×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایران تامین کننده ۹۲ درصد زعفران جهان/ مشکلات سد راه صادرات به قاچاق زعفران رونق داد

به گزارش تجارت گردان ، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ایران تامین کننده ۹۰ تا ۹۲ درصد زعفران دنیاست، اظهار کرد: علی رغم آنکه انحصار تولید زعفران در جهان را دارا هستیم، اما مدیریت بازارهای جهانی در دست ما نیست.

او افزود: محدودیت ارتباط با کشورهای جهانی، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، دریافت عوارض ۳۸ درصدی کشورهای هند و چین از تجار ایرانی و قاچاق زعفران به دیگر کشورها از جمله موانع سد راه صادرات زعفران است.

میری ادامه داد: گرچه سالیانه ۳۰۰ تن زعفران با ترفندهای مختلف صادرکنندگان صادر می‌شود، اما به علت مشکلات بازگشت ارز توسط دیگر کشورها به بازارهای هدف صادر می‌شود و از آنجا که امکان بازگشت ارز به کشور و واریز به حساب تجار ایرانی وجود ندارد، به همین خاطر ارز به حساب صرافی و سپس ریال ارز صادراتی به حساب تجار ایرانی واریز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، علی رغم واریز ریال به حساب تجار ایرانی، اما بانک مرکزی ارز دریافت می‌کند که با این وجود صادرکننده مجبور به خرید ارز از بازار آزاد یا قاچاقچی است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران مشکلات بازگشت ارز را راهی برای توسعه قاچاق دانست و گفت: با وجود مشکلات بازگشت ارز، مسیر قاچاق برای زعفران باز می‌شود.

او با بیان اینکه کشورهای چین و هند ۲ برابر تولید فعلی ما زعفران مصرف می‌کنند، افزود: با توجه به مشکلات بازگشت ارز، زعفران از سوی دیگر کشورها همچون هنگ کنگ وارد هندوستان می‌شود و از طرفی کشور چین ۳۸ درصد عوارض از تجار ایرانی دریافت می‌‌کند که با این وجود زعفران ایرانی به اسم افغان‌ها به چین صادر می‌شود چرا که تاجران افغانستان عوارضی پرداخت نمی‌کنند.

میری از ممنوعیت صادرات زعفران به افغانستان خبر داد و گفت: بنابر آمار ۹ ماهه سال گذشته ۱۹ تن زعفران به صورت رسمی به افغانستان صادر شد، در حالی که ورود زعفران به این کشور ممنوع است.

این مقام مسئول ثبات قیمت زعفران را یکی دیگر از راهکارهای مدیریت بازارهای جهانی و توسعه صادرات برشمرد و گفت: در برخی مواقع، همه روزه قیمت زعفران در کشور ما نوسان دارد، در حالی که دیگر کشورها در طول بازه زمانی یک ساله زعفران را با نرخ ثابت صادر می‌کنند که با این وجود چطور می‌توان انتظار داشت که تجار ایرانی بازار را در دست بگیرند.

عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی تحریم که امکان مراوده بانکی با کشورها وجود ندارند، خریداران زعفران ترجیح می‌دهند از ما زعفران خریداری نکنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.