×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در حالی دومین روز خود شنبه (۱۸ دی‌ماه) را پشت سر گذاشت که این روز مصادف با آغاز فصل اجراهای تئاتر خیابانی و رادیوتئاترهای حاضر در این جشنواره بود.

روز جمعه (۱۷ دی‌ماه) به‌عنوان اولین روز جشنواره تئاتر سردار آسمانی تنها به افتتاحیه این رخداد اختصاص داشت و از روز هیجدهم دی‌ماه، پنج گروه نمایشی در بخش تئاتر خیابانی و سه گروه در بخش مسابقه رادیوتئاتر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی آثار خود را به مخاطبان ارائه دادند.

استقبال و مهمان‌نوازی دیار کریمان از هنرمندان تئاتر

آن‌چنان که پیش‌از این گفته و دیده شده بود در حوزه تبلیغات محیطی و شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برگزاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی چندان نشانه‌ای به چشم نمی‌آید. همین عامل این گمانه را میان حاضران در این رخداد به وجود آورده بود که شاید استقبال شایان‌توجهی از آثار هنرمندان حاضر در این رویداد نشود.

اما با آغاز نخستین اجرای نمایش خیابانی از ساعت ۱۰ صبح در میدان گنجعلی‌خان به‌عنوان اولین محل اجرای نمایش‌های خیابانی مخاطبان و هنردوستان دیار کریمان (شهر کرمان) به‌عنوان میزبان این رویداد خود را به محل اجرا رسانده و با حضور گرم و پرشور خود خوشامدگویی گرم‌تری را به رسم میهمان‌نوازی از هنرمندان گروه نمایشی «مضیف» و هیات داوران این بخش متشکل از مهرداد رایانی‌مخصوص، شهرام کرمی و حسین مسافرآستانه به‌جای آوردند

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای فرهنگ‌سازی حتی در شرایط آبی شهرها

آنچنان‌که در نشست خبری این رویداد از زبان محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی گفته شده بود، باوجود بستر اصلی اجراهای این رویداد که بر حوزه آثار نمایش خیابانی استوار است، تمام تلاش دست‌اندرکاران بر آن خواهد بود تا نه‌تنها رعایت‌کننده شیوه نامه‌های بهداشتی باشند بلکه بتوانند به واسطه فرهنگ مخاطبان هنر تئاتر آموزشی را نسبت‌به رعایت اصول بهداشتی در محیط‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

همچنین بارها از زبان مسئولان نیز شنیده‌شده که با وجود قرار گرفتن کشور در شرایط آبی در سایه تسریع روند واکسیناسیون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع و اوج‌گیری سویه‌های جدید ویروس کرونا به شمار می‌رود.

این مهم را نه‌تنها مسئولان جشنواره با قرار دادن صندلی‌ها به فاصله‌ یک‌ونیم متر از یکدیگر رعایت کرده بودند که مخاطبانی که هم‌زمان با پر شدن صندلی‌ها به شکل ایستاده به دیدن نمایش‌های حاضر در جشنواره می‌پرداختند نیز رعایت‌کننده فاصله یک تا یک‌ونیم متری بودند و این خود بازتاب‌دهنده همان فرهنگ تئاتری و مخاطبان آن است که می‌تواند الگوسازی در جامعه را بر عهده داشته باشد.

باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

تئاتر بستر تزکیه نفس و پالایش روح

در طول تاریخ تئاتر بارها گفته و شنیده شده‌است که هنر نمایش بستری برای کاتارسیس (تزکیه نفس) و رسیدن به پالایش روح و روان است. اتفاق و رخدادی که در طول تمام بزنگاه‌های تاریخی بارها به چشم دیده‌شده و تجربیات آن از سر گذرانده شده‌است.

هم‌زمان با اجرای نمایش اونی که باید باشه نیست به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی مهدی روزبهانی از تهران با توجه به رویکرد، محور و داستان این اتفاق که نقد و نظری بر مردمان کشور افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای محور مقاومت در برابر شقاوت و کشتار گروهک تروریستی و تکفیری داعش و در کنار آن مجاهدت مدافعان حرم است، متن این نمایش، شیوه کارگردانی و به تعامل کشاندن مخاطبان به‌حدی بود که کمتر می‌شد چهره‌ای یافت که با نم اشک مرطوب نشده باشد.

این نمایش که از جمله آثار تعاملی و با چالش کشیدن مخاطبان همراه بود با ایده‌ای بسیار ساده اما خلاقانه از سوی کارگردان و استفاده کردن از کِش‌هایی که به مثابه نگه‌داشتن بازیگران در مسیر مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و خباثت تفکر تکفیری و تروریستی داعش عمل می‌کردند چنان حال مخاطبان را دگرگون کرد و آن‌ها را به پالایش روح، تزکیه نفس و همذات‌پنداری با روایت، داستان نمایش و قهرمانان این اثر نمایش واداشت که نه‌تنها شاهد داوطلب شدن تماشاگران برای مشارکت در پیشبرد داستان این اثر نمایشی بودیم که آن‌چنان‌که گفته شد نمی‌توان صورتی را پیدا کرد که با قطره‌های اشک مرطوب نشده باشد.

در میان مخاطبان حتی افرادی حضور داشتند که دیدن نمایش را ولو برای لحظاتی رها کردند و دست خود را برای پوشاندن هق‌هقی که وجودشان را گرفته بود روی صورتشان گرفته بودند.

باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

تقدیر مردمی از خانواده شهید

در پایان اجرای نمایش اونی که باید باشه نیست گروه نمایشی به سرپرستی و کارگردانی مهدی روزبهانی با دعوت از خواهر شهید جانب مبشر، اثر نمایشی را به روح بلند این شهید تقدیم کرد. همچنین تقدیر ویژه‌ای از خواهر این شهید به عمل آمد.

مخاطبان و تماشاگرانی که همراهی پرشکوهی توام با اشک و بغض را با این اثر نمایشی داشتند نیز به‌محض متوجه شدن این مراسم تقدیر، تجلیل و تقدیم با ذکر ممتد صلوات و قرائت فاتحه‌ای خواهر شهید مبشر را بدرقه کردند.

باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

رسیدن دومینوی تاخیر اجراها به جشنواره تئاتر سردار آسمانی

اتفاق دیگری که از حاشیه‌های نخستین روز جشنواره تئاتر سردار آسمانی در بخش تئاتر خیابانی به شمار می‌رفت رسیدن دومینوی تأخیر در اجرای آثار نمایشی به جشنواره سوم تئاتر سردار آسمانی مانند بسیاری دیگر از جشنواره‌های تئاتر کشور بود. آسیبی که حتی در برگزاری جشنواره تئاتر فجر با چهار دهه سابقه و میزبانی آثار این رویداد از مخاطبان بارها شاهد بودیم.

داستان از آنجا آغاز شد که یکی از گروه‌های نمایشی (از تهران) بعد از اجرای داوری باید برای اجرای مردمی خود را به گلزار شهدا کرمان می‌رساند تا نمایش خود را به صحنه ببرد اما با چیزی حدود ۳۵ دقیقه تاخیر این اثر را به برای مخاطبان اجرا برد.

نکته جالب آنکه مخاطبان که برنامه اجرای این گروه را می‌دانستند تمام این مدت را در گلزار شهدا به رسم میهمان‌نوازی برای استقبال از این گروه نمایشی تأمل کردند و البته فرصت را غنیمت دانستند و به زیارت اهل قبور به‌ویژه مقبره شهدای حماسه هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و مزار سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی پرداختند

ناگفته نماند که گروه نیز بعد از رسیدن به محل اجرا تمام تلاش خود را کرد تا ضمن قدردانی از صبر و تحمل تماشاگران از آن‌ها به‌سبب این تأخیر عذرخواهی کند.

باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

تاخیری دیگر این بار در رادیو تئاتربرای نصب دکور!

بخش رادیو تئاتر به‌عنوان بخشی دیگر از سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی که به شکل رقابتی برگزار می‌شود نیز فصلی دیگر از اجراهای اولین روز اجرای آثار نمایشی در سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی را به خود اختصاص داده است.

در این روز (شنبه ۱۸ دی ماه) که طبق برنامه سه نمایش قاسم‌آباد، معمای شام و دلدار قرار بود که به مخاطبان و داوران این بخش ارائه شود نمایش اول قاسم آباد که کاری از گروه هنرمندان کرمان بود با تأخیری ۴۰ تا ۴۵ ‌دقیقه‌ای سالن را به گروه بعدی تحویل داد.

اجرای نمایش معمای شاه به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان که بنا بود در قالب اجراخوانی نمایش رادیویی (اجرای نمایش رادیویی که نیازمند نصب دکور است) صورت گیرد، نیز برای نصب دکور مد نظر همان وقفه ایجادشده را ادامه دادند که این مساله گروه داوران را برای تماشای این اثر دقایقی منتظر نگه‌داشت

پیش‌از آغاز اجرای نمایش و داوری اثر شرایط و دلیل ایجاد این تاخیر برای گروه داوران توضیح داده شد و به رسم ادب و احترام برای اعضای شناخته‌شده و پیش‌کسوت داوران بخش مسابقه رادیوتئاتر جشنواره تئاتر سردار آسمانی متشکل از بهرام ابراهیمی، امین اشرفی و شهرام جهانبازی کارگردان این اثر محمد رادمهر از هیات داوران عذرخواهی کرد.

باران اشک و دومینوی تاخیر در اجراها

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ۱۸ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ به دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان در حال برگزاری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.