×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اقدامات شاخص واحد مهندسی نفت شرکت شرق بررسی شد/افزایش تولید و صرفه جویی ۷۸۰۰ میلیارد ریالی

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس علی خیرآبادی، رئیس مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، در رابطه با اقدامات شاخص انجام شده در واحد مهندسی نفت اظهار داشت: با تعویض تاج چاههای ۳۶ و ۶۱ خانگیران بدون حضور دکل حفاری و عملیات ترمیمی شامل مسدودسازی و اسیدکاری مقدار۵۳۰ هزار متر مکعب گاز در راستای تولید پایدار در فصل سرما به توان تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق افزوده شد. تعویض تاج چاه ۳۶ خانگیران یکی از کم نظیرترین پروژه های انجام شده در صنعت نفت به شمار می رود که با همت، تبحر و تخصص متخصصان این شرکت و همکاری مدیریت فنی شرکت نفت مناطق مرکزی، با موفقیت تحقق یافت.  

بر اساس این گزارش، خیرآبادی همچنین به اسیدکاری پنج حلقه چاه منطقه عملیاتی خانگیران به عنوان اقدام شاخص اشاره و تصریح کرد: این اقدام که با هزینه بسیار اندک انجام شد، افزایش ظرفیت تولید مخزن مزدوران تا حدود یک میلیون متر مکعب در روز را در پی داشت که این مقدار، معادل توان تولید یک چاه جدید است.  

رئیس مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم و قابل ذکر انجام شده، تغییر مسیر خط ۱۶ اینچ شوریجه دی از مرکز تفکیک دائم به مرکز تفکیک موقت و اتصال آن به هدر مرکز تفکیک است که پس از بررسی های به عمل آمده توسط اداره مهندسی فرآورش پیشنهاد آن ارائه شد. پس از تایید این پروژه و نیز انجام آن توسط مدیریت عملیات، ظرفیت انتقال گاز ذخیره سازی شده حدود سه میلیون متر مکعب افزایش یافته و توان باز تولید گاز را تا سقف ۲۰ میلیون متر مکعب برای شرایط اضطراری فراهم نمود.  

این گزارش می افزاید: صرفه جویی برآورد شده در انجام پروژه های فوق در حدود ۷۸۰۰ میلیارد ریال و از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار است و مهمتر از میزان مبلغ قابل توجه صرفه جویی اقتصادی، انجام این پروژه ها توانسته تا حد زیادی در پایداری تولید و تامین گاز مصرفی مورد نیاز در فصل زمستان به ویژه در شمال شرق کشور نقش ایفا و از سویی نگرانی مدیریت بالادستی صنعت نفت در جهت جبران گاز مصرفی زمستان را نیز مرتفع نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.