×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایران در خدمات فنی و مهندسی آب و برق، رتبه نخست منطقه را دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اکبر محرابیان» در مراسم افتتاح بخشی از طرح آبرسانی تهران افزود: ظرفیت خدمات مهندسی کشور در تعاملات بین‌المللی استفاده نشده که باید به این مسئله توجه کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در علم‌ مهندسی آب جزو کشورهای پیشرو است و در صدر جدول خدمات فنی مهندسی قرار دارد.

وزیر نیرو درباره اهمیت زیرساخت آبرسانی در تهران گفت: سامانه‌ها تهران متعدد است و اینکه قدرت مانور استفاده از هر سامانه برای نقاط مختلف شهر بسیار اهمیت دارد.

محرابیان بیان کرد: این میزان مخازن آب که امروز افتتاح می‌شود، معادل ۵ درصد از کل مخازن آب شرب تاریخ تهران است.

وی به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های امروز را در تأمین آب پایدار و گوارا برای تهران مهم ارزیابی کرد و گفت: اجرای رینگ مواصلاتی و اتصال تمام منابع آب شرب تهران به یکدیگر ازآن‌جهت اهمیت دارد که امکان تبادل و چرخش آب شرب تهران را از سامانه‌های مختلف به نقاط موردنیاز فراهم خواهد کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: نتیجه این اقدام‌ها امکان انعطاف و مانور را در نحوه مدیریت منابع آبی افزایش می‌دهد.

محرابیان با اشاره به این که یکی از پروژه‌های که امروز به بهره‌برداری رسید، تکمیل و بهره‌برداری از مخزن ۱۴۰ هزارمترمکعبی آب شرب در تهران است افزود: امید می‌رود با همین سرعت در آینده نزدیک شاهد افتتاح و بهره‌برداری از سایر طرح‌های مهم آبی شهر تهران نیز باشیم.

وی لزوم جلوگیری از اتلاف آب شرب در طول مسیر انتقال و شبکه‌های آبرسانی را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان ساخت: برای جلوگیری از اتلاف منابع آب شرب تهران باید نسبت به نوسازی و اصلاح شبکه آبرسانی اقدام شود.

لزوم افزایش منابع آب تهران تا پایان دولت سیزدهم

وزیر نیرو با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته به منابع آبی شهر افزوده نشده است ادامه داد: این موضوع در حالی است که در ۳۰ سال گذشته جمعیت شهر تهران چندبرابر شده است.

محرابیان بر ضرورت اجرای سایر طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم تأکید کرد.

وی گفت: باتوجه‌به میزان بالای مصرف در تهران و شرایط اقلیمی و نیز نوسان بارشی که در کشور و به‌خصوص شهر تهران وجود دارد، باید نسبت به متنوع‌سازی منابع آب اقدام کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر فرایند توسعه در کشور مرور شود خواهیم دید توسعه بسیار سریعی در بخش آب و برق اتفاق افتاده است.

محرابیان افزود: سرعت مصرف آب در کشور به‌شدت رشد داشته است که در نوع خود جای افتخار دارد.

وی ادامه داد: اگر امروز را با ۴۵ سال قبل مقایسه کنیم، در عناصر صنعتی آب رشدهای بین ۳۰ تا ۱۵۰ برابر داشتیم و رشد پایتخت هم در بخش خانگی و هم صنعتی چشمگیر بوده است.

وزیر نیرو گفت: متناسب با این رشد باید هم در فکر صرفه‌جویی باشیم و هم استفاده از منابع جدید آب در دستور کار قرارگیری.

محرابیان ادامه داد: ۴۵ سال پیش تعداد واحدهای مسکونی کشور ۵.۷ میلیون واحد بود، اما اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی دارای اشتراک آب و برق در کشور داریم که حکایت از افزایش قابل‌توجه نیاز به آب شرب در کشور است.

وی افزود: صنایع نیز در دهه‌های گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است به‌عنوان‌مثال درحالی‌که ۴۵ سال قبل ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه ۳۸۰ هزار تن بود، اکنون این ظرفیت به بیش از ۴۸ میلیون تن رسیده است.

وزیر نیرو در باره وضعیت تولید سیمان در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: صنعت سیمان نیز درحالی‌که ۴۵ سال پیش سالانه ۳ میلیون تن سیمان تولید می‌کرد، اکنون ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است.

محرابیان گفت: نیاز مصرف آب کشور در حوزه شرب به‌واسطه بهبود شاخص‌های بهداشتی نسبت به دهه‌های گذشته افزایش‌یافته است که افزایش تقاضای آب در شهر تهران به‌مراتب از سایر نقاط کشور بیشتر بوده و همین مسئله نیز بر پیچیده‌تر شدن مدیریت منابع آب در پایتخت کشور می‌افزاید.

وی به موضوع مهم پساب بهداشتی و بازچرخانی آب اشاره کرد و گفت: امروزه استفاده از پساب بهداشتی و بازچرخانی آب به یکی از ارکان مهم مدیریتی در جهان در حوزه آب تبدیل شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما درایران باید به‌صورت جدی بر روی این موضوع متمرکز شده و ضمن استفاده از پساب بهداشتی در حوزه کشاورزی پربازده و صنعت، آب‌های سطحی و زیرزمینی را برای شرب و بهداشت به مصرف برسانیم.

محرابیان به توجه ویژه دولت و مجلس به طرح‌های آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در طرح جهاد آبرسانی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰ هزار روستا آب شرب پایدار برسانیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.