×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
انجمن های خیریه فتیله نارضایتی مردم را پایین می کشند/ اگر خیریه ها نبودند مردم بسیار ناراضی تر می شدند

به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرنگار عصر تشکل، رویداد فلسفه اخلاق و نیکوکاری که صبح روز چهارشنبه به همت موسسه نیکوکاری مهر هوشمند آگاپه و سخنرانی مصطفی ملکیان برگزار شد.

مصطفی ملکیان فیلسوف و دانشمند ایرانی در این نشست که با حضور فعالان اجتماعی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، گفت: نیکی کردن نه لذت است نه منفعت بلکه نحوه ای از بودن است و مانند وجود داشتن را تداعی می کند. این امر خاصیت وجودی دارد. البته که ار نظر اخلاقی بدی و خوبی هر دو مسری است. ما بخواهیم یا نه از افرادی که با آنها نشسته و برخواست داریم دریافت هایی خواهیم داشت و مثل آنان خواهیم شد. 

وی افزود: در یونان قدیم عشق تعاریف مشخص دارد. اروس عشقی است که گیرنده است و به دنبال تملک چیزی است. این عشقی همراه با ایگو (نفس) است. امروزه اگر به اروس اشاره می کنیم تنها عشق ناشی از غریزه جنسی تداعی می شود و لذت در آن نهفته شده است. عشق دیگری هم به اسم آگاپه وجود داشت. محور این عشق بخشیدن و ریختن به پای معشوق است. که در تفکر یونانی ها عشق خدا به غیر خودش نیز از همین جنس است. 

ملکیان با اشاره به نتایج مثبت بسیار زیاد فعالیت انجمن های خیریه گفت: این نتایج به قدری زیادی هستند که بر نتایج منفی حضور و فعالیت خیریه ها غلبه می کنند. زیرا در جهان طبیعتی هیچ فعلی نیست که فقط سود داشته باشد و هیچ فعلی نیست که صرفا زیان داشته باشد هر فعلی سودها و زیان هایی دارد. به تعبیر امروزی تر فایده هزینه است و ما باید به دنبال فعلی باشیم که در مجموع فایده ای آن از هزینه هایش بالاتر است.

وی تصریح کرد: بنابراین انجمن های خیریه با وجود فواید بسیاری که دارند، به دولت های نامسئول نیز کمک می کنند، دولت هایی که یا نمی خواهند یا نمی توانند آنچه را که بر دوش گرفته اند انجام دهند. زیرا فتیله ی نارضایتی مردم را پایین می کشند. اگر این انجمن های خیریه نبودند مردم بسیار ناراضی تر از این که اکنون می بینیم بودند. این امر دولت ها را تشویق می کند تا به همین تنبلی و نادانی و ناپاکی به کار خودشان ادامه دهند زیرا فکر می کنند دیگرانی هستند که جبران تنبلی های آنها را می کنند و نمی گذارند فتیله شعله ور شود.

این فیلسوف ایرانی اشافه کرد: از سوی دیگر مردم نمی فهمند که از کجا سیلی می خورند و این از اولی نیز بدتر است. به عبارتی انجمن های خیریه جبران تنبلی ها را می کنند و کمک می کنند و در کشور ما با این همه کمک هایی که خیریه ها می کنند باز شاهدیم هر روز به بهانه ای یکی از آنها را تعطیل می کنند در صورتی که اگر عقل شان برسد در می یابند که اینها به سود شما و مردم عمل می کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.