×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | امکان استفاده از مکانیسم اسنپ بک علیه ایران وجود ندارد/ عدم آمادگی ریاض برای انجام گفت و گو

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز با اشاره به سفر آقای روحانی برای شرکت در سخنرانی در مجمع عمومی  سازمان ملل متحد، گفت: در جریان این سفر رئیس جمهور با حدود ۱۴ مقام خارجی دیدار داشت.

او افزود: همچنین در این سفر وزیر خارجه هم رایزنی‌های فشرده‌ای داشت با ۲۲ همتای خود و چندتن از مسئولان سازمان ملل گفت‌وگو کرد، ۸ مصاحبه و ۱۰ ملاقات با اندیشمندان هم از دیگر برنامه‌های ظریف در نیویورک بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس اوراسیا عازم ارمنستان خواهد شد.

موسوی با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد ارائه شد، گفت: جزئیات این طرح به زودی به صورت مکتوب اعلام می‌شود، طرح زیر نظر سازمان ملل و با همکاری‌های کشور‌های منطقه خواهد بود.

او همچنین با اشاره به اتهامات عربستان نسبت به یمن اظهار کرد: آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند دفاع مشروع است، ما دفاع مشروع دولت قانونی یمن را مورد حمایت قرار می‌دهیم، اتهاماتی که برخی به ایران می‌زنند اساس و پایه درستی ندارد و جز شرمساری چیزی برایشان به همراه ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری درباره تهدید اروپا به خروج از برجام، گفت: از تهدید‌های اتحادیه اروپا خبری ندارم، ولی اگر منظورشان عدم برداشته شدن گام چهارم و اقدام متقابل است باید بگویم عقلانی نبوده و اگر موضوع ایران به شورای امنیت برده شود ایران نیز واکنش نشان می‌دهد.  آنها امکان استفاده از مکانیسم اسنپ بک علیه تهران را ندارند. آنها باید بدانند که این اقدام از هم اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم.

او افزود: اگر ایران نقض برجام را می‌کرد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را انجام دهند، اما آن‌ها برجام را نقض کنند ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام می‌تواند اقدامات جبرانی انجام دهد. اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که چنین نکنند.

ریاض هنوز آمادگی لازم برای گفت و گو را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با احتمال گفت‌وگو بین تهران و ریاض بیان کرد: همیشه امکان گفت‌وگو وجود دارد، آماده هستیم به صورت مستقیم یا از طریق میانجی رایزنی و گفت‌وگو کنیم ولی آمادگی در طرف مقابل وجود ندارد، بنابراین هر زمان آماده باشند ما از استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگار جوان، در مورد سفر نخست وزیر عراق به تهران، محور‌های گفت‌وگوی دو طرف و رایزنی‌های اخیر عراق با مقامات عربستان، افزود: هنوز این سفر قطعی نشده است، در مورد مذاکرات طرف‌های عراقی با عربستان و در مورد محور‌های گفت‌وگوی احتمالی با نخست وزیر عراق هم هنوز اطلاعی ندارم، چون سفر قطعی نشده است.

موسوی همچنین درباره گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با نمایندگان کنگره آمریکا، اظهار کرد: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است، تا قبل از تحریم آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد؛ پس از تحریم سعی کردند رایزنی‌تلفنی و غیرحضوری داشته باشد.

او درباره فشار رژیم صهیونیستی به ایران درباره بازی نکردن ورزشکاران کشورمان در مقابل آنها، تاکید کرد: رژیم‌های جعلی و نامشروع از هر راهی برای خودنمایی استفاده می‌کنند و رژیم صهیونیستی هم در صدر این رژیم‌هاست؛ دیپلماسی ورزشی ما در این زمینه فعال است؛ موضوع بازی کردن تیم‌ها و ورزشکاران با آنها نیست، بلکه ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد بنابراین موضوعیتی برای بازی با آنها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای مجدد برخی از مقامات اماراتی در رابطه با جزایر سه گانه ایران عنوان کرد: این اظهارات گزافه گویی است و هر از چندگاهی این حرف‌های بی اساس تکرار می‌شود، پاسخ ایران این است که هرگونه نگاه چپی به جزایر سه گانه و تمامیت ارضی کشورمان عواقب بدی در پی خواهد داشت و همانطور که پیش از این گفته‌ایم این اظهارات در مورد جزایر سه گانه محکوم است.

مدیریت بندر لاذقیه توسط ایران به درخواست سوریه بوده است

موسوی  در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که به درخواست سوری‌ها ایران مدیریت بندر لاذقیه را پذیرفته است و این امر از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ توضیح داد: من از جزئیات این طرح خبر ندارم. اما این طرح به درخواست سوریه بوده و به نفع دوکشور خواهد بود در نتیجه از آن حمایت می کنیم.  ایران همواره در مورد مسائل سیاسی وحل بحران سوریه از طریق سیاسی با دولت دمشق همکاری و از آنها حمایت کرده است. اگر سوری ها درخواست اقتصادی برای همکاری بین دو کشور از جمله فعالیت شرکت‌های ایرانی بویژه تعامل با شرکت‌های خصوصی ما را در سوریه داشته باشند، این امر مورد حمایت تهران خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که در پی ممانعت آمریکایی‌ها از ملاقات حضوری ظریف با روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد دولت واشنگتن این دیدار را منوط به این شرط کرده بود که تهران یکی از زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند و آیا اسم این زندانی مشخص است؟ اظهار کرد: آمریکایی‌ها انجام یک مسئله انسانی را به یک مسئله حقوقی، قضایی و امنیتی منوط کرده بودند و این نشان دهنده سقوط اخلاقی آمریکایی‌ها است. این شرط قابل مسموع نبود. من اسم خاصی را نشنیده‌ام فقط می‌دانم که آنها خواستار این شده بودند که یکی از محکومان امنیتی آمریکایی که در ایران به حبس محکوم شده آزاد شود. این درخواست درخواستی غیر اخلاقی و غیر عملی بود که ایران آن را نپذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به آخرین وضعیت سلامتی  روانچی گفت: آقای روانچی یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای واخلاق مدار ایران است که امیدواریم هر چه زودتر بهبودی پیدا کند براساس آخرین اخباری که از من از آن اطلاع دارم حال عمومی ایشان بهتر است و عمل جراحی که انجام دادند تقریبا جواب داده است.

برای رایزنی در مورد وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا با عدم آمادگی واشنگتن روبرو شدیم

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد آزادی نگار قدس کنی، شهروند ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا مدتی در آمریکا واسترالیا زندانی بود اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید او  اکنون آزاد شده است و در کشور به سر می‌برد متاسفانه حدود ۲۰ نفر از شهروندان ایرانی در کشور‌های مختلف به دلیل این اتهام بی مبنا و اساس گرفتار شدند. آمریکایی‌ها ادعا‌ها و اتهامات بی اساس علیه آن‌ها مطرح کردند و متاسفانه برخی از کشور‌ها براساس این ادعا و اتهامات این شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و حتی برخی از آن‌ها این شهروندان را به آمریکا مسترد کرده‌اند.

موسوی خاطر نشان کرد: خانم قدس کنی در استرالیا بازداشت شدند در شرایط سختی نگهداری شدند چنان که فرزند خود را در آن شرایط سخت و در زندان به دنیا آوردند بعد از آن از سوی دولت استرالیا به آمریکا مسترد شدند خانم قدس کنی ۲۷ ماه در زندان بودند قاضی آمریکایی نیز ۲۷ ماه برای ایشان حکم زندان برید که با توجه به این که این مدت را در زندان پیش از صدور حکم گذارنده بودند بلافاصله آزاد شدند و این خود نشان می‌دهد که اقدامات و اظهارات آمریکایی‌ها در مورد شهروندان ایرانی مبنایی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که ما پیگیر وضعیت دیگر اتباع ایرانی هستیم که در این وضعیت به سر می‌برند تصریح کرد: ایران اعلام کرده است که در مورد سرنوشت این عزیزان و آزادی آنها حاضر است مذاکرات و گفت وگو‌هایی را داشته باشد تا آنها از این وضعیت خلاص شوند، ولی این ابتکار نیز با عدم آمادگی طرف مقابل (آمریکایی‌ها) مواجه شده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که نشست روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه قرار بود در مرداد ماه برگزار شود، ولی انجام این دیدار به تاخیر افتاد آیا زمان جدیدی برای انجام این دیدار سه جانبه مشخص شده است؟ اظهار کرد: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است و سه کشور در حال بررسی و رایزنی هستند تا تاریخ جدیدی برای انجام این دیدار مشخص کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آقای روحانی در جریان سفر به نیویورک اظهار کردند که ایران آمادگی دارد تغییرات جزئی در برجام ارائه دهد و آیا این پیشنهاد رئیس‌جمهور از پشتوانه داخلی برخوردار است و ایشان پیش از مطرح کردن این پیشنهاد با مقامات داخل کشور رایزنی در این ارتباط داشته‌اند، عنوان کرد: حتما برای طرح این موضوع هماهنگی‌هایی انجام شده است است. رئیس‌جمهور ایران به عنوان نماینده عالی کشور صحبت می‌کند فقط هم صحبت‌ها و ابتکارات‌شان با پشتوانه ارکان نظام است و انشاءالله ارکان مختلف نظام از اجرایی شدن ابتکارات او حمایت می‌کنند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر این که گفته می‌شود  آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن طرحی ابتکاری مشابه طرح فرانسوی‌ها ارائه کرده است و آیا این طرح امکان عملی شدن دارد، اظهار کرد: نخست‌وزیر ژاپن هم در سفری که به ایران داشت و هم در چارچوب دیدار‌ها و رایزنی‌هایی که بعد از آن انجام داد سعی کرد تا در راستای کاهش تنش در منطقه حرکت کند.

او ادامه داد: او در قالب حسن نیت خود طرحی را از طرف خود ارائه کرد که مشابه طرح مکرون بود که در قالب روابط دو جانبه ایران و ژاپن مطرح شده تا  آنها بتوانند نفت ایران را خریده و در مقابل اعتباراتی را به ما بدهند، این طرح به منظور شکستن برخی بن بست ها ارائه شده است. این طرح هنوز قابلیت اجرا و پیگیری دارد البته اگر اجرای این طرح منوط به موافقت این و آن نشود و اگر چنین اتفاقی نیفتد می‌توان آن را پیگیری کرد.

موسوی گفت: ژاپن عضو برجام نیست، ولی از دوستان قدیمی ما است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که در حال حاضر راه حل اروپایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام و اختصاص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری شکست خورده است و آیا غیر از این طرح، طرح‌های دیگری نیز مطرح است خاطرنشان کرد: همیشه ابتکار و پیشنهاد است برخی از این ابتکارات را ایران داده است و برخی از ابتکارات توسط دیگران مطرح شده است. ولی آن چه که برای ما مهم است و اکنون در درجه اول اولویت قرار دارد این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کند و بتوانند ایران را قانع کنند که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را بردارند. اما آنها متاسفانه اجرای پیشنهادات و تعهدات خود را به مناسبات ایران و آمریکا گره زده اند.

او ادامه داد: طرح مورد اشاره طرح آنها است و ما امیدواریم آنها راه حلی برای طرح خود پیدا کنند راه ما روشن است و همان طور که پیش از این گفته‌ایم تا زمانی که اقدامات عملی و قابل توجهی از سوی اروپایی‌ها برای انجام تعهدات‌شان در برجام انجام نشود ایران به اقدامات خود برای کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌دهد تا به نحوی توازن در تعهدات در این توافق بین المللی به وجود آید البته همانطور که اشاره کردم راه دیپلماسی همچنان باز است.

موسوی در پاسخ به این پرسش که  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی مطرح کرده است که ما باید در مورد برجام جدیدی که در برگیرنده مسائل منطقه نیز است صحبت کنیم و آیا ایران حاضر به گفت وگو در مورد برجام جدیدی است، گفت: یک ضرب‌المثل ایرانی به ذهنم می‌آید که مضمون آن این است که همین را که اکنون دارید اجرایی کنید و به پیش ببرید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.