×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ایران، افغانستان را به بازارهای جهانی وصل می‌کند/ افتتاح راه‌آهن خواف- هرات تا چند روز آینده

به گزارش تجارت گردان ، عباس خطیبی در گفت‌وگو با ایلنا از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در ماه جاری خبر داد و گفت: راه‌آهن خواف- هرات در قالب سه قطعه به طول ۱۴۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ایران ساخته شد. دو قطعه از این مسیر در خاک ایران با طول ۷۸ کیلومتر و قطعه سوم در خاک افغانستان با طول ۶۲ کیلومتر توسط ایران به احداث رسید.

 وی افزود: اما قطعه چهارم از ایستگاه روزنک با طول ۸۲ کیلومتر به سمت هرات ادامه پیدا می‌کند که ساخت این مسیر برعهده کشور افغانستان است و اطلاعات نشان می‌دهد که افغانستان منابع مورد نیاز برای ساخت را از طریق کشور ایتالیا تامین کرده و یک شرکت قزاقستانی قطعه چهارم را می‌سازد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل درباره نحوه ارتباط این پروژه با بندر چابهار اظهارداشت: ابر پروژه ریلی، راه‌آهن چابهار- زاهدان در حال ساخت است. از طریق زاهدان طرحی دیگری- زاهدان- بیرجند- گناباد و اتصال آن به بافق- مشهد در حال احداث است که تکمیل‌کننده کریدور شرق کشور خواهد بود که بخش‌هایی از این مسیر هم در حال ساخت است.

خطیبی ادامه داد: اگر به راه آهن بافق – مشهد متصل شویم عملا از منطقه تربت حیدریه می‌توانیم به منطقه خواف و از آنجا به هرات متصل شویم. بنابراین مسیر خواف- هرات از طریق شبکه ریلی موجود راه آهن بافق- مشهد به بندرعباس وصل می‌کند و  همچنین از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد به بندر چابهار متصل می‌شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط کریدور ریلی که در شرق کشور شکل می‌گیرد و در آینده با احداث راه‌آهن خواف- هرات می‌توانیم خاک افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم که این مسیر برای کشور افغانستان که در حال حاضر به آب‌های آزاد راه ندارد، بسیار تاثیر گذار و تعیین‌کننده خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت با اشاره به میزان هزینه‌های انجام شده برای ساخت این پروژه گفت: از ابتدای ساخت این پروژه تا به امروز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که این هزینه به ارزش روز به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه افغانستان از طریق این راه آهن می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند و این مسیر بسیار مهم و استراتژیک است، اظهار داشت: منافع این مسیر برای ایران این است که حجم ترانزیت افغانستان به سمت ایران می‌آید و ایران، افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی متصل می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه با گستردگی شبکه ریلی کشورمان در هر جهتی چه شمال و چه شمال و شرق و غرب عملا امکان این ارتباطات به افغانستان و تجار و بازرگانان این کشور داده می‌شود تا در جابه‌جایی بار فعالیت داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که در سال افق طرح حدود یک میلیون نفر مسافر و ۶ میلیون تن بار سالیانه از این مسیر ترانزیت و جابه جا می‌شود.  

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه این مسیر بخشی از کریدور شرقی- غربی است که بخش زیادی از آن باید در کشور افغانستان شکل بگیرد، گفت: افغانستان برنامه دارد که راه آهن هرات را به مزار شریف متصل کند که از طریق مسیر به کشور ازبکستان وصل خواهد شد. در این صورت عملا تمامی کشورهایی مانند ترکمنستان، قرقیزستان و همچنین چین را به ایران و افغانستان مرتبط می‌شود. بنابراین خواف- هرات علاوه بر اتصال ایران و افغانستان بخشی از یک کریدور مهم شرقی- غربی است که در اگر تکمیل شود در اقتصاد منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.            

خطیبی با بیان اینکه در افتتاح این پروژه هیچ تاخیر و تعللی وجود ندارد، ادامه داد: آمادگی افتتاح راهآهن خواف- هرات در آبان ماه را داشتیم اما پیشنهاد طرف افغان این بود که این پروژه مشترک بین دو کشور در اواخر آذرماه به افتتاح برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.