×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
انتشار اوراق با نرخ سود ۳۰ برای اقتصاد زیان دارد/ وزارت اقتصاد از نحوه توزیع انتشار اوراق به مجلس گزارش دهد

محمدحسن آصفری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص مشکلات انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد در بانک‌ها گفت: یکی از موضوعاتی که موجب بروز مشکلات برای مردم شده وجود تبعیض اقتصادی است که متاسفانه در بخش هایی و در حوزه‌های تصمیم‌گیری وجود دارد.

این نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف در خصوص نحوه و میزان توزیع اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی  ادامه داد: بسیاری از مردم نسبت به این موضوع بی اطلاع بودند و بانک‌ها نیز یا سریعا نسبت به توزیع آن اقدام کردند؛ برخی از شعبات بانک‌ها نیز از اجرای آن طفره رفته و همین امر موجب شده برخی افراد که خواهان بهره‌مندی از این طرح بودند، امکان استفاده نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مصوبه مجلس در خصوص ایجاد پنجره واحد اقتصادی برای پیشگیری از بی نظمی‌ها و چندگانگی‌ها در حوزه اقتصادی بود عنوان کرد: در حوزه نظارت باید فعال‌تر عمل کرده و اجازه ندهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد از طرفی وزارت اقتصاد نیز باید گزارشی از میزان و نحوه انتشار اوراق مذکور تهیه و به مجلس ارائه کرده و با بانک‌ها متخلف نیز قاطعانه برخورد کند.

آصفری با اشاره به آسیب‌های انتشار اوراق با نرخ سود بالا برای اقتصاد کشور عنوان کرد: این امر موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود و مبالغ جذب شده مردم حتما باید در حوزه های عمرانی هزینه شود در حالی که چنین نبوده و عموما سرمایه مردم که با هدف مدیریت بازار ارز جذب شده صرف دلالی و بنگاه‌داری می‌شود. هنگامی که سود بانکی افزایش پیدا می‌کند به مرور نرخ تسهیلات نیز افزایش پیدا کرده و افرادی که پول برای سرمایه‌گذاری و انتفاع از این طرح نداشته و به تسهیلات خُرد هم نیازمند هستند، متضرر می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس خاطرشان کرد: اجرای چنین طرحهایی نه تنها موجب جراحی اقتصادی نخواهد شد بلکه به مردم به ویژه اقشار کم درآمد فشار بیشتری را تحمیل می‌کند. در ارائه این گونه طرح‌های باید افزایش اعتماد به بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه که برای اقتصاد مفید است، اعمال شود./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.