×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بازار بورس، یک پروسه مشخص

یادداشت/ پریسا شریف زاده-کارشناس ارشد روابط عمومی

در هفته های گذشته شاهد کاهش پیاپی و کف شکنی مکرر شاخص کل و هم وزن بوده ایم که این خود منجر به ایجاد صف های فروش در اکثر نمادها شده و تقریبا در تمامی گروه ها شاهد افت قیمت ها تا ۵۰ درصد بوده ایم. که در نهایت موارد مذکور باعث شده تا افراد اعتماد خود را نسبت به بازار از دست داده و تحت تاثیر جو روانی با اخذ تصمیم های هیجانی به این موضوع دامن زدند و ضررهای بیشتری را برای خود و دیگران بر جای گذارند.

حال سوال به وجود می آید، مسبب این اتفاقات چه کسانی می باشند و اصلا چرا بازار سرمایه با آن همه شور و اشتیاق به این روز افتاده است، در ادامه بررسی عوامل مختلف می پردازیم.

با مطالعات انجام شده بین افراد به این مهم دست یافتیم که عدم آموزش و مطالعه از بازارهای مالی، عدم آگاهی از ریسک های بازار سرمایه و بررسی تمام جوانب سرمایه گزاری، بی برنامه گی بیشترین تاثیر را در ریزش این بازار داشته است.

موضوع بسیار مهم و حایز اهمیت در ورود  به هر بازاری آموزش و کنترل هیجانات درونی افراد می باشد، افرادی که بدون آموزش و صرفا بر اساس شنیده ها در بازارهای مختلف به جهت سرمایه گزاری قدم می گزارند در نهایت متضرر خواهند شد. با مطالعه درست می توان اطلاعات کامل از بازار مورد نظر، ریسک ها و تهدید های بازار هدف و… به دست آورد و در نهایت افراد پس از آن می توانند با برنامه ریزی و تعیین استراتژی های خرد و کلان و ایجاد برنامه های مالی کوتاه و بلند مدت به دلخواه خود دست یابند.

نتیجه ای که در حال حاضر شاهد آن هستیم دقیقا به خاطر ورود افراد با عدم آگاهی و آموزش بوده و خرید و فروش هایی که صرفا بر اساس هیجانات روحی و گفت و شنود ها انجام شده است.  افرادی که در حال حاضر متضرر می باشند مجدد تحت تاثیر جو روانی حاکم بین دیگر افراد دست به فروش سهم های خود با ضرر می شوند و به موضوع ریزش بازار بیش از پیش دامن می زنند.

حال سوال بسیار افراد این می باشد، چه باید کرد؟

افراد باید بدانند یکی از بارزترین مشخصات بازار بورس و سرمایه تکرار و اصلاح می باشد به این ترتیب که پس از رشد های نجومی اصلاح ها و سقوط های نجومی نیز اتفاق خواهد افتاد و بالعکس پس از اصلاح و ریزش های مکرر صعود رخ خواهد داد، به این ترتیب افراد با کنترل هیجانات درونی خود و صبر و شکیبایی می توانند به اهداف خود دست یابند و سود های مورد نظر را به دست آورند. در این فرصت که جز صبر و شکیبایی راهی را نداشته می توانند به آموزش، کسب آگاهی بپردازند تا بازار سرمایه مجدد به روال عادی خود بازگشته تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب نمایند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.