×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | امسال ۴۰ درصد زائران اربعین از بانوان بودند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی که به منظور بررسی مسائل اربعین و ارائه خدمات به زائران به عراق سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران درباره دیدار با مقامات عراقی و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی در سفر به عتبات عالیات افزود: به لطف خدا مراسم اربعین که پدیده‌ای مبارکی است، ملت عزیز ایران هر سال سنگ تمام می‌گذارند و ملت عراق نیز در پذیرائی و خدمت رسانی بسیار خوب عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم اربعین نیاز به برنامه‌ریزی جدیدی داریم، گفت: هر سال تغییراتی در برگزاری مراسم بوجود می‌آید و تعداد بیشتری از مردم در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، بطوریکه امسال ۴۰ درصد از زائران را بانوان تشکیل دادند که اسکان، تغذیه و رسیدگی به مسائل شخصی آن‌ها و کودکان همراهشان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به آقایان است.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: در این سفر با طرف‌های عراقی دیدار و گفتگو‌های داشتیم که جلسه هماهنگی آن شب گذشته در کربلا برگزار شد تا سال آینده وضع و شرایط برای زائران بهتر از این شود. اکنون کمیته‌هایی در این خصوص فعال هستند به ویژه کمیته فرهنگی که بعثه مقام معظم رهبری متکفل آن است.
وی با بیان اینکه خود سازمان حج و زیارت در اربعین امسال در صحنه حضور داشت و مشکلات را از نزدیک بررسی کرد گفت:: گروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل شده است که این کمیته‌ها ان شاء الله بعد از اربعین در جلساتی موضوع را آسیب شناسی می‌کنند تا راهکاری برای بهبود شرایط زائران در اربعین سال آینده ارائه هند که مراسم باشکوه‌تر برگزار شود.
حجت الاسلام نواب ادامه داد: اربعین امسال زودهنگام شروع شد به طوری که خود موکب‌های داخل عراق نیز آمادگی کامل برای ارائه خدمت به زائران را نداشتند و گروه‌هایی که ابتدا عازم شدند با مشکلاتی مواجه شدند که این موضوع باید برای سال آینده برنامه‌ریزی و برطرف شود، چون تعداد زائران اربعین سال به سال افزایش پیدا می‌کند نیاز است که بازه زمانی ارائه خدمات به زوار طولانی‌تر و سفر زائران نیز کوتاه‌تر شود.
وی گفت:: اگر بازه زمانی حضور زائران به جای دهه، ۵-۶ روزه شود در واقع به جای اقامت طولانی مدت، سفر خود را کوتاه کنند مسلما تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از ثواب پیاده‌روی اربعین و زیارت عتبات و عالیات بهره‌مند شوند.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مذاکرات ما فقط برای امسال نبود بلکه برای سال‌های آینده نیز مذاکره کرده ایم افزود: برای سال آینده برنامه‌ها باید بهتر و دقیق‌تر شود.
وی با بیانا ینکه پیاده روی اربعین، کاری فراسازمانی است و سازمان‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و دیگر مجموعه‌ها در ستاد اربعین حضور دارند گفت:: سازمان حج و زیارت برای برنامه‌ای گسترده به این صورت آماده نشده است. مثلا در برنامه حج، یک سال برنامه ریز می‌شود و ۷۰ یا ۸۰ هزار نفر را اعزام می‌کنند، اما در این مراسم قابل پیش بینی نیست و نیاز به این دارد که فراسازمانی برنامه ریز شود لذا ستاد اربعین تشکیل شده است که هم بعثه و سازمان‌های فرهنگی دیگر در آن حضور دارند و دخیل هستند و آن کاری ملی است.
حجت الاسلام نواب درباره برنامه‌های سازمان حج و زیارت در طول سال نیز افزود: این سازمان برنامه‌های متنوعی دارد، برنامه حج و زیارت خودش برنامه‌ای جداگانه‌ای است، برنامه عمره مفرده نیز برنامه ریزی دیگری دارد و پس از آماده شدن مقدمات کار، راه اندازی می‌شود، همین طور مجموع برنامه‌های عتبات که در طول سال انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مراسم پیاده روی اربعین چهارمین برنامه سازمان حج و زیارت است گفت:: احتمال اینکه امسال برنامه ریزی برای زیارت حضرت زینب (س) در سوریه انجام شود نیز وجود دارد که باید همزمان فعالیت‌های برنامه ریزی آن صورت گیرد.
حجت الاسلام نواب درباره نقش زیارت اربعین در ایجاد وحدت میان مسلمانان نیز گفت:: عشق امام حسین (ع)، افرادی از پنج قاره را کنار هم جمع می‌کند، حتی از ادیان مختلف نیز در مراسم اربعین حضور دارند.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: تنوعی که در پیاده روی اربعین وجود دارد حتی در پیاده روی عرفات تا مشعر نیز دیده نمی‌شود و کودکان کمی در آن حضور دارند، در پیاده روی حج، دولت عربستان خدمات ارایه می‌دهد، اما اینجا مردم التماس می‌کنند تا زائران از خدماتشان استفاده کنند.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در سفر به عتبات عالیات با زائران موکب داران و مقامات عراقی دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات زائران قرار گرفت.
حجت الاسلام نواب در این سفر، همچنین موضوع اعزام زائران به عتبات عالیات در طول سال و به ویژه اسکان آنان را پیگیری کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.