×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
امضای قرارداد همکاری ایران و تاجیکستان برای تکمیل«تونل استقلال»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، طی مراسمی که با حضور مقامات تاجیک، سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مدیرعامل یک شرکت ایرانی و سایر مهمانان ایرانی و محلی برگزار شد، قرارداد انجام مرحله دوم پروژه تونل «استقلال» بین شرکتی ایرانی از جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل تاجیکستان به امضا رسید.

هدیه ارزشمند به جشن استقلال تاجیکستان

عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل تاجیکستان در افتتاحیه این مراسم، امضای قرارداد انجام مرحله دوم تونل «استقلال» را رویدادی مهم توصیف کرد و گفت: تونل «استقلال» تاریخ طولانی داشته و ساخت آن در زمان شوروی آغاز شده بود ولی به دلایل مختلف نتوانست به اجرا برسد.

پس از آنکه با دوستان ایرانی قرارداد امضا کردیم و مرحله اول ساخت این تونل اجرا و برخی مشکلاتی که بعداً پیش آمد به شمول ریزش آب از سقف تونل رفع شد، مردم توانستند از آن استفاده کنند.

ابراهیم، تاجیکستان و ایران را دو کشور دوست، هم زبان، هم فرهنگ و دارای تاریخ مشترک خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای بسیاری از پروژه‌های زیرساختی در تاجیکستان سهم داشته است که به عنوان مثال می‌توان به ساخت نیروگاه برق آبی «سنگتوده ۲» و «تونل «استقلال» اشاره کرد که در مراسم افتتاح آنها رؤسای جمهور دو کشور حضور یافتند. خوشبختانه امروز فرصت آغاز مرحله دوم پروژه تونل استقلال فراهم شده و تکمیل آن تحفه‌ای ارزشمند به جشن سی سالگی استقلال تاجیکستان است.

این مقام تاجیک با اشاره به آنکه اجرای مرحله دوم پروژه بنابر دلایلی به تأخیر افتاد، اظهار داشت: مهم این است که امروز به منظور امضای قرارداد اینجا حضور یافته‌ایم و قرار است در چارچوب این سند اقداماتی از قبیل تأمین روشنایی، تهویه، آتش نشانی، نصب دوربین‌های نظارتی و غیره که برای عملکرد مؤثر تونل مهم هستند، انجام شود.

روز مهم برای روابط دو کشور ایران و تاجیکستان

بهروز مرادی، معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با مهم و تاریخی خواندن این روز و ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: بسیار مسرور هستم که در راستای یادداشت تفاهمی که در ۲ ژانویه سال ۲۰۲۰ بین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به نمایندگی از وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان امضا شد، با وجود شیوع کووید ۱۹ تلاش‌های بی‌وقفه طرفین، هم اکنون به ثمر نشسته و شاهد انعقاد قرارداد همکاری جهت انجام مرحله دوم پروژه تونل «استقلال» بین شرکتی ایرانی و وزارت نقلیات تاجیکستان هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه گامی دیگر در راستای تقویت روابط میان دو کشور دوست و هم زبان می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه این شرکت ایرانی از تجربه و امکانات مالی و فنی مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی برخوردار بوده و یکی از پیمانکاران بزرگ وزارت نیروی ایران محسوب می‌شود، امیدواریم که اجرای به موقع و با کیفیت اقدامات تکمیلی تونل موجبات تحکیم روابط بین دو دولت را فراهم کند و شرکت‌های ایرانی در احداث پروژه‌های مختلف در تاجیکستان حضور مؤثر دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.