×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
الکترونیکی شدن گواهی‌های ولادت و فوت به زودی/ تلاش برای صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال

هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت روز ملی ثبت احوال گفت: سازمان ثبت احوال ارتباط بسیار زیادی با مجموعه گسترده دولت دارد؛ اما جنس سازمان از نوع خدماتی و بیشتر مشغول خدمت رسانی است.

وی با اشاره به اینکه تحقق یک سازمان هوشمند جزو برنامه‌های طراحی شده از دو سال قبل برای سازمان ثبت احوال است، افزود: ما سامانه «سهیم» را به عنوان یک درگاه تعاملی با هموطنان برای دریافت خدمات الکترونیک و اطلاعات خانواده و همچنین امکان ویرایش اطلاعات افراد راه اندازی کردیم.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سازمان ثبت احوال برای اولین بار در حوزه اطلاعات جمعیتی نیز اقدام کرده و برخی اقدامات ثبتی مبنا مانند اطلاعات نرخ باروری را جمع آوری کرد و سرویس‌های الکترونیکی را در این راستا ارائه داد.

کارگر از حذف فیزیک گواهی‌های ولادت و فوت طی چند روز آینده خبرداد و عنوان کرد: افراد برای شناسنامه دار کردن نوزاد باید گواهی ولادت را از مراجع رسمی مانند بیمارستان دریافت می‌کردند و به ثبت احوال ارائه می‌دادند که ما با وزارت بهداشت هماهنگ کردیم و در چند روز آینده فیزیک گواهی‌ها حذف خواهد شد؛ به طوری‌که هیچ پدر و مادری برای دریافت شناسنامه نوزاد خود لازم نیست به سازمان ثبت احوال مراجعه فیزیکی کند و با انتخاب اسم نوزاد به صورت الکترونیکی، شناسنامه نوزاد را در درب منزل دریافت خواهد کرد.

وی افزود: گواهی فوت نیز به زودی به صورت الکترونیک صادر خواهد شد و در اختیار خانواده متوفی و سایر مراجع قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از طراحی سامانه هدی (هویت دیجیتال ایرانیان) مبتنی بر اینترنت خبرداد و گفت: از آنجایی که غالب خدمات ما در بستر اینترانت انجام می‌شود؛ لذا سامانه‌ای طراحی کردیم تا به عنوان مبنای ارائه خدمات در اختیار بخش‌های خصوصی و مردم قرار گیرد. این سامانه به احراز هویت افراد کمک می‌کند و مراحل پایانی احراز هویت غیرحضوری هم تا دو سه هفته آینده انجام می‌شود.

کارگر که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت، تأکید کرد: ما در تلاشیم که برای افراد زیر ۱۵ سال هم کارت ملی صادر کنیم تا برای دریافت خدمات گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.