×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۳
بازطراحی مدل کسب و کار سازمان با تسهیلگری روابط عمومی ها

تحولات روز افزون جهانی، رشد شتابان فناوری و محیط مملو از تغییر، برنامه ها و اقدامات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این تغییر شامل موجهایی از اختلال در عملکرد، فناوری، پایداری و پویایی سازمان‏ها است و روابط عمومی ها نیز به عنوان بخشی از این اکوسیستم جدای از این تغییرات نبوده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی کارآفرینی در سازمان‏ها، فرصتهای جدیدی برای داشتن یک برنامه جامع ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار خود خلق و مورد استفاده قرار ‏دهند و همچنین تهدیدهای ناشی از این تغییرات را مدیریت کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن به نقل از خبرگزاری تسنیم، وی در این یادداشت که روز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه در خبرگزاری یادشده به چاپ رسیده ضمن بیان مطلب فوق بیان می دارد:
با این وجود علیرغم همه تلاش ها و اقداماتی که در حوزه ارتباطات و روابط عمومی انجام شده، بررسی ها نشان می دهد آنها کمتر توانسته اند ماموریت و رسالت خود را برای داشتن یک برنامه ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار ایفا نمایند و حال سؤال اصلی این است که “روابط عمومی ها چگونه می توانند در تحقق نوسازی مدل کسب و کار در سازمان تلاش کنند و این موضوع مستلزم چه نظام تدبیری و الزامات نهادی است؟”
امروزه به تعبیری در یک دهکده جهانی به سر می بریم و روند استفاده از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و ابزارهای آن روز بروز در حال افزایش بوده و به همین ترتیب پیشبرد اهداف سازمان و رضایت ذینفعان به شدت به سرعت تبادل اطلاعات و ارتباطات در آن وابسته شده است و هر سازمانی که اطلاعات و حلقه ارتباطی گسترده تری داشته باشد از قدرت و سرعت پیشرفت بیشتری برخوردار خواهد بود و در پاسخ به تحولات محیطی و رقابت، بالطبع سرعت عمل بیشتری خواهد داشت.
روابط عمومی هوشمند و مجهز به ابزارهای نو به جهت نقش ارتباطی که از سازمان می پذیرد و واسط بودن بین محیط داخل و خارج از سازمان، نقشی کلیدی در تسهیلگری، تنظیم گری و انتقال اطلاعات بین ارکان داخلی و خارجی سازمان دارد و در جهت نوسازی مدل کسب و کار به موجب داشتن این اطلاعات تاثیرگذاراند.
در شرایط رقابتی امروز ایجاد استراتژی های نوین، دستیابی به فرصت های کارآفرینی و توسعه فن آوری ها، قابلیت‏ها و ارائه محصولات و خدمات، نیاز به ایجاد تغییر در مدل های کسب و کار دارد و سازمان‏ها نیازمند نوسازی ارکان کلیدی کسب و کار خود متناسب با فرصت های محیطی هستند. این مهم مستلزم بازطراحی ساختاری و رفتاری سازمان ها برای بهره‏جویی از همان فرصت‏های و مدیریت و کاهش تهدیدها می‏باشد که به ظهور مدل های جدید کسب و کار منتج می‏گردد و در این خصوص نقش روابط عمومی های هوشمند با توجه به ابعاد کارکردی و وظایفی که در سازمان برای پایش مستمر شاخص های محیط کسب و کار برای تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در سازمان دارند بیش از پیش مهم و حیاتی است.
نوآوری مدل کسب و کار، زمینه پژوهشی جدید در ادبیات کارآفرینی سازمانی و نوسازی استراتژیک کسب و کارها می‏باشد که امکان کسب مزیت های رقابتی نو از طریق همسوسازی ارکان اساسی کسب و کار با تغییرات محیطی را فراهم می آورد و روابط عمومی در این شرایط جدا از این مهم نمی تواند باشد.
مدل کسب و کار به طراحی یا معماری سازمان برای ایجاد، انتقال و کسب ارزش اشاره می کند که شامل ابعاد اساسی ارزش پیشنهادی، بخش بندی مشتریان، نحوه تولید و توزیع ارزش و جریان درآمدی شرکت است. به عبارات دیگر، مدل کسب و کار اشاره به چه ارزش پیشنهادی، برای چه کسی، چگونه و چرا دارد؟
نوسازی مدل کسب و کار تنها محدود به شرکت ها و کارآفرینان به عنوان بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی نمی شود و سایر نهادها همچون روابط عمومی ها می بایست علاوه بر اصلاح و نوسازی مدل‏های کسب و کار خود (مدل ها ارتباطی و…) در نوسازی مدل‏های کسب و کار سازمان نیز تاثیر گذار باشند و از این مسیر به دلیل تاثیری که در جریان خروجی سازمان (درآمد، ارتقاء بهره وری و….) خواهند داشت قطعا نقش و جایگاه خود را در سازمان بازیابی کرده و به عنوان یکی از مهمترین ارکان آن تلقی می گردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.