×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | اقدامات قضایی ۵۰۰ واحد تولیدی را احیا کرد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جمع تولیدکنندگان و صنعتگران آذربایجان شرقی در دادگستری تبریز با اشاره به بازدیدش از مجتمع ماشین سازی تبریز و بیان اینکه تنها در آذربایجان شرقی با اقدامات قضایی از تعطیلی ۳۲ واحد تولیدی ممانعت شده است، افزود: تمام کوشش دستگاه قضا، حمایت از تولید و رونق تولید و ممانعت از تعطیلی حتی یک واحد یا کارگاه تولیدی در کشور است و همه تلاش خود را در این راستا به کار می‌گیریم.

وی اظهار کرد: مجتمع ماشین سازی تبریز از جمله مهم‌ترین جلوه‌های صنعتی منطقه است که با خصوصی سازی اشتباه با مشکلاتی مانند کاهش تولید و کارگران و تعطیلی مواجه شد و در نهایت با واگذاری به اهل و ورود قضایی مشکل آن حل شد؛ در خصوصی سازی این مجتمع، شخصی که هیچ آورده و اهلیتی نداشت، ۳۰۰ میلیون دلار ارز را گرفت و در بازار آزاد فروخت، در حالی که اگر اگر ظرفیت تولید آن احیا شود به مانند نگینی می‌درخشد.

وی ادامه داد: مبنای تعامل دستگاه قضا در ارتباط با حوزه تولید و صنعت و معدن این است که کاری کنیم که واحد‌های تولیدی روز به روز رونق شان بیشتر شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه باید همه دستگاه‌های اداری و اجرایی و تمام بخش‌ها به قانون عمل کنند، تشریح کرد: قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند، تشریفاتی نیستند و باید اجرا شوند تا فضای کسب و کار برای تولیدکنندگان قابل قبول باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر تصویب شده که ۴۰ درصد منابع بانکی در اختیار تولید و صنایع و ۲۵ درصد در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد، همه باید دست به دست هم دهند که این قوانین جامه عمل به خود بپوشند و عملیاتی شوند.

وی با اشاره به ضمانت اجرایی احکام برنامه‌های توسعه نیز گفت: آنچه در قوانین درباره توسعه فضای کسب و کار و رونق تولید آمده، باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد و همه باید به تولید اهمیت دهیم؛ برای این منظور هم ضروری است از واردات بی رویه و قاچاق کالا به عنوان موانع اصلی تولید، توسط دستگاه‌های مختلف مسوول جلوگیری شود.

آیت الله رییسی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی تولیدکنندگان گفت: این‌ها مشکلات قابل توجهی هستند که کار کارشناسی می‌خواهد و آقای استاندار کارگروهی برای تجمیع دیدگاه‌های فعالان حوزه تولید و کارشناسان امر در این مورد برای ارجاع به مقام‌های تصمیم ساز تشکیل می‌دهد.

وی درباره درخواست تولیدکنندگان و صنعتگران برای اختصاص شعب مخصوص رسیدگی به پرونده هایشان در دادگستری استان نیز اظهار کرد: ما در مرکز مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی را تشکیل دایم و در استان‌ها نیز باید شعب تخصصی تشکیل شود و روسای دادگاه‌ها و قضات باید از کارشناسان اقتصادی امین و متخصص استفاده کنند، زیرا مشورت در رسیدن قاضی به حقیقت کمک بزرگی است.

وی تاکید کرد: با این نگاه معقتدیم پرونده‌های حوزه تولید و صنعت می‌تواند در تشکیلات صنفی مورد و در قالب‌هایی مانند شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد و حل و فصل شود و ما نیز از این رویه استقبال می‌کنیم، زیرا موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری می‌شود که مورد تاکید ما هم است.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به گلایه تولیدکنندگان و صنعتگران از پیچیده بودن مراحل اداری انجام فعالیت هایشان گفت: ادارات و سازمان‌ها در اجرای قانون باید پاسخگو باشند و اگر خان‌های ایجاد شده موجب تاخیر‌های غیرمجاز می‌شود، باید برطرف شوند و تاخیر در انجام امور ارباب رجوع هیچ توجیهی ندارد، زیرا این امر زمینه ساز رواج رشوه است.

وی با تاکید بر اینکه یک صنعتگر و مولد نباید در روند انجام امورش با خان‌های مختلف مواجه شود، اضافه کرد: بدون شک هبچ کارآفرینی آمادگی برای رشوه دادن ندارد و نظام اداری پیچیده موجب رشوه می‌شود؛ وقتی وضعیت به صورت پیچیده اداری در می‌آید، رشوه ایجاد می‌شود و شفاف سازی و تسهیل دسترسی به مجوز‌ها آن را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه تسهیل تولید برای تولیدکننده، زمینه شکل گیری روابط ناسالم را کاهش می‌دهد، گفت: باید بخشی به نام حمایت از تولیدکنندگان ایجاد شود تا تولیدکننده کارش تسیهیل شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به مشکلات ناشی از چندنرخی بودن ارز برای حوزه تولید و اشتغال نیز اظهار کرد: دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز نیز پرونده‌هایی در دستگاه قضا دارد و اگر این گونه نبود، ما شاهد این پرونده‌ها نبودیم و سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که ثبات اقتصادی موجود به تک نرخی شدن ارز بیانجامد.

وی همچنین به مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم نیز اشاره کرد و گفت: این نیز نکته مهمی است و خوشبختانه کشور خودکفایی در گندم را اعلام کرده است، اما با سیاستگذاری‌های درست باید کاری کرد که این خودکفایی و امنیت غذایی به تهدید تبدیل نشود.

وی افزود: از سازمان بازرسی کشور می‌خواهم که گزارش‌هایی درباره خرید تضمینی گندم و تهدید‌های ناشی از امنیت غذایی در سراسر کشور تهیه کند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، امروز صبح برای انجام سفر کاری یکروزه در راس هیاتی وارد تبریز شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.