×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
امکان تسویه اعتباری برای خرید ۲۲ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در بورس کالا فراهم شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از کالاخبر ، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری گفت: در سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان معاملات به صورت تسویه اعتباری بود که در شش ماه امسال از مجموع معاملاتی که در حوزه محصولات پتروشیمی صورت گرفته؛ بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان قابلیت تسویه به صورت اعتباری برای خریداران فراهم شده است.

حمیدرضا رحمنی؛ رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران با بیان اینکه در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، درخواست عرضه کننده مدل تسویه می‌تواند اعتباری یا نقدی- اعتباری باشد گفت: در این شیوه خریدار مخیر است تسویه قرارداد را به صورت نقدی یا اعتباری تنظیم کند. معمولاً اعتباری که شرکت‌های پتروشیمی دارند بر اساس ال سی بانک یا ضمانت‌های بانکی است. شرکت ها مدت زمانی که قصد دارند اعتبار بدهند مشخص می‌کنند و درصد نرخ ماهیانه‌ای که مد نظرشان است اعلام می‌کنند. این‌ موارد در اختیار عرضه کننده بوده و از طریق اطلاعیه عرضه به اطلاع خریداران میرسد و خریدارانی که تمایل و شرایط تسویه اعتباری را داشته باشند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: هر جا که عرضه اعتباری صورت می‌پذیرد، تقاضا افزایش می یابد، چون به هر حال خریدارانی که امکان خرید به صورت نقدی ندارند وارد معاملات شده و به صورت اعتباری تسویه می‌کنند.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان از ارزش معاملات پتروشیمی با امکان تسویه به صورت اعتباری بوده و در سال ۱۴۰۲ از مجموع معاملاتی که تا امروز در حوزه محصولات پتروشیمی صورت گرفته؛ بیش از ۲۲ هزار و تومان با قابلیت تسویه به صورت اعتباری برای خریداران را فراهم کرده است.

رحمنی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به آغاز عرضه اعتباری از زمان ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: عرضه های اعتباری از زمانیکه محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۸۷ وارد بورس کالا شدند وجود داشت و ساز و کار آن هم به همان شرایطی است که در گذشته انجام می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در برهه ای به دلایل مختلفی که وجود داشت جلوی عرضه اعتباری برخی گِریدها گرفته شد که دلایل آن درخواست انجمن پلیمر و انجمن کارفرمای صنعت پتروشیمی با توجه به تغییر مبنای محاسبه نرخ ارز محصولات پتروشیمی بوده است.

او توضیح داد: عدم رعایت کف عرضه هم در خیلی از گریدهای پتروشیمی همانند پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی و همینطور مشکلاتی که در تأمین خوراک و بحث تامین برق واحدهای تولیدی در تابستان وجود داشت باعث شد که بورس کالا در جهت این که تقاضا به صورت هیجانی افزایش پیدا نکند و منجر به افزایش هیجانی نرخ ها نشود مانع عرضه اعتباری برخی گریدها شد که اگر این اتفاق نمی افتاد ضرر آن متوجه تولیدکنندگان صنایع پایین دستی پتروشیمی می شد.

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران در پایان گفت: محصولاتی که عرضه اعتباری آنها در هفته قبل به صورت موقت متوقف شد محصولاتی بودند که تقاضای عادی آنها چندین برابر مقدار عرضه های صورت گرفته بود و درصورتی که شرایط تسویه اعتباری به شرایط اطلاعیه عرضه اضافه می شد تقاضا را به شدت بالا می برد و موجب جهش قیمت این محصولات می شد. البته به محض ایجاد ثبات در بازار این محصولات، عرضه اعتباری دوباره از سر گرفته شده است.

به گفته رحمنی در حال حاضر هیچ مانعی برای عرضه های اعتباری در بورس کالا وجود ندارد و همانند گذشته این امکان برای عرضه کننده و خریدار در بورس فراهم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.