×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۳۳ درصدی بهره‌وری خوراک دام با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز

تجارت گردان | افزایش ۳۳ درصدی بهره‌وری خوراک دام با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  ایانا، کرمعلی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با بارندگی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ به لحاظ منابع آبی و تولید علوفه در سطح مرتع در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داریم.

وی افزود: در سال “جهش تولید”، محصولات پروتئینی و لبنی عشایر ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید داشته است.

قندالی در رابطه با شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا با همکاری وزارت بهداشت، مدیریت کوچ را مدنظر قرار دادیم و مقرر شد کوچ عشایر ۱۵ تا ۳۰ روز تاخیر داشته باشد.

وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت، ۲۱۵ هزار نفر از جامعه عشایری غربالگری شدند که حدود ۲۰ درصد از این جمعیت را شامل می شود، ۷۰۰ نفر مشکوک به کرونا بودند که ۷۲ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و ۴۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

قندالی تأکید کرد: تاکنون تلفاتی در بین عشایر گزارش نشده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: جمعیت عشایر حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با ۲۱۳ هزار خانوار است که با تولید ۱۹۰ هزار تن گوشت از ۹.۵ میلیون رأس دام، تاثیر بالایی بر بازار محصولات پروتئینی در کشور دارند.

وی با اشاره به این که در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز، مصرف علوفه را از ۹ کیلوگرم در ازای یک کیلوگرم وزن گیری دام، به کمتر از ۶ کیلوگرم رسانده‌ایم، گفت: این دستاورد منجر به افزایش بهره‌وری ۳۳ در صدی در نهاده‌های دامی، افزایش تولید، کاهش فشار بر منابع زیستی و  افزایش درآمد عشایر شده است.

قندالی با اشاره به اهمیت برندسازی محصولات عشایری گفت: تولیدات عشایر سالم و ارگانیک بوده و تاکنون در لبنیات عشایر مهدیشهر برندسازی انجام شده است، همچنین برنامه برای برندسازی تولیدات گوشتی عشایر هم داریم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در رابطه با زیرساخت‌های بخش عشایری گفت: میزان سواد از ۲۷ درصد در سال ۹۲، به ۷۲ درصد رسیده و در حوزه دسترسی به راه مناسب هم در حال حاضر به بالای ۹۵ درصد دسترسی رسیده‌ایم.

وی افزود: در تامین آب شرب انسانی و دامی با اذن مقام معظم رهبری، ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۵۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد و طرح آبرسانی در قالب ۴۱۳ پروژه، به صورت شبکه در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۹۰ درصد از این پروژه‌ به بهره‌برداری رسیده و ۱۷ هزار خانوار تامین آب شده است.

قندالی تصریح کرد: ۱۳۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های نیمه کاره آب‌رسانی به عشایر، تامین اعتبار شد که امیدواریم بیش از ۸ هزار خانوار دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین آب شوند.

وی افزود: حدود ۲۵ هزار خانوار عشایری از انرژی خورشیدی برخوردار هستند و با توافقی که با وزارت نیرو داشتیم تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار خانوار دیگر از این سامانه انرژی خورشیدی برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در رابطه با صندوق خرد زنان عشایری عنوان کرد: ۴۰۰ صندوق خرد زنان عشایری در کل کشور فعال هستند که در حوزه‌های فرآورده‌های لبنی، گیاهان دارویی، گردشگری، پوشاک و فرآوری مواد خوراکی فعالیت می‌کنند که سازمان امور عشایر به صورت قرض الحسنه تا ۵۰ میلیون تومان وام به این صندوق‌ها تخصیص داده است.

قندالی در رابطه با پرداخت خسارات عشایر سیل زده بیان کرد: سال گذشته، عشایر سیل زده توسط سازمان امور عشایر در سامانه سجاد برای دریافت خسارات سیل ثبت شدند که از این محل، ۵۳ میلیارد تومان به صورت ۱۰۰% خسارت اختصاص پیدا کرد و سهم استان لرستان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.