×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۴۰ درصدی تولید مرغ و تخم مرغ مازاد بر نیاز

تجارت گردان | افزایش ۴۰ درصدی تولید مرغ و تخم مرغ مازاد بر نیاز

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان،  مهدی معصومی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: هم اکنون ۲۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری ایران خالی است در حالی که می‌توانیم هم این ۲۰ درصد را به تولید بیاوریم و هم ۲۰ درصد تولید کنونی را افزایش دهیم یعنی می‌توانیم حداقل تا ۴۰ درصد در ۲ تا ۳ سال آینده مازاد بر نیاز کشور تولید کنیم.وی اضافه کرد: برای اینکه برنامه صادراتی آماده شود پیشنهاد دادیم ۲۰ درصد از محصولات را صادر کنیم و همزمان هم بتوانیم واردات را انجام دهیم تا تمرینی برای صادرات باشد که این امر موجب نظم بخشی، پیدا کردن مشتری‌های دائمی و تولید برای بازار‌های صادراتی می‌شود و از آنجا که هر کشوری نوع خاصی از محصولات را می‌خواهد بنابراین برای تولید مرغ و تخم مرغ صادراتی باید برنامه‌ای درازمدت داشته باشیم.
آقای معصومی گفت: یکی از مواردی که امکان صادرات را افزایش یا توسعه می‌دهد و درآمد برای کشور ایجاد می‌کند صنایع تبدیلی مرغ و تخم مرغ است، اما متاسفانه فقط یک تا دو شرکت صنایع تبدیلی در ایران در این حوزه فعال است.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی مرغ و تخم مرغ می‌توانیم در کشور ایجاد کنیم، افزود: تولید تخم مرغ پاستوریزه، تولید پودر تخم مرغ و تولید انواع محصولات خاص مانند تولید مرغ پخته، مرغ نیمه پخته و مرغ منجمد، امکان صادرات را افزایش می‌دهداین فعال صنعت مرغ و تخم مرغ گفت: همه برنامه‌ها در صنعت مرغداری اعم از ورود، قیمت‌گذاری، میزان تولید و امکان صادرات در اختیار دولت است در واقع اگر دولت در برنامه‌های خود نظم داشته باشد ما با استفاده از این نظم می‌توانیم کار خود را توسعه دهیم بنابراین تنها نیاز ما برنامه‌ریزی منظم دولت در تأمین مواد اولیه، مجوز‌های صادراتی و میزان تولید است که با این برنامه می‌توانیم توسعه و جهش تولید را در صنعت مرغداری محقق کنیم.
آقای معصومی با اشاره به اینکه بهره وری از مهمترین مسائل در صنعت مرغ و تخم مرغ است، افزود: اگر بتوانیم نظمی در تولید داشته باشیم حتماً بهره وری را هم افزایش خواهیم داد همچنان که در طول سال‌های گذشته این کار را انجام دادیم.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در جوجه ریزی، گفت: یکی از عوامل معدوم سازی تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه این بود که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای سه ماهه پایان سال ۹۸ و برای ماه رمضان امسال، ۲۰ درصد افزایش در تولید هدفگذاری شد، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا، مصرف را به شدت کاهش داد و موجب شد مرغ جذب بازار نشود و بر این اساس جوجه هم جذب نشد این در حالی بود ما مازاد تولید داشتیم بنابراین از روی اجبار جوجه‌های یک روزه و تخم مرغ‌های نطفه دار معدوم شد. معصومی افزود: اکنون تخم مرغ نطفه دار را کمتر در دستگاه می‌خوابانند ضمن اینکه با کاهش تولید، قیمت مرغ هم متعادل شد، اما برای اینکه بتوانیم بر اساس نیاز کشور تولید کنیم یک برنامه دراز مدت نیاز است.
وی ادامه داد: هم اکنون تولید مرغ به حد استاندارد خود رسیده و کسری هم نخواهیم داشت و در صورتی که مواد اولیه تامین شود و مرغدار نگران تامین مواد اولیه نباشد تولید به اندازه سال گذشته خواهیم داشت.
این فعال صنعت مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه تولید در این حوزه در داخل کشور معمولا روند ثابتی در این سال‌ها داشت، گفت: از آنجا که با این کیفیت تولیدی، مصرف در داخل کشور وجود دارد تغییراتی در کیفیت داده نشده است، اما اگر بازار‌های صادراتی ایجاد شود به نوآوری، تغییر و بالابردن کیفیت نیاز است که موجب می‌شود تحولی در صنعت مرغداری ایجاد شود و مرغدار با انگیزه‌ای مضاعف، محصولی بهتر با بهره‌وری و کیفیت بالاتر را تولید کند.
آقای معصومی افزود: اگر بخواهیم بازار‌ها را توسعه دهیم باید کیفیت‌ها را هم تغییر دهیم و بر اساس نیاز بازار‌های صادراتی و مصرف‌کنندگان کیفیت را تغییر دهیم به طور نمونه در کشور‌های عربی، مرغ را با حداکثر وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرم می‌خرند در حالیکه تولید داخلی ما بر اساس دو کیلو و نیم انجام می‌شود بنابراین اگر ما بخواهیم مرغ را صادر کنیم باید بر اساس نیاز بازار صادراتی باشد یعنی لازم است تغییراتی در برنامه تولید صورت گیرد؛ بنابراین صادرات می‌تواند هم تنوع تولید و کیفیت‌ها را افزایش دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.