×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اهدای گواهی «مرآت» به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

به گزارش تجارت گردان به نقل از مس‌پرس، همایش ایمنی در صنایع و معادن استان کرمان، صبح سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، با حضور دکتر جلیلی رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور، دکتر ایرج محمدفام استاد تمام دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی استان تهران، دکتر اشرف‌منصوری رئیس کانون سراسری انجمن‌های ایمنی و بهداشت کشور، مهندس مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، مهندس گلستانی‌پور رئیس اداره HSE سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، مهندس فخرآبادی معاون پشتیبانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، جمعی از مدیران مجتمع و مدیران HSE و مسئولان ایمنی واحدهای صنعتی معدنی استان کرمان در سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور در این مراسم با‌اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده گفت: مانیفست ایمنی بشریت ۱۴۰۰ سال پیش با این آیه به بشریت ابلاغ شده که یک تعریف جامع برای امنیت و ایمنی ارائه شده است.
 
دکتر حبیب‌الله جلیلی در ادامه افزود: براساس حوادث ناشی از کار در سال ۲۰۲۲ سالانه ۳میلیون کارگر را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست می‌دهیم و ۴۰درصد کارگران قبل از بازنشستگی به علت بیماری یا حوادث، خود را بازنشسته پیش ‌از موعد می‌کنند. ۴درصد از تولید ناخالص جهان صرف حوادث ناشی از کار می‌شود و روزانه ۵درصد نیروی کار به‌خاطر همین موضوع بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند و سالانه ۳۷۴ میلیون نفر حوادث غیرفوتی داریم.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور براساس اسناد بالادستی، قانون کار، ظرفیت قانونی خود و مصوبه شورای عالی حفاظت فنی به منظور تاثیرگذاری و تهسیل در امر آموزش نسبت به شناسایی صنایع مادر و استراتژیکی که در حوزه آموزش‌های تخصصی قابلیت دارند، اقدام می‌کند و با آن‌ها وارد مذاکره شده و بخشی از وظایف خود را به آن‌ها در امر آموزش تفویض می‌کند.
 
جلیلی ادامه داد: امروز این افتخار را داریم که گواهی پذیرش مرکز آموزش تخصصی مرکز تحقیقات تحت عنوان «مرآت» را به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تقدیم کنیم و امیدواریم این اقدام مس سرچشمه به‌عنوان یک بازوی اجرایی و آموزشی مرکز تحقیقات در استان کرمان حائز اهمیت باشد و روزی به‌عنوان «مرآت» نمونه از این مرکز تقدیر کنیم.
 
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز اظهار کرد: در سال گذشته در استان در حوزه ایمنی ۱۷ هزار و ۶۰۰ بازرسی داشتیم و از ابتدای امسال تا کنون این رقم ۱۲ هزار بوده است. تعداد فوتی ناشی از کار در سال گذشته ۴۴ مورد در حین کار داشتیم و از ابتدای امسال هم تاکنون ۱۹ مورد فوتی رخ داده که نسبت به دو سال قبل رود نزولی را شاهد هستیم.
 
محمدرضا مصباح تعداد بازرسان کار در سطح استان را ۴۰ نفر عنوان کرد که چند ده هزار کارگاه را مورد بازدید قرار می‌دهند و افزود: هر بازرس طول سال ۶۰۰ بازرسی را طبق ضوابط باید انجام دهند لذا ۶۰ هزار کارگر در کارگاه مشمول بازرسی داریم.
 
وی با بیان این‌که وزارت کار کمیته‌های حفاظت را برای شرکت‌های بزرگ تشکیل داده و جان انسان ها مهم است، خطاب به مسئولین ایمنی واحدهای صنعتی معدنی استان کرمان گفت: کار شما امر به معروف است و دیگران را امر به حفاظت جانشان می‌کنید؛ این حفاظت یا از طریق مجهز شدن به ابزار آلات ایمنی مانند کلاه، کفش، دستکش و عینک است و یا از طریق جرایم و برخوردهای قانونی با کسانی است که ایمنی را رعایت نمی‌کنند.

معاون پشتیبانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این همایش اظهار کرد: ایمنی در صنایع و معادن و درمجموع کلیه امور و فعالیت‌های زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و شعار ابتدای کارخانه مبنی بر «اول ایمنی بعد کار» گواه بر این موضوع است.
 
مهندس عباس فخرآبادی افزود: عدم ایمنی خسارت‌های مالی و معنوی زیادی را بر دوش خانواده‌ها به جای می‌گذارد؛ مجتمع مس سرچشمه در ارتقا ایمنی کارکنان فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام می‌دهد و به سمتی حرکت می‌کنیم که آمار حوادث به‌شدت کاهش پیدا کرده و این مهم مورد تأیید اداره کل تعاون کرمان هم هست.
 
فخرآبادی بیان کرد: ایمنی کارگران و کارکنان در حوزه تولید به طور دائم پایش می‌شود و مجموعه‌هایی که در ارتقای ایمنی خود رشد داشته‌اند تجلیل می‌شوند.
نماینده امور ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در ادامه گفت: مطالعات ایمنی در این مجتمع انجام می‌شود و برای ۱۲۰۰ شغل این مطالعات انجام شده است.
 
اسماعیلی افزود: همچنین مطالعات خطرات بزرگ را نیز با ۱۰۰۰ اقدام کاهش ریسک انجام دادیم و نیز انجام مطالعات آسب پذیری هم جزو برنامه‌های ما بود.
 
دکتر ایرج محمدفام استادتمام دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی استان تهران دیگر سخنران این همایش بود که به‌صورت تخصصی به مباحث ایمنی شغلی و خطرات ناشی‌از کار پرداخت.
 
در پایان این همایش، گواهی «مرآت» به‌عنوان مجری ذی‌صلاح برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اهدا شد.
 
گفتنی‌ است مطابق الزامات قانونی ازجمله آیین‌نامه آموزش ایمنی، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان، دوره‌های ایمنی باید توسط مجریان ذی‌صلاحی که صلاحیت آنان توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور تأیید شود، برگزار شود بنابراین مجتمع مس سرچشمه در اردیبهشت‌ماه امسال به مرکز تحقیقات وزارت کار درخواستی را ارسال کرد که بتواند به‌عنوان مجری ذی‌صلاح، این دوره‌های آموزشی ایمنی را برگزار کند که با همکاری امور ایمنی و بهداشت و امور آموزش و توسعه شایستگی‌های مجتمع، بازدیدها و ارزیابی‌ها صورت گرفت و مدارک لازم براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود ارائه و امروز این گواهی به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اهدا شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.