×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | اولین همایش مدیریت ریسک و الزامات حاکمیت شرکتی بورس

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «اولین همایش مدیریت ریسک و الزامات حاکمیت شرکتی بورس»  در تاریخ چهارم مهرماه در تهران برگزار می شود. این همایش با توجه به الزامات جدید سازمان بورس در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی و نیز استانداردهای جدید و الزام‌آور حسابداری در سال ۱۳۹۸ و به منظور آگاهی‌بخشی و ارایه‌ اطلاعات مقدماتی در این زمینه به شرکت های بورسی برگزار خواهد شد.

آرش نحوی ، دبیر این همایش درباره لزوم توجه به مفهوم ریسک گفت: آدمی هر روزه با ریسک‌های فراوانی روبروست. در این میان سازمان‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند و هر واحد اقتصادی با ریسک‌های فراوانی به خصوص در شرایط حاضر رو به رو است. از این رو شرکت‌ها نیاز به شناسایی ریسک‌های خود و سپس ارزیابی آن دارند.

نحوی ادامه داد: بعد از ارزیابی آن ریسک‌ها، باید به مدیریت آن‌ها پرداخت. حال باید در پی پاسخ به این سوال باشیم که چرا شرکت‌ها به مدیریت ریسک نیاز دارند و وجود آن در شرکت‌ها باید الزامی باشد.

وی افزود: مدیریت ریسک فعالیتی مفید است. این موضوع به سازمان کمک می کند تا از منابع استفاده بهینه و کارا نماید و نیز به کارایی و افزایش عملکرد کارکنان و کاهش آسیب به آن‌ها کمک می کند. مدیریت ریسک جزئی از حاکمیت شرکتی است و وجود آن برای هر سازمانی لازم است. از طریق مدیریت ریسک اثربخش، سازمان می‌تواند نسبت به تصمیم‌گیری‌های ضعیف و در معرض رویدادهای پر خطر قرار گرفتن مثل ارایه خدمات به مشتریانی که می تواند موجب آسیب به مجموعه شود، واکنش نشان دهد.

نحوی افزود: علاوه بر این وجود مدیریت ریسک برای سازمان برای محافظت از منافع ذینفعان نیز ضروری است. بنابراین همسو شدن خط مشی‌ها، فرایندها و فعالیت های مدیریت با ماموریت، چشم انداز و اهداف سازمان ضروری است. همسویی خط مشی‌های مدیریت ریسک با سایر خط مشیها و فرایندهای سازمانی نیاز به تصمیم گیری های مناسب و به موقع هیات مدیره و مدیریت سازمان دارد.

دبیر  همایش مدیریت ریسک و الزامات حاکمیت شرکتی بورس، ادامه داد: مدیریت ریسک مزایای بسیاری برای سازمان دارد. مدیریت ریسک می تواند به برنامه ریزی استراتژیک و فعالیت‌های عملیاتی سازمان کمک کند. این موضوع اطمینان ایجاد می کند که سازمان بتواند نتایج مطلوبی را منتقل کند، ریسک‌ها را با درجه قابل قبول مدیریت کند و تصمیمات درستی را درباره فرصت‌ها اتخاذ کند.

نحوی ادامه داد: به این ترتیب، مدیریت ریسک مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به کاهش احتمالی هزینه‌های ناگهانی بالقوه، بهبود کیفیت تصمیم گیری در کلیه سطوح، اجرای موثر تصمیمات، بهبود فرایندهای برنامه ریزی، افزایش عملکرد، اولویت بندی منابع، ایجاد شفافیت در اهداف، نقش ها و مسئولیت های کارکنان و بهبود اطمینان ذینفعان به سازمان، اشاره کرد.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.