×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
امکان شناسایی مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز بر اساس برق مصرفی

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا هادی در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر با موضوع سازوکار مقابله با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها، در خصوص صدور مجوز به مراکز استخراج رمزارز گفت: صدور مجوز برای این مراکز از طریق سامانه بهین‌یاب، به صورت سراسری و در قالب فرآیندهای الکترونیکی انجام می‌شود و دستورالعمل‌هایی در خصوص چگونگی صدور مجوز متقاضیان به استان‌های سراسر کشور فرستاده شده است؛ به طوری که متقاضیان فعالیت در این حوزه، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، پس از رفع محدودیت اعلام شده تا پایان شهریور ۱۴۰۰ می‌توانند نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صمت با بیان اینکه اطلاعات متقاضیان از طریق این سامانه به وزارت نیرو اعلام می‌شود و وزارت نیرو هم نرخ مصرف برق واحدها را تغییر می‌دهد و هم از میزان مصرف برق این بنگاه‌ها و میزان تولید رمزارز آنها اطلاع می‌یابد.

کاهش فعالیت غیرقانونی در حوزه رمزارز با تسریع در صدور مجوز

هادی با تاکید بر اینکه صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز به کاهش فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه کمک می‌کند، بیان داشت: وقتی که ما در صدور مجوز سخت‌گیری‌های زائد را حذف می‌کنیم، درواقع به تریب فعالان این حوزه به فعالیت مجاز کمک می‌کنیم.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های در دسترس در کشور وجود دارد، مصرف ۲ هزار مگاواتی مراکز غیرمجاز استخراج که معاون شرکت تولید انتقال و توزیع نیروی برق اعلام می‌کند را علی‌رغم اغراق‌آمیز دانستن این مقدار، باتوجه‌به اطلاعات و واقعیت‌های موجود این حوزه، حدود سه درصد ظرفیت تولید برق در دسترس کشور دانست.

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صمت با اشاره به انجام فرآیند خوداظهاری در این حوزه، از ثبت ۱۲۷ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در این خوداظهاری خبر داد و تصریح کرد: توان مصرفی این تعداد دستگاه ۱۹۵ مگاوات برق بوده است که نشان از وجود فاصله‌ای زیاد با رقم ۲ هزار مگاوات اعلام شده از سوی وزارت نیرو دارد، وی مصرف ۲ هزار مگاوات را معادل برق مصرفی حدود دو میلیون دستگاه ماینر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۶ بنگاه مجاز جهت استخراج رمزارز در کشور وجود دارد بر تعطیلی این مراکز تا پایان شهریور تاکید کرد و افزود: توان مصرف برق این مراکز مجاز کمتر از ۴۰۰ مگاوات است.

مشکلات صنعت برق فراتر از فعالیت مراکز استخراج رمزارز

هادی گفت: ما مشکلات دیگری در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در صنعت برق داریم که بسیار فراتر از مصارف تخمینی تولید رمزارزهای غیرمجاز است و وزارت صمت در یک ماه و نیم گذشته جلسات متعددی با همکاران در وزارت نیرو داشته است و صنعت آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام کرده است.

پیگیری واحدهای غیرمجاز از طریق میزان برق مصرفی

هادی در بخش دیگر برنامه در خصوص نظارت برای شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز گفت: واحدهایی که غیرفعال هستند از طریق کنتور برق قابل پیگیری است.

بر اساس توضیحات مدیر کل سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صمت تمام اطلاعات واحدهای تولیدی از طریق سامانه بهین یاب در اختیار وزارت نیرو است و وزارت نیرو از طریق افزایش مصرف واحدهایی که آمار تولید ندارند می‌تواند این مراکز غیرمجاز را با سرعت شناسایی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.