×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات توان تولیدی برق کشور بدون مصرف سوخت

تجارت گردان | امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات توان تولیدی برق کشور بدون مصرف سوخت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، محسن‌طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در مراسم افتتاح واحد نخست بخش بخار نیروگاه عسلویه اظهار کرد: ظرفیت فعلی این نیروگاه در حال حاضر که شامل ۶ واحد گاز و یک واحد بخار است، ۱۱۷۳ مگاوات است که با تکمیل دو واحد بخار طی دوسال آینده، ظرفیت نیروگاه به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: با احداث بخش بخار صرفه جویی انجام شده در هر واحد ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال است که منجر به افزایش راندمان از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد افزایش نیز خواهد شد.

وی بیان کرد: حجم سرمایه گذاری انجام شده در واحد بخار بیش از ۲۲۴۰ میلیارد تومان است که در قالب قرارداد بیع متقایل بین شرکت برق حرارتی به نمایندگی از دولت و گروه مپنا به نمایندگی بخش خصوصی منعقد شده است.

طرزطلب افزود: براساس این نوع قرارداد سرمایه مورد نیاز توسط گروه مپنا تامین شده و نحوه بازگشت سرمایه از محل اندازه گیری میزان سوخت صرفه جویی شده به مدت دو سال به سرمایه گذار بازگشت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: در احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی تا ۷۰ درصد از ساخت داخل استفاده شده و ۳۰ درصد وابسته به واردات مواد اولیه از خارج از کشور بوده است.

محسن طرزطلب در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رییس جمهور با اشاره به اینکه بخش نیروگاهی بزرگترین مصرف کننده گاز کشور است، اظهار کرد: در سال گذشته سهم گاز مصرفی در نیروگاه‌ها از کل مصرف گاز کشور ۳۵.۵ درصد بوده است که امکان کاهش ۱۵ هزار مگاوات واحد‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات توان تولیدی برق کشور بدون مصرف سوخت افزایش وجود دارد و با این اقدام ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی سوخت در سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف سوخت کشور نزدیک به ۶۳ میلیارد مترمکعب است و با تبدیل واحد‌های گازی به سیکل ترکیبی می‌توان از تولید ۴۳ میلیون تن گاز‌های گلخانه‌ای گرفته و تا ۴ درصد نیز راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش داد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۱۷ واحد بخار از این نوع واحد‌ها در کشور به ظرفیت ۳۰۲۵ مگاوات با سرمایه گذاری ۲.۱ میلیارد در دست احداث است که از این میزان پنج واحد وارد مدار برق کشور شده است و چهار واحد نیز تا آخر سال وارد مدار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.