×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای است

تجارت گردان | بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی گفت: بازار سرمایه کشور نیز در این زمینه در حال گذار به سمت مردمی شدن است که موضوعاتی نظیر آزادسازی سهام عدالت و نیز عرضه‌های اولیه بزرگ به خوبی مصداق این موضوع است.

او با تاکید بر اینکه حضور مردم در بازار سرمایه باید بر اساس پس‌انداز آنها و نه از طریق فروش ملک، خودرو  یا دریافت وام باشد، عنوان کرد: قرار نیست به هر قیمتی مردم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند مثلا خانه یا اتوموبیل خود را بفروشند؛ چرا که این روش غلطی است و سرمایه اصلی زندگی آن‌ها را در معرض ریسک زیادی قرار می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه مردم و سرمایه‌گذاران باید با شناخت کافی از ماهیت بازار سرمایه و کسب آگاهی و دانش در این بازار حضور پیدا کنند، بیان کرد: در دنیا بحث نهضت سواد آموزی مالی قدمت چند ده ساله دارد و استانداردهای بین‌المللی برای آن تعریف شده است که مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت و رفتار و گرایشات مالی را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه داشتن سواد مالی موجب ارتقای رشد مالی فرد و در نهایت رشد اقتصادی جامعه می‌شود، اظهار کرد: این روزها خیلی از افراد در مورد بورس و بازار سرمایه و نحوه ورود به آن سوال می‌کنند و در محافل مختلف صحبت‌های زیادی در مورد این بازار مطرح می‌شود، اما باید توجه کرد که رشد بی‌سابقه اخیر در بازار سرمایه را نمی‌توان همواره برای آینده نیز تضمین کرد زیرا بروز نوسان در این بازار همیشه محتمل است.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: ضروری است سرمایه‌گذاران با علم به این موضوع و توجه به این نکته که نوسان قیمت‌ها ذات این بازار است، اگر تسلط و آشنایی کافی و کامل با مباحث بورسی و بازار سرمایه ندارند از مشورت افراد خبره برای ورود به این بازار استفاده کنند.

به گفته هامونی شرکت‌ها و نهادهای مالی، مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار از مهمترین نهادهایی هستند که برای ورود به بازار سرمایه از مشورت و تخصص آن‌ها می‌توان بهره برد و فهرست آن‌ها در سایت سازمان به نشانی www.Seo.ir قابل مشاهده است.

مدیرعامل فرابورس همچنین به شبکه‌های مجازی که اقدام به سیگنال‌فروشی می‌کنند، اشاره کرد و افزود: اعتماد به سیگنال‌های ارائه‌شده در فضای مجازی و در شرایط صعودی بازار شاید بازدهی کوتاه‌مدتی را نصیب سرمایه‌گذاران کند، اما غفلت سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از دریافت مشاوره و تخصص نهادهای مالی دارای مجوز برای سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی در بازار سرمایه طبیعتا مشکلات و تبعاتی را برای آنها در میان مدت تا بلندمدت به همراه دارد.

هامونی با تاکید بر این موضوع که بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای است و نگاه به آن باید میان‌مدت تا بلندمدت و پرهیز از هیجان باشد، خاطرنشان کرد: در خصوص بحث هیجان در بازار سهام باید گفت در چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی شرایط خاصی در بازار سرمایه حاکم بود و به ویژه افراد تازه‌وارد، صف‌های فروش سنگینی را در بسیاری از سهام مختلف رقم زده بودند، در این زمینه نتایج بررسی ما نشان داد ۴۷ درصد از سرمایه‌گذارانی که در صف‌های فروش قرار داشتند کمتر از ۸ ماه و ۶۷ درصد کمتر از ۱۸ ماه سابقه فعالیت در این بازار را داشتند که این افراد طبیعتا با مشاهده افت و خیزهای بازار دچار استرس می‌شوند و هیجان خود را به صورت سفارش‌های خرید و فروش سنگین وارد سامانه می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در آن روزها هلدینگ‌ها، حقوقی‌های بزرگ و … با خرید سهام از بازار حمایت کردند، اشاره کرد: پس از فروکش کردن هیجانات بازار خریداران بازدهی ۱۵ تا ۲۰ درصدی را کسب کردند که به خوبی نشان می‌دهد به این بازار باید با دید میان‌مدت تا بلندمدت نگاه کرد و از هیجانات پرهیز کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.