×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود

تجارت گردان | امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، «سعید رسولی» گفت: سال گذشته شرکت راه‌آهن با اراده نشأت گرفته از باور قلبی حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

لوکوموتیوهایی که در جابه‌جایی واگن در ایستگاه‌ها، آرایش قطار و موارد دیگر کاربرد داشته باشند، از آنها به عنوان لوکوموتیو مانوری نام برده می شود.

وی افزود: مجموعه ظرفیت‌های قانونی که به رونق تولید کمک می‌کرد، در قالب بسته عملیاتی برای فعالان حوزه ریلی تدوین و ارائه شد.

معاون وزیر راه گفت: سال گذشته با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ۲۲ قرارداد امضا شد و یکی از آنها نتیجه داد و افزایش ناشی از صرفه‌جویی به سرمایه‌گذار برگشت.

وی اضافه کرد: براساس ماده ۶۷ که به راه‌آهن اجازه می‌دهد، سرمایه‌گذاری ریلی را برای تأمین مالی تضمین کند، ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شد؛ از این محل از بازار سرمایه کشور برای برخی شرکـت‌ها تأمین مالی شد و سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

رسولی گفت: براساس تبصره ۱۸ بودجه ۹۸، روز ۲۸ اسفند سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای بین رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از این ظرفیت امضا شد و با همکاری بانک‌های عامل و شرکت‌های ریلی به آن شکل اجرایی دادند.
به گفته وی، روز ۲۷ اسفند سال گذشته و یک سال پس از این تفاهم‌نامه ۳۳۵ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهم‌نامه وارد ناوگان شد و ادامه آن هم در سال ۹۹ به شبکه ریلی وارد می‌شود.

معاون وزیر راه بیان کرد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، خودکشش، واگن باری و واگن مسافری وارد ناوگان شد که همه در کارخانه های داخلی تولید شده بودند.

وی افزود: این تعداد نسبت به سال ۹۷  به میزان ۸۳ درصد رشد داشت، ضمن آنکه در سال ۹۸ هیچ ناوگان خارجی وارد شبکه ریلی نشد.

رسولی ضمن تاکید برکاهش وابستگی به تولید خارجی در صنعت ریلی، گفت: سال گذشته در حوزه تجهیزات برای نخستین بار چندین تولید داخل داشته‌ایم که در این تجهیزات صد درصد وابستگی خارجی وجود داشت و در این باره می‌توان به سیستم ترمز، سیستم تهویه، تکه مرکزی سوزن، چرخ مونوبلوگ و سیلندر موتور لکوموتیو اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این موارد مهمی است که امیدواریم امسال به تولید انبوه برسد و ما برای صادرات این تجهیزات آماده شویم و موتور ملی تولید داخل در دستور کار قرار گرفت و مذاکرات آن به پایان رسید و امسال در لکوموتیوهای مانوری نصب خواهد شد.

معاون وزیر راه گفت: سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه در روزهای پایانی سال امضا شد که ویژگی عمده آنها سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و جامع بودن سرمایه‌گذاری است.

وی افزود:همچنین سرمایه‌گذاری صفر تا صد خطوط فرعی و آنتنی برای اتصال عمده بار به شبکه ریلی نیز در دستور کار قرار گرفت و همکاری با صنایع بزرگ دنبال شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.