×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | ایستادگی در برابر دشمن؛ نماد اندیشه عاشورایی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین محمّدحسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران به نگاه تربیتی عاشورا در شخصیت سه چهره برجسته کربلا یعنی حضرت قمر بنی هاشم (ع)، زهیر بن قین و حضرت زینب کبری (س) اشاره کرد و افزود: این‌ها تربیت یافتگان مدرسه قرآن، پیامبر اعظم (ص) و عترت هستند.

خطیب نماز جمعه تهران از قله معرفت، بصیرت، استحکام رای، اصالت اندیشه و بصیرت به عنوان ویژگی‌های حضرت عباس (ع) یاد کرد و گفت: اگر این بصیرت نبود امروز پیروزی‌های بزرگ در دستان قدرتمند شما نبود و اگر این بصیرت ارتقا پیدا کند چالش‌های فرهنگی برطرف می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه ایمان سخت و استوار در شهید حججی‌ها و مدافعان حرم تجلی یافت، افزود: امروز زنان و مردان ایستاده در این تحریم‌های سخت اقتصادی تنها علامتی که به استکبارجهانی و آمریکا داده اند علامت مقاومت و ایستادگی است و دشمن را در موضع یاس و ناامیدی قرار داده اند که این نماد اندیشه عاشورایی است.

وی با تاکید بر اینکه بصیرت و ایمان مرز نمی‌شناسد، گفت: مجاهدت آنگاه اثرگذار است که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد و این مجاهدت است که می‌تواند افتخارآفرین باشد و عاشورا را به یک منظومه ماندگار و مولد تبدیل کند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان احادیثی از امام عصر (عج) افزود: این ویژگی انسان تربیت یافته است که جان خود را در رکاب رهبر، پیشوا و امام خویش تقدیم می‌کند و اقتدار می‌آفریند و این اندیشه است که خلق عزت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: اگر عنصر امامت و امت وفادار نبود امروز جبهه مقاومت اسلامی قطعا شکل نمی‌گرفت.

وی خطاب به جوانان و مدیران کشور افزود: این قله را ببیند و خود را به او نزدیک کنید.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به تاثیر رفتار و منطق امام حسین (ع) و عاشورا بر زهیر گفت: ما نیازمند اخلاق و رفتاری هستیم که از عثمانی‌ها حسینی‌ها بسازد بنابراین ما نباید در مسیر طرد و حذف حرکت کنیم و باید مسیر جذب حتی جذب زهیر را مبنا قرار دهیم.

وی افزود: جامعه دوقطبی نمی‌تواند اقتدار خلق کند و باید همه در کنارهم و در کنار رهبر صالح، شجاع، بصیر و مقتدر بایستیم.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: دست آنان را که فاصله دارند بفشاریم و آن‌ها را به قله نزدیک کنیم مبادا خود را بهتر از آن‌ها بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: اگر خود را شاخص بدانیم نمی‌توانیم به عنوان یک عامل موثر در تقریب دل‌ها قدم برداریم.

وی گفت: این بانوان آراسته به عقلانیت همراه شهدا، جانبازان و آزادگان صبور از مدرسه عاشورا درس آموخته اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه این مکتب دغدغه تربیت انسان را دارد، افزود: عاشورا یعنی‌ ای عاشوراییان انسان تربیت کنید و با رفتار و اخلاق و منطق حسینی انسان ساز باشید و با سخن، قول نیکو و با کلام نیکو و آراسته به ادب تاثیرگذار باشید.

وی با بیان اینکه منطق امام حسین (ع) است که حر می‌سازد، گفت: مخاطب اصلی عاشورا حر است که باید به جبهه اباعبدالله (ع) برگردد.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به ملت ایران، ملت‌های مسلمان، مردم بحرین و همه دنیای اسلام افزود: اگر در مقابل کافر فریاد برنیاورید با او محشور می‌شوید پس باید حق و باطل را شناخت و در کنارهم و مقابل باطل ایستاد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطاب به جوانان گفت: حق را باید در همه حوزه‌ها شناخت و در کنار حق ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه باید یزیدشناس بود، افزود: روح سخن رهبری در مقاومت و رویارویی با استکبار، الهام گرفته از کلام امام حسین (ع) است بنابراین این عروسک‌های بن خلیفه و بن سلمان هویتی ندارند و یزید زمان نظام سلطه و آمریکاست که صحنه گردان است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: هرچند به قول برژینسکی این قدرت رنگ باخته است، اما با رنگ باختن امروز نگران منافع نامشروعی است که هر روز از دست می‌دهد و نگران مقاومت و پیروزی جبهه عاشورایی حق است.

وی افزود: چه کسی در یمن فساد می‌کند؟ بن سلمان که هویتی ندارد و این‌ها نقش عروسک را هم از دست داده اند پس این نظام سلطه و مزدوران آن است که صحنه گردانند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اگر می‌بینید جبهه مقاومت پیش می‌رود، چون قلب فساد را هدف قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یک کلمه هم از ابن زیاد نمی‌گوید بلکه مخاطب اصلی اش یزید است.

وی با بیان فراز‌هایی از شخصیت حضرت زینب (س)، از زنان جامعه پرسید:‌ ای بانوان عاشورایی، دغدغه ما باید این مسایل کذایی باشد که در فلان حوزه خانم‌ها بیایند یا نیایند؟ آیا این مسئله جامعه اسلامی است؟

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد به نقل از یحیی مازنی گفت: سال‌ها در کنار خانه علی (ع) بودم نه شخص زینب کبری (س) را حتی یکبار دیدم و نه صوت و کلام او را شنیدم.

وی افزود: این بانوی حجاب نشین شجاع است که در مقابل ابن زیاد و یزید می‌ایستد.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: این طهارت روح حضرت زینب (س) است که شجاعت و استقامت خلق می‌کند نه آلودگی به گناه و نه بی حیایی.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: زینب کبری (س) محصول مدرسه طهارت است و مدرسه عاشورا مدرسه تربیت چنین انسان‌هایی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادی از نخستین امام جمعه تهران، یاد و خاطره آیت الله طالقانی را گرامی داشت.

خطیب نماز جمعه تهران با قدردانی از دستگاه قضایی برای تکریم خانواده آسیب دیده در حادثه اخیر ابراز امیدواری کرد: این حرکت فصل جدیدی در حل معضلات اجتماعی باشد و با اتخاذ روش‌های مناسب در جهت حل چالش‌ها گام برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد همچنین از اقدامات اخیر دستگاه قضایی در برخورد با فساد و ارتقای سطح سلامت دستگاه قضایی کشور تشکر کرد.

 مقاومت در برابر جبهه استکبار، درس بزرگ عاشورا

حجّت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مقاومت در برابر جبهه استکبار؛ درس بزرگ عاشوراست، گفت: پیروز صحنه عاشورا، نه فقط از دیدگاه ما بلکه از دیدگاه صاحب نظران و متفکران غربی و شرق شناسان هم حضرت امام حسین (ع) است.

با اشاره به گفته‌های مورخان و اندیشمندان غربی افزود: حضرت امام حسین (ع) و یارانش ثابت کردند برتری عددی در جایی که حق و باطل روبرو می‌شوند، اهمیتی ندارند و پیروزی حسین (ع) با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی است و امام حسین (ع) اولین شخص سیاستمداری است که تا امروز احدی، سیاستی به موثری سیاست او نداشته است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: این نهضت به مردم نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد افزود: عاشورا مدرسه انسان ساز، پدیده‌ای زنده، مولد، موثر و پدیده استثنایی تاریخ اسلام و دارای آثار ارزشمند و انسان ساز است.

وی گفت: اگر چنین حادثه جانگدازی پیش نیامده بود، ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو شوند.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد افزود: ۴۰ سال است انقلاب اسلامی با کشتی عاشورا فتوحات ماندگاری را بدست آورده است، این منظومه فکری با تمام ارزش‌ها یک جریان عظیم و قدرتمند سیاسی و اجتماعی است که با مروارید‌های غلطان اشک، جرعه جرعه معرفت، بصیرت، شجاعت و معنویت را در کام جان و روان انسان می‌ریزد.

وی با اشاره به اینکه عاشورا مهم‌ترین منبع حیات امت اسلامی در طول تاریخ بوده است و خواهد بود، گفت: این منظومه فکری راه را می‌نمایاند، بستر حرکت پرشتاب انسان و جامعه را هموار می‌کند و مخاطب شایسته خود را تربیت می‌کند و به مقصد می‌رساند.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد با اشاره به اینکه عاشورا به صورت شفاف، جنگ بین دو اسلام یزیدی و اسلام دین مدار، اخلاق مدار، عزتمدار و در یک کلمه اسلام ناب محمدی و انقلابی است، افزود: این مدرسه عاشوراست که با درس استقامت و ایستادگی و بصیرت؛ فرهنگ مسلط امروز جوامع بشری را به فرهنگ انقلابی و مقاوم و پیروز تبدیل کرده است.

وی گفت: تردید نکنید، اگر مدرسه عاشورا نبود، انقلاب اسلامی تولد نمی‌یافت و اگر مدرسه عاشورا نبود از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی‌کردیم، امروز سوریه پیروز، عراق مقتدر، لبنان مقاوم و خط شکن، بحرین ایستاده و صبور و یمن افتخارآفرین تولد نمی‌یافت.

امام جمعه موقت تهران افزود: با برافراشتن پرچم سرخ عاشورا امروز هم جنگ تمام عیار اقتصادی غرب، نردبان رشد و جهش اقتصادی ایران اسلامی خواهد بود.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد با اشاره به اینکه عاشورا رمز حیات دین در عصر جدید است، گفت: این پدیده مولد هر سال با درخششی نو، ظهور می‌کند و انوار فروزانش را بر جوامع انسانی می‌تاباند.

وی افزود: تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب، جوانان را به آراستگی علمی و اخلاقی و رفتاری برای فراهم آوردن زمینه ظهور این تمدن در گام دوم انقلاب دعوت کردند، بدون تردید جان مایه خود را از عاشورای حسینی گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در عاشورا شاخصه‌های حیات انسانی، تمدن اسلامی، نظم نوین جهانی تبلور یافته است، عاشورا تبلور انسان، جامعه و حاکمیت در تراز اسلام است و ما تفکر عاشورا و اندیشه عاشورا را در بستر خلق و تربیت انسان در تراز دین، ساختن جامعه در تراز قرآن و شکل گیری نظام اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر اسلام باید بیابیم.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد با اشاره به اینکه موضوع عاشورا تربیت انسان است، افزود: با تربیت فرد انسان مبتنی بر فرهنگ عاشورا، جامعه انسانی ساخته می‌شود و جامعه انسانی در تراز نظام سیاسی آن همان نظام سیاسی با محوریت شخصیتی، چون حسین بن علی بن ابیطالب (ع) است.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد گفت: اگر این مدرسه نبود، یمن قهرمان نمی‌توانست ۵ سال در محاصره همه قدرت‌های استکباری با امید استقامت کند و هر روز برگ درخشان و زرینی خلق کند.

وی با اشاره به اینکه بنای ستم هر چند ظاهرا عظیم و استوار باشد، در برابر حقیقت، چون پر کاهی است، افزود: استکبار جهانی آمریکا، متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدانند نگاه امت به پاخاسته در سراسر دنیای اسلام به همه قدرت استکباری جهان؛ همان نگاه امام حسین (ع) است.

حجّت‌الاسلام محمّدحسن ابوترابی فرد گفت: حسین (ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خویش به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت و یک نویسنده فرانسوی معاصر می‌گوید با عزاداری برای حسین (ع)، سوگواران می‌دانند که تسلط و استثمار را نباید قبول کرد و این تفکر عاشوراست، این سیاه پوشان در عزای حسین (ع) که عظمت عاشورا را در سوگواری‌ها و عزاداری‌ها و قطرات اشک حیات آفرین خود فریاد می‌کنند، منطق عاشورا را فریاد می‌زنند و این منطق، دنیای اسلام را به جبهه پیروز مقاومت تبدیل کرده است.

وی گفت: تمام دغدغه سکان دار هوشمند انقلاب اسلامی آن است که جوامع اسلامی و ایران اسلامی باید نماد یک جامعه عاشورایی باشد، تمام آن ارزش‌ها را در ظرفیت خود به نمایش بگذارد و این راه رسیدن به اقتدار و عزت است، این حرکت، مسیر خلق قدرت را هموار می‌کند، مدرسه عاشورا یعنی مدرسه بصیرت، عزت، مقاومت، ایستادگی، اخلاق، معرفت و عبادت.

امام جمعه موقت تهران افزود: جامعه عاشورایی باید در همه این اوضاع و عرصه‌ها نماد و مظهر نهضت عاشورا باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.