سازمان درباره بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان گفت: یکی از شرکای اصلی ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، کارفرمایان محترم هستند که بعضاً به دلایل مختلف مثل کژکارکردی بخش‌های مختلف اقتصادی و مسائلی که در حوزه کسب‌وکار هست، دچار مشکلاتی در پرداخت حق بیمه‌ها شده‌اند. برآورد ما این است که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان از این کارفرما‌ها طلبکاریم. برای اینکه به این کارگاه‌ها کمک کنیم، طرح بخشودگی جرایم را داریم که از اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد و به لطف خدا تا امروز بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر مراجعه کردند و از این بخشودگی جرایم استفاده کردند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آورده مالی برای سازمان داشته است و توصیه ما این است همه آن‌هایی که می‌توانند با حفظ اشتغال و توسعه کسب‌وکار، حق بیمه معوق خود را بپردازند، در قالب همین طرح مراجعه کنند تا از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی برخوردار شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.