×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ایران ایر از انتقال کالاهای خطرناک و پرتوزا تا حمل و نقل بیماران با تخت/ اقلام جامانده از مسافران هوایی فقط به جامه دان ایران ایر تحویل می شود

علی رضاعلی معاون خدمات فرودگاهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بخش خدمات فرودگاهی گفت: این بخش یکی از قسمت‌های پرجمعیت هواپیمایی جمهوری اسلامی است و مسافر از زمانی که وارد فرودگاه می‌شود ارائه سرویس خدمات فرودگاهی شروع می‌شود؛ در واقع خود مسافر، جامه دان و حتی بار غیر همراه که به‌صورت بارنامه‌ای ارسال می‌شود مشمول خدمات است و این خدمات تا فرودگاه مقصد ادامه دارد.

رضاعلی با اشاره به سرویس‌های شرکت هما گفت: مسافران این شرکت به چند دسته مسافران عادی، مسافران توانخواه که شامل چند دسته همراه با صندلی چرخدار و همراه با تخت سیار است، مسافرین مسن و کودکان بدون همراه تقسیم می شود و در موارد گفته شده فرم مخصوصی پر شده و تحویل سرمهماندار می‌شود.

وی افزود: در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات ویژه ای استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها به علت تحریم‌ها سخت به دست ما می ‌رسد و بعضی را هم شرکت‌های داخلی می‌سازند.

معاون خدمات فرودگاهی شرکت هما خاطرنشان کرد: از جمله سرویس‌های ویژه ای که به مسافر می‌دهیم، حمل مسافرینی است که با تخت همراه جابجا می شوند و شرایط جسمی مساعدی ندارند و باید هرچه سریع تر به مراکز درمانی منتقل شوند که این خدمت رسانی فقط از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ارائه می شود و در غیر این صورت استفاده از سرویس آمبولانس هوایی را می‌طلبد که بسیار هزینه‌بر خواهد بود اما در ایران ایر با کمترین نرخ ارائه می شود؛ در واقع هزینه یک بلیت و سه هزینه ی مالیات اخذ می‌شود درحالیکه ۹ صندلی هواپیما اشغال می‌شود.

وی با اشاره به آمار سال ۱۴۰۰، از۹۰ مورد حمل تخت بیمار خبر داد و افزود: در سال۱۴۰۱ نیز تا پایان آبان‌ماه، این رقم  ۹۷ مورد بوده است که هیچ شرکتی بجز ایران‌ایر این سرویس را ارائه نمی‌دهد و به مراقبت و دستورالعمل‌های خاصی نیاز دارد که با همکاری واحد پزشکی و مهماندار و پزشک مرکز پزشکی انجام می‌شود.

رضاعلی در ادامه تشریح کرد: اقلام جامانده از مسافر فقط به جامه دان ایران ایر تحویل می شود و این سرویس در ترمینال۲ ارائه می‌شود به این صورت که در ۸ ماهه اول امسال۸۱ دستگاه تلفن همراه،۱۱ جلد گذرنامه،  ۹۲ عدد ایرپاد، ۱۱ دستگاه تبلت،۱۴ عدد ساعت مچی دیجیتال، ۱ دستگاه دوربین عکاسی، ۱۵ دستگاه لپ تاپ ، ۶۶۲  جلد مدارک شناسایی و تعدادی چک، اوراق بهادار و وجوه نقد به جا مانده است.

وی با بیان این که در ۳۶ ایستگاه داخلی و ۲۰ ایستگاه خارجی مثل مونیخ و رم سرویس ارائه می شود، تصریح کرد: در فرودگاه امام خمینی(ره)  هرکدام از شرکت‌های هواپیمایی دارای قوانین و استانداردهای خاصی در بحث کنترل ویزا هستند و همکاران ما با گذراندن دوره‌های گوناگون آموزشی با توجه به قوانین این کار را انجام می‌دهند که ۱۲ شرکت خارجی در ۶ ایستگاه فعالیت می‌کنند.

همچنین فرودگاه‌های بین المللی اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه و فرودگاه امام خمینی(ره) و ۱۲ شرکت داخلی نیز سرویس ارائه می کنند.

از سوی دیگر ایران ایر اولین شرکتی است که مجوز هندلینگ دارد و در ایستگاه‌هایی مثل خوی، شهرکرد و رفسنجان به شرکت‌های داخلی واگذار شده است.

وی در خصوص رعایت استانداردها توضیح داد و گفت: برای عملیاتی شدن یک هواپیما باید استانداردهای مختلف رعایت شود که هواپیماهای ما  یکسال در میان از سوی یاتا و بازرسی های TCO و UKTC ارزیابی می‌شود. علاوه بر این کشور آلمان به ایران ایر مجوز هندلینگ بار(ACC۳) در فرودگاه امام اعطا کرده است که مجوزی برای حمل بار است برای ارسال بار به تمامی کشورهای اروپایی است و بایستی پنج سال یکبار تمدید شود.همچنین تمام کالاهایی که از نظر یاتا و ایکائو برای حمل بار به صورت هوایی و هواپیماهای باری  مجاز هستند توسط ایران ایر جابجا می‌شود.

گفتنی‌است ایران ایر اولین شرکتی است که کالاهای خطرناک مانند مواد پرتوزا برای مراکز درمانی را با در نظر گرفتن استانداردهای خاص حمل می کند.همچنین حمل اعضای زنده بدن(LHO) که نقش بسزایی در بخش درمان و پزشکی دارد.

همچنین آموزش و به روزرسانی دانش در این قسمت بسته به تخصص افراد و شرح وظایف به‌صورت مداوم انجام می‌شود که کلاس‌های عمومی سه سال یکبار است که ایران ایر از سوی یاتا و سازمان هواپیمایی ایران دارای مجوز آموزش است.

معاون خدمات فرودگاهی هما در خاتمه افزود: برقراری پروازهای حج از سال ۱۳۹۷ با افتخار در هواپیمایی ایران ایر صورت می‌گیرد و از افتخارات دیگر ما برقراری ۳۱۲ پرواز اربعین است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.