×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | ایران و برزیل به دنبال تهاتر کالا

فرهاد طاهریان دبیر اتاق بازرگانی ایران و برزیل در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص افزایش حجم تجارت این دو کشور گفت: کالاهای صادراتی ایران به این کشور ۱۰ قلم کالا را شامل می‌شود و سایر کالاها دارای ارزش و حجم کمی هستند البته کل صادرات نسبت به واردات ما بسیار ناچیز است و باعث شده تراز تجاری منفی داشته باشیم. اصلی‌ترین کالای صادرات ما فرآورده‌های پتروشیمی مانند اوره، قیر و نفت است که در فروردین ماه امسال مطابق آمار گمرک جهش صادراتی خوبی داشتیم و فقط در این ماه توانستیم ۳۲ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون بحث جدی بین مسئولین دو کشور برای تهاتر کالا در میان است که البته این امر بیشتر به نفع طرف برزیلی است زیرا کالای ما که شامل نفت و پتروشیمی است، مزیت استراتژیک بیشتری نسبت به کالاهای آنها دارد.

طاهریان در خصوص اقلام وارداتی از برزیل گفت: واردات ما از این کشور محدود به ۱۲ قلم کالا است که ۴۸ درصد آن را ذرت و ۲۴ درصد را سویا تشکیل می‌دهد ضمن آنکه روغن سویا، کنجاله، تنباکو و اتانول از دیگر کالاهای وارداتی است، ما بیشتر از این کشور کالاهای کشاورزی جهت تنظیم بازار وارد می‌کنیم. هر چند در بحث نقل و انتقال مالی مشکلاتی داریم و به خاطر همین است که بخش خصوصی و دولتی به دنبال تهاتر است.

وی در خصوص ظرفیت کشورهای آمریکای جنوبی برای تجارت با ایران گفت: حوزه آمریکای لاتین پتانسیل بسیار خوبی برای تجارت دارد. ما در اتاق شرایطی را ایجاد کردیم تا تاجران ما با این کشور آشنا شوند و به دنبال این هستیم تا نیازهای وارداتی برزیل را به تاجران معرفی کنیم. متاسفانه در گذشته به ظرفیت برزیل توجه نشده است و بیشتر صادرات ما بر روی اقلامی مانند ظروف شیشه و سنگ مرمر بود که ارزش افزوده بالایی ندارند. ما باید به سمت کالاهایی برویم که تراز تجاری خود را مثبت کنیم. ضمن آنکه از تجارب برزیل در بحث بنگاه‌های زود بازده می‌توانیم استفاده کنیم و از این بن‌بست‌های کلیشه‌ای رها شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.