×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
احیای صادرات فرش دستباف با کمک بخش خصوصی

تجارت گردان | احیای صادرات فرش دستباف با کمک بخش خصوصی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، فرحناز رافع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در تبریزبا بیان اینکه مشکلات زیادی در حوزه تولید فرش وجود دارد، افزود: هنر صنعت فرش در وضعیت اهتزار قرار دارد و باید با کمک بخش خصوصی آن را از این وضعیت خارج کرد.

وی اظهار داشت: با همت بخش خصوصی و دولت ستاد فرش در حال تشکیل است تا چالش ها، مشکلات و قوانین دست و پاگیر موجود در این حوزه را احصا و با پیگیری و ارایه راهکار آن ها را حل کرد تا دوباره فرش ایران به جایگاه اصلی خود بازگردد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حدود ۲ سال است که هند و مصر وارد صنعت فرش شده اند و به قدری پیشرفت کرده اند که اگر زودتر به داد این هنر صنعت نرسیم در آینده نه چندان دور آن را از دست ما خارج خواهند کرد.

رافع، ادامه داد: تغییر شیوه های تولید و استفاده از تکنولوژی های روز منطبق با هنر صنعت فرش، راه اندازی زنجیره ارزش فرش، ایجاد و توسعه صنایع جانبی فرش از راهکارهای لازم برای احیای این هنر صنعت است.

وی با بیان اینکه کالایی راهبردی تر از فرش برای ایران وجود ندارد، یادآوری کرد: نام ایران با فرش گره خورده و هرکس که دغدغه هویت ایرانی را دارد باید از این هنر صنعت حمایت کند.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: ۳۰ صنعت وابسته به صنعت فرش وجود دارد که می توان با احیای آن ها تحولی در میزان تولید این هنر صنعت و اشتغالزایی آن ایجاد کرد.

رافع، با تاکید بر استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی برای بازاریابی و فروش فرش ایران، افزود: باید در تهیه و عرضه این هنر صنعت از روش سنتی خارج شد و به روش های مدرنیته روی آورد.  

وی اظهار داشت: ما نیاز به بازاریاب تخصصی در حوزه هنر صنعت فرش داریم و باید از ظرفیت جوانان در این زمینه استفاده کرد و از توان خبرنگاران حوزه های اقتصادی، گردشگری و صنایع دستی با عنوان خبرنگاران تخصصی فرش بهره برد تا به مشکلات، چالش ها، ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه بپردازند و این هنر صنعت را بیشتر به مردم معرفی کنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه هنوز سبک قالیشویی ما به ۱۰۰ سال پیش برمی گردد، گفـت: شیوه خشک کردن، رنگرزی و پرداخت فرش نیز سنتی بوده و باید با بهره گیری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان از روش سنتی خارج و از تکنولوژی های به روز در این زمینه استفاده کرد.

رافع افزود: در وزارت صمت ۷ محور تعریف شده و ۳۴ برنامه کلیدی در قالب آن تدوین شده است و تلاش می شود زنجیره ارزش فرش از تامین تا تولید در آذربایجان شرقی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه امسال ۴۳۹ طرح قابل افتتاح در سطح کشور از سوی وزارت صمت اجرا شده است، گفت: بیش از ۳۹ طرح با سرمایه گذاری ۱۷۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی یک هزار و ۵ نفر سهم آذربایجان شرقی است که این استان از نظر برنامه های در حال اجرا در رتبه نخست کشور قرار دارد.

رافع، برگزاری میزهای تامین ساخت داخل، راه اندازی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و راه اندازی میزهای تخصصی صادرات کالا با محوریت کالاهای ارزآور را از دیگر اقدامات وزارت صمت اعلام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.