×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایران به دنبال جنگ نیست/ امشب جلسه‌ای مهم درباره گام پنجم خواهیم داشت

تجارت گردان | ایران به دنبال جنگ نیست/ امشب جلسه‌ای مهم درباره گام پنجم خواهیم داشت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود، با گرامی داشت یاد و خاطره سردار رشید سپاه قاسم سلیمانی، گفت:سردار سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم بود، البته رسانه‌های بیگانه سعی دارند چهره دیگری از او نشان دهند. شهادت او و ابو مهندس را هم تسلیت می‌گویم. همچنین  انتصاب سردار قاآنی را  تبریک عرض می کنم.

او افزود: وزارت خارجه هم همچون گذشته که ارتباط خوبی با  سردار سلیمانی داشت با جانشین او هم  روابط خوبی هم خواهیم داشت.

موسوی گفت: بعد از این واقعه وزارت خارجه کار خود را در سازمان ملل آغاز کرد و  وزیر امور خارجه کشورمان هم تماس‌های تلفنی با کشور‌های دیگر داشت و طی آنها مواضع جمهوری اسلامی ایران را به این دولت ها اعلام کرده و گفت که ترور سردار سلیمانی اشتباه بزرگی بود که آمریکا مرتکب شد و مسئولیت آن را بر عهده دولت تروریستی واشنگتن انداختند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: روز سه شنبه مجمع گفت وگو‌ی تهران با رسانه‌های بین المللی با تکیه بر طرح صلح هرمز برگزار خواهد شد و ان‌شاءلله شاهد کنفرانس گفت وگوی  بسیار پر بار خواهیم بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با ترور سردار سلیمانی و اینکه برخی نمایندگان سیاسیون خواستار مذاکره با آمریکا شدند، موضع وزارت خارجه در این رابطه چه موضعی دارد، گفت: قطعا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مذاکره تحت تهدید را نخواهد پذیرفت. وزارت امور خارجه تابع دستورات نظام است و هرگاه دستوری بگیرد با کمال دقت اجرا خواهد کرد، اما اینکه برخی چه می‌گویند موضع رسمی تلقی نمی‌کنم در هر حال وزارت خارجه نظام است و مجری دستورات نظام است.

موسوی گفت: ما موظفیم مراتب اعتراض و شکایت خود را به گوش آنها برسانیم، تماس وزیر امور خارجه کشورمان با سازمان ملل متحد هم در همین راستا بوده و ما این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و اعلام کردیم که مسئولیت اینکار به عهده آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع وزارت خارجه در قبال توییت ترامپ مبنی بر حمله به ۵٢ حمله به مراکز فرهنگی ایران ، گفت: ما تهدید را با تهدید پاسخ خواهیم داد و هشدار می‌دهیم که آمریکا دست از این تهدید‌های توخالی بردارد.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا دعوت از ظریف به بروکسل صحت دارد، گفت: یک حرف اولیه‌ای بود که او به آنجا سفر کند، ولی هنوز مشخص نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی اینکه در آستانه موعد گام پنجم ایران چه اقدامی انجام خواهد، گفت: برای برداشتن گام پنجم تصمیماتی اتخاذ شده بود و با توجه به تحولات جاری که در آن به سر می‌بریم امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار خواهد شد که گام های  برداشته شده را تحت شعاع خود قرار خواهد داد و تصمیم امشب مشخص خواهد کرد گام ایران چه خواهد بود.

او در پاسخ به سوال که موضع وزارت خارجه در خصوص موضع گیری فرانسه و آلمان در رابطه با فعالیت‌های آمریکا در منطقه، گفت: اروپایی‌ها درباره حضور و نفوذ منطقه‌ای ما، موضع همسویی با ما نداشتند، مواضع آنها همسو با آمریکا بوده و مواضع اخیری که فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا بیان کردند، سازنده نبوده است.

این دیپلمات کشورمان افزود: یادمان نرود تا زمانی که با داعش مبارزه نشده بود چه شرایطی در اروپا وجود داشت ، به واسطه رشادت سردار سلیمانی آنجا امن است بنابراین حرف گزافی می‌زنند.  اروپایی‌ها از گروه تروریستی شناسنامه داری حمایت می کنند که دستش به خون مردم جمهوری اسلامی ایران آغشته است. ما ژست اروپایی‌ها  در این زمینه را نمی پسندیم چراکه این ژست برای خوشایند آمریکا است .

او در پاسخ به این سوال اینکه موضع چین و روسیه در قبال ترور سردار سلیمانی چیست، تصریح کرد: پیش از ترور سردار سلیمانی، وزیر امور خارجه کشورمان سفری را به روسیه داشته و مواضع مسکو و پکن در قبال ایران خوب بوده است، همچنین رایزنی‌هایی هم داشتیم که انشالله نمود آن را در مجامع بین‌المللی خواهیم دید.

موسوی در پاسخ به اینکه  واکنش ایران در خصوص ترور سردار سلیمانی چیست، گفت: نکته مهم برای جمهوری اسلامی ایران، اقدامی است که ایالات متحده آمریکا مرتکب شده و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه ١۶ کشور به نمایندگی از ایران واسطه شدند تا  واکنشی نسبت به ترور سردار سلیمانی نشان ندهیم، گفت: کسی نمی‌تواند از جمهوری اسلامی بخواهد چه کاری در این رابطه انجام بدهد یا نه. تصمیم در خصوص واکنش ایران به جنایت کشورمان به عهده خودمان است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نشست مجمع گفت وگوی تهران مقامات ارشد از کشور‌های دیگر چه کسانی هستند، گفت: مقامات ارشد کشورها در سطح وزیر، معاونین وزیر، اندیشمندان خارجی و چندین خبرنگار برجسته بین المللی در این نشست حضور خواهند داشت.

او در پاسخ به اینکه آیا عراق این توان را دارد که نیرو‌های آمریکایی را از کشور خود بیرون کند یا خبر؟ تصریح کرد: دولت و ملت عراق اگر اراده کنند قطعا موفق خواهند شد این کار را پیش ببرند. اقدام اخیر واشنگتن نشان داند که آنها به حاکمیت ملی کشور‌ها احترام نمی‌گذارند. امیدواریم پایان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق و منطقه را ببینیم؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران حضور بیگانگان در منطقه را عامل بی ثباتی  می‌داند.

موسوی ادامه داد: امیدواریم دوستان ما در منطقه با توجه به مشکلات پیش آمده به خودشان بیایند زیرا اگر در این مسیر گام بردارند قطعا دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا شهادت سردار سلیمانی تاثیری بر همکاری ایران و روسیه در سوریه خواهد داشت، افزود: با تعیین جانشین سردار سلیمانی یعنی سردار قاآنی تغییری در این رویکرد به وجود نخواهد آمد.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا تمام نیرو‌های دریایی خود را تا هزار کیلومتر از خاک ایران دور کرده است، آیا این امر ربطی به شناسایی اهداف آمریکایی در ایران دارد، تصریح کرد:این موضوع می تواند به همه چیز ربط داشته باشد به هر حال آنها خودشان باید پاسخگوی وضعیتی باشند که بوجود آورده اند.اندوضعیتی را به وجود آوردند. من در زمینه مسائل استراتژیک تخصص زیادی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات پیامی که آمریکا از طریق سفارت سوئیس به ایران منتقل کرد، افزود: این پیام نامه‌ای از طرف وزیر امور خارجه آمریکا، خارج از روال دیپلماتیک، تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود. ما هم این نامه را بررسی کردیم و با پاسخی که شایسته مقامات آمریکایی بود در سطح پایین‌تر از حد تصور آنها پاسخ  آنرا دادیم.

موسوى درباره سفر ظریف به نیویورک گفت: تاکنون ویزایی صادر نشده است، آن‌ها تعهداتی به عنوان دولت میزبان سازمان ملل دارند، ولی هر کاری از دولت خبیث آمریکا برمی‌آید، وزیر امور خارجه کشورمان از سوی رئیس دوره‌ای سازمان ملل به منظور شرکت در نشستی که به دلیل هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و بحث‌های مربوط به چندجانبه‌گرایی دعوت شده است. اگر ویزا داده شود و آقای ظریف به نیویورک بروند، فرصت خوبی است که ابعاد و پیامد‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا و اقدامی اخیر آنها را تشریح و بیان کنند.

سخنگوى وزارت امور خارجه درباره سفر لاوروف به ایران اظهار کرد: لاوروف به ایران دعوت هستند، ولی تاریخی براى این سفر نهایی نشده است.

او درباره دستگیری دو نفر از کادر پرواز آخر سردار سلیمانى به بغداد تصریح کرد: من این مسائل را مهم در این ماجرا نمی‌دانم، ولی درباره ابعاد این جنایت، این مسائل مهم است و نیرو‌های مسئول، به بررسی آن خواهد پرداخت. این سوال را باید نیرو‌های امنیتی پاسخ دهند.

موسوى درباره شایعه سفر هیاتی از عمان به تهران و عدم موفقیت آن‌ها برای میانجیگرى، گفت: این خبر صحت ندارد. هیاتی از عمان به تهران نیامده است. آخرین تعامل ایران و عمان مربوط به همان سفری است که ظریف به مسقط رفت و تقریبا با تمامی مقامات ارشد عمانی دیدار کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.