×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۴۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

تجارت گردان | افزایش ۴۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مرتضی سعادتی کیا گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال ۲ هزار ۵۰۰ تومان تعیین شده که ما کیلویی ۲۳ تومان بیشتر از نرخ مصوب گندم را خریداری کرده ایم.


وی گفت: تاکنون ۳ میلیون و ۹۱۱ هزار تن گندم به مبلغ ۹ هزار و ۷۰ میلیارد تومان خریداری کرده ایم که نسبت به همین مقطع زمانی در سال گذشته از نظر وزنی ۷ درصد بیشتر است و به لحاظ ارزشی ۵۷ درصد بیشتر و از نظر متوسط بها حدود ۴۶ درصد بیشتر.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این که گندم را بر اساس کیفیت ظاهری آن خریداری می‌کنیم گفت: گندم یک کیفیت ذاتی دارد از نظر میزان پروتئین و گلوکن و یک کیفیت ظاهری و از سال ۶۸ گندم بر اساس مشخصات ظاهری آن خریداری شده است.


سعادتی کیا با بیان این که قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه ما فقط مجری هستیم گفت: میانگین زمان پرداخت به کشاورزان ۱۰ روز است که نسبت به سال گذشته که ۱۵ روز بود بهتر است و به رغم افزایش قیمت خرید، ۷۲ درصد بهای گندم خریداری شده پرداخت شده است.


وی گفت: صادرات نداریم، اما واردات به دلیل بحث ذخایر استراتژیک داریم و برای ذخیره سازی مناسب سیلو‌های استاندارد و بلند داریم با ظرفیت ۲۰ میلیون تن که ۱۴ میلیون تن آن برای ذخیره سازی بلند مدت است.


مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره خرید توافقی نیز گفت: تاکنون ۱۳۷ هزار تن خرید توافقی داشته ایم که بخش خصوصی انجام داده و از این میزان حجم عمده آن (۸۸ هزار تن) گندم دروم بوده که مورد استفاده کارخانجات ماکارانی سازی است و به ازای هر کیلوگرم ۳ هزار و ۹۲ تومان خریداری شده. ایمانی نایب رئیس بنیاد گندمکاران نیز با بیان این که امسال شرایط مان نسبت به سال‌های گذشته به دلیل بارندگی‌ها بهتر و مطلوب است گفت: قریب ۶ میلیون هکتار اراضی گندمکاری کشور است که پیش بینی می‌شود قریب ۱۴ میلیون تن برداشت داشته باشیم.


سعادتی کیا از این که گندم بر اساس کیفیت خریداری نمی‌شود انتقاد کرد و گفت: مشکل این است که گندم هر کیفیتی که داشته باشد قیمتش یکسان است، اما گندم را باید بر اساس کیفیت (ذاتی) آن و میزان پروتئین و گلوکن آن خرید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.