×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ایران تنها مسیر جاده‌ای در کریدور تراسیکا/ دیپلماسی حمل‌و‌نقل در چند قدمی توسعه

تجارت گردان | ایران تنها مسیر جاده‌ای در کریدور تراسیکا/ دیپلماسی حمل‌و‌نقل در چند قدمی توسعه

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت راه وشهرسازی؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در روز ۱۵ آذرماه امسال به میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد و شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرد.

در چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا که در سطح سران کشور‌های عضو؛ وزارت راه و شهرسازی همچون سال‌های گذشته به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافته است و با توجه به تقارن برگزاری این رویداد با مراسم بیستمین سالگرد تاسیسی این کریدور؛ تلاش شد طی ماه‌های اخیر حداکثر هماهنگی با کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌و نقلی تابعه این وزارت و همچنین سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط جهت تبیین مواضع کشور و ارائه پیشنهاد‌های ابتکاری در راستای پررنگ نمودن نقش ویژه کشورمان در ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی منطقه قرارگیری کشور‌های عضو؛ یعنی اروپا؛ قفقاز و آسیا صورت بگیرد.

در این راستا؛ با تمرکز بر رویکرد توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل کشور مبتنی بر رونق تجارت و مبادلات اقتصادی با کشور‌های عضو تراسیکا و حتی فراتر از آن؛ پیشنهاد‌های اجرایی و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران به اعضای حاضر در نشست ارائه شد.

محور‌های اساسی اهم ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در سه بخش ارائه شد که به شرح زیر است:

لزوم بهره‌مندی کشور‌های عضو تراسیکا از موقعیت برجسته جغرافیایی ایران در فراهم ساختن امکان دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان.
با توجه به بهره‌مندی کشور از زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی در تمامی شقوق جاده‌ای؛ ریلی؛ دریایی و هوایی و نیز امکانات نرم افزاری نظیر سامانه‌های جامع حمل‌و نقلی و تبادلات الکترونیکی اسناد و همچنین عضویت کشور در کنوانسیون‌های معتبر نظیر تیر و تیرالکترونیک؛ پیشنهاد شد ماهیت این کریدور از شکل تقریبا سنتی آن به کریدور الکترونیکی ترانزیتی ارتقا یابد. بدین ترتیب فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربیات در حوزه نرم افزاری بین کشور‌های عضو فراهم خواهد شد.
تراسیکا فضایی مناسب برای اقدامات مشترک کشور‌های عضو در زمینه سرمایه گذاری در احداث و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی؛ به ویژه اتصالات زمینی اعم از جاده‌ای و ریلی با کشور‌های همسایه جمهوری اسلامی ایران؛ علی الخصوص ترکیه؛ آذربایجان و ارمنستان و همچنین توسعه بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی است؛ لذا ضمن اعلام آمادگی برای این اقدامات مشترک؛ بر ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری خارجی در کشور و مشوق‌ها برای ارائه به سرمایه گذاران تأکید شد.
در هر صورت؛ اکنون با توجه به همگرایی و همدلی شکل گرفته فی مابین کشور‌های عضو؛ بازیگران اصلی حوزه حمل‌و نقل و ترانزیت؛ اعم از تجار؛ صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی؛ امکان ورود به این برنامه را دارند و انتظار می‌رود به عنوان ایفا کنندگان نقش اصلی رونق ترانزیت؛ به این برنامه ورود کنند

گفتنی است؛ امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی و دبیر ملی تراسیکا، همچنین و حامدرضا حیدری معاون وی و کارشناس تراسیکا، آدم نژاد را در این اجلاس همراهی کردند.

در ادامه این گزارش یادآور می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شمسی به عنوان چهاردهمین کشور عضو تراسیکا به این برنامه پیوست. از آنجا که ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به‌شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشور‌های افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

شایان ذکر است؛ شاخه جنوبی کریدور تراسیکا از ایران معرفی شده است که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شود. در عین حال افزایش همکاری و همگرایی در منطقه، هماهنگی اصول ترانزیتی و ایجاد ارتباط بین بازار‌های تولید و مصرف در آسیای مرکزی، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری کشور‌های اروپایی در پروژه‌های ترانزیت کالا، افزایش اعتبار سیاسی و بین‌المللی کشور و ایجاد اشتغال جدید در کشور به دنبال توسعه روابط با منطقه را می‌توان جزو اهداف اساسی الحاق ایران به کریدور تراسیکا دانست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.