×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
امیرعبداللهیان: هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» روز پنجشنبه در دیدار مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی» در حرم امام خمینی، گفت: ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته‌ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود. درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده، باعث نگرانی است.

امیر عبدالهیان با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد ما نمی‌خواهیم حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود. ما می خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما از این که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم. ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم. همچنین طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه آن.

امیرعبداللهیان این را هم اضافه کرد و گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسندیم و این را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر اسلام می دانیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگر درباره سیاست خارجی متوازن که از سوی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌شود، گفت: سیاست خارجی متوازن یعنی تعامل با بخش های مختلف جهان مبتنی بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در همین چارچوب تعامل با بخش‌های مختلف جهان مورد توجه ما قرار دارد. در همین چارچوب نگاه به همسایگان و کشورهای آسیایی، توجه به دیپلماسی اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی مورد توجه جدی ماست.

امیرعبداللهیان درباره شمار ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: گفت: ما در حوزه سیاست خارجی نگاه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور هم داریم. اکنون به صورت رسمی حدود پنچ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که البته ممکن است عدد واقعی بیش از این باشد.

وی درباره مذاکرات هسته ای هم گفت: برجام خوب یا بد دارای نقاط ضعف یا قوت امروز یک سند بین المللی است که مقابل بوده و مسیر ما در جهت لغو تحریم هاست.

وزیر امورخارجه ادامه داد: هفته هاست به طور غیرمستقیم پیام ها برای لغوها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشورها نیز تلاش ها برای جمع بندی متن اولیه در حال انجام است. اما برای حفظ آرامش مردم دائما اطلاع رسانی نمی‌کنیم. اما پیشرفتهای خوبی حاصل شده است و امیدواریم به نقاط خوبی برسیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.