×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین گام دولت برای رفع مشکلات فعالان قرآنی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شروع به کار دولت سیزدهم و روی کارآمدن آیت الله رئیسی بارقه امید را در میان بسیاری از مردم ایجاد کرد تا در درجه اول مشکلات اقتصادی و معیشتی به حداقل برسد و در این میان فعالان قرآنی به ویژه با توجه به ادامه ویروس کرونا در قالب دلتا و امیکرون و کاهش فعالیت های قرآنی امیدوار بودند تا دریچه ای ایجاد شود و آنان بتوانند در راستای تبلیغ و ترویج مفاهیم قرآنی و آموزش های حفظ و قرائت، کمتر به فکر دغدغه های معیشتی باشند تا این که در آبان ماه فرهاد سلیمان منش سرپرست اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت که فعالان قرآنی پس از تایید معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر می‌توانند تحت پوشش حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

استناد این مقام مسئول، همان دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که چهار گروه از فعالان قرآنی را با عناوین تبلیغ و ترویج قرآن، آموزش قرآن، پژوهش‌های قرآنی و فعالیت‌های هنری قرآنی البته با رعایت شرایط عمومی مشمول بیمه فعالان قرآنی می کند. بر همین اساس میزان کمک دولت بابت حق بیمه معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد کارکرد عادی مشمول کمک دولت می‌شود.

سلیمان‌منش در خصوص سرانه درمان بیمه فعالان قرآنی گفت: سرانه درمان در سال جاری ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر نفر بوده و چنانچه فرد متقاضی در سال برای خود با بیمه‌شده تبعی درخواست کند، به ازای هر نفر مبلغ ذکرشده به حق بیمه ماهیانه اضافه خواهد شد.

این شرایط ادامه داشت تا این که هفته گذشته مدیرکل دفتر آموزش، برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت نام فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر خبر داد. 

ابراهیم کرمانی نژاد گفت: پس از اعلام صندوق اعتباری هنر مبنی بر لزوم بررسی مجدد و انجام پالایش کلیه اعضاء صندوق اعتباری هنر، معاونت قرآن و عترت نیز به عنوان متولی فعالان حوزه قرآن و عترت به منظور انجام طرح پالایش ۱۰ هزار فعال قرآنی عضو صندوق برنامه ریزی هایی کرده است که در گام نخست و پس از انجام بررسی های کارشناسی و اخذ نظرات اساتید این حوزه، آیین نامه پیشین بیمه فعالان قرآنی مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت آیین نامه جدید با عنوان آیین نامه عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر تدوین شد.

کرمانی نژاد از تمامی فعالان قرآنی خواست تا با مطالعه این آیین نامه به سامانه حمد مراجعه کنند و اگر عضو صندوق اعتباری هنر هم هستند، دوباره در این صندوق ثبت نام کنند. البته فعالان قرآن و عترت در این آیین نامه به ۱۰ گروه اصلی قاریان و مُرتّلان، حافظان قرآن، حافظان کل نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه، اساتید و مدرسان و مربیان قرآن و عترت، خادمان و چهره ­ها و پیشکسوتان قرآن، مدیران موسسات فرهنگی قرآن و عترت، داوران مسابقات قرآنی، فعالان حوزه آواها و نغمات دینی، طراحان و تولیدکنندگان سامانه و نرم افزارهای قرآن و عترت و همچنین مفسّران، مترجمان، پژوهشگران و مصحّحان قرآن کریم تقسیم شده اند.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح تمامی فعالان قرآن و عترت عضو صندوق باید از یکشنبه اول اسفند با مراجعه به سامانه حمد بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در آیین نامه عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر دوباره ثبت نام کنند.

کرمانی نژاد در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا ضمن تشریح جزییاتی از این آیین نامه و طرح پالایش فعالان قرآنی گفت: بعد از مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزوده شدن گروه فعالان قرآنی به صورت رسمی و قانونی در اساسنامه صندوق اعتباری هنر، اولین گام در دولت سیزدهم این بود که مصوبه هیات وزیران را برای اصلاح اساسنامه صندوق اعتباری هنر دریافت کردیم و اکنون گروه فعالان قرآن و عترت به صورت قانونی به این صندوق اضافه شده اند.

وی افزود: در مرحله دوم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه مسابقات کشوری اوقاف اعلام کرد که معاونت قرآن و عترت وظیفه دارد در حوزه خدمات رسانی به فعالان قرآنی هر اقدامی را از طریق صندوق اعتباری هنر انجام دهد و این وزارتخانه نیز از آن حمایت می کند. بعد از این دستور وزیر جلساتی را با مسئولان صندوق اعتباری هنر برگزار کردیم و به دنبال آن هستیم تا تحولی را در خدمت رسانی به ویژه در حوزه بیمه برای فعالان قرآنی آغاز کنیم. البته صندوق اعتباری هنر اعلام کرده با وجود این که بودجه این صندوق مصوبه سال قبل است و میزان آن مشخص است ولی با رایزنی های به عمل آمده با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم تا اعتبار گروه فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر در سال آینده چشمگیر باشد و بتوانیم خدمات خوبی را انجام دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: طی توافق صورت گرفته با صندوق اعتباری هنر قرار بر این شد که منتظر بودجه نباشیم و اقدامات اولیه را آغاز کنیم که بر اساس توافق به عمل آمده با صندوق اعتباری هنر بنا بر این شد تا در آیین نامه بیمه فعالان قرآنی که به نظر می رسید بعد از چند سال از اجرایی شدن آن نقدهایی وجود داشت و فضای جدیدی شکل گرفته بود، یک بازنگری صورت گیرد. مثلا برخی افراد در دوران کرونا فعالیت هایی در فضای مجازی داشتند و به همین دلیل آیین نامه جدید را با عنوان آیین نامه عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر تنظیم کردیم که شامل بندهای متعددی است و مهمترین بند آن پیش بینی ۱۰ گروه اصلی از فعالان قرآنی است که در مجموع ۴۲ رشته و ردیف فعالیتی برای این فعالان تعریف کردیم تا افراد مشمول، جایگاه خود را در این آیین نامه پیدا کنند.

اولین گام دولت برای رفع مشکلات فعالان قرآنی

۱۰ هزار عضو صندوق و ۴۴۰۰ فعال قرآنی 

وی با اشاره به سابقه بیمه فعالان قرآنی گفت: از سال ۹۲ که بیمه فعالان قرآنی راه اندازی شد تا کنون از طرف صندوق اعتباری هنر برای چهار هزار و ۴۰۰ فعال قرآنی حق بیمه پرداخت شده است. البته تعداد اعضای این صندوق به عنوان فعال قرآنی ۱۰ هزار نفر است. چون یکی از ضوابط صندوق اعتباری هنر این است هر کسی بخواهد خدمتی از صندوق دریافت کند در ابتدا باید عضو شود و لذا برخی افراد خواستار خدماتی مانند بیمه تکمیلی یا وام و تسهیلات یا کمک مستمری بودند و در ابتدا عضو می شدند و بر همین اساس از ۱۰ هزار عضو صندوق فقط چهار هزار و ۴۰۰ نفر به عنوان فعال قرآنی شناخته می شوند.

کرمانی نژاد افزود: صندوق اعتباری هنر اعلام کرد با توجه به ثبت نام اعضای فعال قرآنی تاکنون پالایشی صورت نگرفته تا مشخص شود آیا این فعالان و اعضا که از خدمات صندوق استفاده می کنند، همچنان به ارائه خدمات قرآنی مشغول هستند یا نه و قرار شد تا قبل از ۱۴۰۱ اساس کار مشخص شود و ما نیز از این فرصت استفاده کردیم و طرحی را در قالب آیین نامه جدید آماده کردیم که همه کارها به صورت الکترونیکی از طریق سامانه حمد انجام شود و این ثبت نام از اول اسفند آغاز شده و تا دهم اسفند ادامه خواهد داشت.

وی از تمدید این مدت خبر داد و ۱۰ روز ثبت نام را به عنوان ثبت نام آزمایشی اعلام کرد و گفت: ما به تمام اعضا و فعالان قرآنی فراخوان داده ایم که بر اساس گروه های ۱۰ گانه و ۴۲ ردیفی که در آیین نامه تعریف شده وضعیت خود را در سامانه حمد اعلام کنند که آیا همچنان در یکی از این حوزه ها مشغول به کار هستند یا خیر. طبیعی است که بعد از پایان مهلت اعلام شده، برخی پالایش خواهند شد. چون گزارش هایی داریم که برخی افراد در حوزه فعالیت های قرآنی نیستند و به هر دلیلی حوزه فعالیت هایشان تغییر کرده است. ما با صندوق توافق کردیم تا این پالایش را انجام دهیم و صندوق نیز این امکان را به ما داد تا سقف تعداد اعضا یعنی ۱۰ هزار عضو را برای ما نگاه دارد و بر اساس پالایش انجام شده، اعضای جدید را جایگزین اعضای قدیم کند.

مدیرکل دفتر آموزش، برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت افزود: همچنین در فراخوانی اعلام کردیم افرادی که تاکنون عضو صندوق نبوده اند نیز می توانند در سامانه حمد ثبت نام کنند تا به اندازه ظرفیت موجود نسبت به جایگزین کردن فعالان جدید اقدام کنیم. البته در سال جدید با بودجه ای که مجلس تصویب می کند توسعه خدمات را از همین طریق دنبال می کنیم.

وی با اشاره به احتمال استقبال فعالان قرآنی از این طرح گفت: در صورت استقبال ما مجبور به اولویت بندی هستیم. چون گروه های مختلفی در آیین نامه پیش بینی شده و طبق تجربه ای که داریم، حساس ترین گروه را گروه مربیان قرآنی تشکیل می دهد که بیشترین درخواست ها نیز در این زمینه بوده و اگر درخواست ها بیش از ۱۰ هزار نفر باشد، درخواست مربیانی را قبول می کنیم که در یکی از موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی دارای پروانه فعالیت، مشغول به فعالیت بوده باشند. بنابراین مربیانی که در سایر مراکز مانند مدارس غیرانتفاعی یا بقاع متبرکه فعالیت می کنند در این اولویت قرار نخواهند گرفت. 

توزیع عادلانه سهمیه میان موسسات قرآنی

کرمانی نژاد با اشاره به درنظر گرفتن سهمیه ای برای اعضای موسسات قرآنی گفت: به هر اندازه که استقبال بیشتر شود، مجبوریم سهمیه موسسات را تعدیل کنیم. یعنی اگر در یک موسسه قرآنی ۱۰ مربی درخواست عضویت داده باشند، تا جایی که بتوانیم تا سقف ۱۰ هزار نفر به آن موسسه سهمیه و پوشش بیمه ای می دهیم. بنابر هر موسسه قرآنی با توجه به کیفیت فعالیت موسسه از سهمیه ای برخوردار است. البته یک آسیب وجود دارد و آن این است که موسسات قرآنی انتقاد می کنند آن سهمیه ای که تاکنون توزیع شده به صورت عادلانه نبوده است و برخی موسسات هیچ خدماتی از صندوق دریافت نمی کنند و ما تلاش می کنیم تا این طرح در راستای سهمیه بندی برای توزیع عادلانه میان موسسات قرآنی اجرا شود. 

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح، موسسه ای در کشور یافت نخواهد شد که هیچ سهمی از صندوق نداشته باشد و حداقل یک سهمیه خواهد داشت و دریافت سهمیه بیشتر از آن بستگی به میزان فعالیت آنها دارد. البته سه موسسه بیت الاحزان، مهد قرآن و جامعه القرآن بر اساس سیاست های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند شعبه های مختلفی داشته باشند و برنامه های ما برای شعبه ها این است که اگر بتوانیم به هر یک از شعبه های فعال این موسسات سهمیه ای بدهیم یا سهمیه ای به موسسات بدهیم تا مدیران این سه موسسه توزیع سهمیه ها را بین شعبه های خود مدیریت کنند.

کرمانی نژاد ادامه داد: یکی از ویژگی های سامانه حمد این است که هر عضوی با توجه به کد ملی ثبت نام می شود و لذا کسی نمی تواند در قالب دو موسسه ثبت نام کند.

وی افزود: در این زمینه جلسات خوبی با محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و حسین بهبودی مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم داشتیم و همچنین نشستی با حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواهیم داشت تا هماهنگی بین سازمانی و بین دستگاهی انجام شود و تاکنون مشکل خاصی در این زمینه نداشته ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.