×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش ۱۲۳ درصدی تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها/ معوقات بانک‌های قرض‌الحسنه نزدیک به صفر است

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مراسم انعقاد تفاهم همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تامین مالی و حمایت از ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم ما حمایت از بانک‌های قرض الحسنه و بانکداری خرد است اظهار کرد: بانک‌های قرض الحسنه در شاخص‌های صورت های مالی، نقدینگی و ترازنامه وضعیت مطلوب‌تری نسبت به دیگر بانکها دارند. ضمن اینکه حجم معوقات نزدیک به صفر است و از نظر شاخص ها ی سلامت بانکی وضعیت خوبی دارند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه نظام بانکی توجه خوبی به حوزه دانش بنیان ها داشته است، خبر داد: مانده تسهیلات پرداختی تا انتهای آبان ۱۰۵ همت بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۹۸.۵ درصد رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه نجات اقتصاد  کشور در آینده با بهره گیری از نخبگان، مقوله دانش بنیان است، گفت: میزان تسهیلات پرداختی کل نظام بانکی به حوزه دانش بنیان ۹۰ همت بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۲۳ درصدی را ثبت کرد.

صالح آبادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی تصریح کرد: ارائه خدمات غیرحضوری از مهمترین اقدامات است که دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ کردیم تا خدمات مختلف اعم از سفته الکترونیکی و امضای الکترونیکی و افتتاح حساب بدون نیاز به مراجعه به شعب و … را به مردم ارائه دهند. انتظار می‌رود بانک های قرض الحسنه نیز با توجه به مشتریان بسیاری که‌ دارند هم در این بخش بهترین عملکرد را داشته باشند چرا که این بستر فراهم است.

وی تاکید کرد: اقدام مهم بعدی تسهیل پرداخت وام‌های خرد با سهل‌ترین و کمترین وثائق است که در این راستا نیز دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ کردیم که انواع وثائق در آن‌ معرفی شده است. هدف این است که اعتبارسنجی نقش پررنگ‌تری نسبت به وثائق داشته باشد.

صالح آبادی با بیان اینکه در بانک‌های قرض الحسنه امکان رشد ترازنامه را تا پنج درصد در نظر گرفتیم، اظهار کرد: در یک ماه اخیر مقررات صندوق های قرض الحسنه تصویب شد و نرم افزار شفق نیز در بانک مرکزی رونمایی شد تا صندوق های قرض الحسنه امکان عملیات بانکی با آن را داشته باشند و بانک مرکزی نیز نظارت کند. بانک مرکزی به حوزه قرض الحسنه به عنوان حوزه‌ای که به زندگی مردم کمک می‌کند توجه ویژه ای دارد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: صندوق های پژوهش و فناوری پیشتر در بانک مرکزی از مصادیق فعالیت بانکی نبودند اما در حال حاضر ما در بانک مرکزی این امکان را فراهم کردیم تا صندوق های پژوهش و فناوری جزو اموال مازاد در نظر گرفته نشوند بلکه تصور براین است که باید در حوزه تامین مالی دانش بنیان نظام بانکی کمک کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.