×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
الگوی دیده‌بانی توسعه پایدار در کشور پیاده می‌شود

تجارت گردان | الگوی دیده‌بانی توسعه پایدار در کشور پیاده می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حمید پور اصغری روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی در قزوین با بیان اینکه معمولا گزارش گیری از برنامه های توسعه ای طی مدت کوتاهی مثلا ۲ ماهه انجام می شود،افزود: در بهترین حالت این گزارش ها محدود به میزان هزینه کرد و عملکرد دستگاه ها شده و در آنها کمتر به وضعیت شاخص ها توجه می شود.

وی با بیان اینکه گزارش گیری و رصد پیشبرد برنامه های توسعه باید مداوم و نه محدود به دوره ای خاص و یا پس پایان برنامه ها باشد،افزود: این مساله موجب شده تا در صورت انحراف از برنامه ها، مداخلات به موقعی در آنها برای قرار گیری در مسیر اصلی داشته باشیم.

پور اصغری گفت: اجرای سیستم دیده بانی توسعه پایدار آسیب هایی که در حین اجرای برنامه های توسعه ای در کشور به وجود می آید را مرتفع می سازد و در اصل یک چارچوب مناسب برای رفع نقایص برنامه های توسعه ای به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از الزامات پیشرفت کشور توجه به اجرای این سیستم و رصد برنامه های توسعه ای کشور است که با جدیت از سوی سازمان برنامه و بودجه دنبال خواهد شد.

پوراصغری در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم،گفت: براساس قانون، برنامه های توسعه پنج ساله جدید ۶ ماه قبل از پایان برنامه در حال اجرا از سوی دولت برای بررسی و تصویب به مجلس ارایه می شود.

این مسوول گفت: علاوه بر تدوین برنامه توسعه هفتم یک موضوع مهم دیگر که در سازمان برنامه و بودجه با جدیت دنبال می شود، تدوین سند آمایش کشور است که براساس سند آمایش استان ها در حال تدوین بوده و در کارگاه های بررسی و تلفیق روی آنها کار می شود.

وی با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمینی در پیشبرد اهداف و برنامه های توسعه ای کشور،گفت: همزمانی تدوین برنامه توسعه هفتم و تهیه سند آمایش سرزمینی را باید به فال نیک گرفت.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نقاط ضعف تدوین برنامه های توسعه پنج ساله،گفت: موضوع غالب در این حوزه توجه به گفتمان های سیاسی و فشار گروه های ذینفع و تبدیل آنها به برنامه های جامع در نگارش چنین برنامه هایی است.

پور اصغری با بیان اینکه در قانون ذکر شده که اهداف و سیاست های آورده شده در برنامه های توسعه باید هم راستا با یکدیگر باشند که این اتفاق عملی و محقق نشده است،افزود: باید دید که چه عواملی موجب شده که این اتفاق رقم نخورد.

این مسوول ادامه داد: ایجاد و پیاده سازی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی که در قزوین کلید خورده به رصد و پایش این عوامل کمک می کند.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه از توسعه پایدار زیاد صحبت شده اما هیچ کدام از دستگاه ها و برنامه ها تعریف مشخص و واحدی از این مفهوم را ارایه نداده اند،افزود: هر دستگاه این مفهوم را از نظر و دیدگاه خود بیان کرده و تعریف واحدی انجام نشده است.

پور اصغری با بیان اینکه اهداف متنوع و زیاد در برنامه های توسعه بهره وری را کاهش می دهد، گفت: الگوی دیده بانی توسعه پایدار با کارکرد خود می تواند ما را به تعریف واحد از توسعه پایدار برساند به شکلی که همه دستگاه ها و برنامه ها با یک هدف و برنامه واحد به سمت توسعه حرکت کرده و با یکدیگر تناقض نداشته باشند.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در اهداف توسعه دستگاه ها و بخش های مختلف اولویت خاصی تعریف نشده است،اظهار داشت: مثلا در نقشه جامع علم و فناوری ۳۰۰ اولویت تعیین شده که خود در واقع به معنای نداشتن اولویت است.

پور اصغری اظهار داشت: اینکه اهداف برنامه های توسعه ای کشور در بهترین حالت ۳۰ تا ۳۵ درصد محقق می شوند نشان از عدم اولویت بندی، تبیین نکردن مفهوم توسعه پایدار و تصمیم گیری نکردن براساس شواهد موجود است.

وی با بیان اینکه در برنامه های توسعه ای تعداد اهداف زیاد و متنوع در واقع مانع رسیدن به آنها می شوند،افزود: ما باید براساس شاخص های موجود و شواهد اقدام به تبیین اهداف مشخص کنیم و به نتیجه برسیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.