×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بازگشایی جمعه بازار صدساله تا برنامه‌ریزی برای ۳۰ کشور هدف گردشگری

کمتر از یک ماه دیگر به مراسم تحلیف ریاست جمهوری مانده است؛ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در حال گفت و گو برای انتخاب و معرفی فرد مورد نظرشان برای پست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به رئیس جمهور منتخب هستند؛ در این میان اسامی افراد پیشنهادی نیز در رسانه‌ها منتشر شده است؛ قطعا اگر وزیر پیشنهادی از جایگاه قوی در دولت برخوردار باشد می تواند هیات دولت را به اهمیت، جایگاه و تاثیر گذاری این وزارت‌خانه در کشور آگاه کند.

واقعیت این است که گردشگری نیاز به کمک و یا بسته حمایتی دولت ندارد؛ صنعت گردشگری خود کمک حال دولت‌ها برای درآمد و ارز آوری محسوب می شود.

دولت تنها نیاز است چوب لای چرخ صنعت گردشگری نگذارد و بگذارد این صنعت به مسیر خودش برود. گردشگری مسیر خودش را بلد است تنها لازم است مسیر مسدود نشده باشد. کارشناسان حوزه گردشگری همچنین می گویند ایران برای جذب گردشگر باید روی کشورهای همسایه حساب باز کند. در تمام دنیا نیز همین اتفاق می افتد. مثلا ۸۰ درصد گردشگران اسپانیا از کشورهای همسایه اش هستند.

بازگشایی جمعه بازار یکصد ساله تا برنامه‌ریزی برای ۳۰ کشور هدف گردشگری

۳۰ کشور بازار هدف گردشگری ایران هستند

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی درباره کشورهای هدف گردشگری ایران و شیوه های بازاریابی و تبلیغات در این مناطق گفت: بازارهای هدف گردشگری براساس یازده شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص تعیین می‌شوند و در حال حاضر ۳۰ کشور جهان در ۴ گروه به عنوان کشورهای بازار هدف گردشگری ایران سطح‌بندی و اولویت‌بندی شده‌اند.  

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: کشورهای چین، عراق، جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و عمان، بااولویت اول بازار هدف گردشگری ما هستند و بر اساس شاخص‌های ارزیابی کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان هم در گروه دوم هدف گردشگری قرار دارند؛ همسایگی، هم‌مرز و نزدیک‌بودن با ما بسیار مهم است، هندوستان اگر چه هم‌مرز ما نیست، اما قرابت و اشتراکات فرهنگی تاریخی باعث می‌شود در اولویت نخست قرار گیرد؛ داشتن بازارهای مشترک و متنوع و یا مانند چین و روسیه داشتن روابط سیاسی و اقتصادی در سطح راهبردی هم از شاخص‌های ارزیابی و انتخاب برای بازار هدف است.

بازگشایی جمعه بازار یکصد ساله تا برنامه‌ریزی برای ۳۰ کشور هدف گردشگری

کشف آثار تاریخی در مسیر لوله گذاری گاز در ایلام

بهزاد فریادیان سرپرست هیأت کاوش باستان شناسی گفت: پروژه کاوش، مطالعه و حفاظت از آثار تاریخی در مسیر لوله گذاری گاز رسانی به روستای سرابکلان در شهرستان سیروان استان ایلام با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه کاوش، گفت: روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام از دیر باز بر روی شهرتاریخی سیروان قرار گرفته و امروزه با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰خانوار بر روی این شهرتاریخی ساکن مانده است.

او افزود: در پی پیگیری های اهالی روستا و تصمیمات مقامات استان، سیستم گازرسانی به این روستا در مراحل اجرایی قرار گرفت و در این راستا از محل اعتبارات شرکت گاز استان اعتباری برای کاوش، مطالعه و حفاظت آثار در مسیر گاز رسانی به روستا بصورت هم زمان (هم حفاری دستی و هم لوله گذاری) در نظر گرفته شد.

بازگشایی جمعه بازار یکصد ساله تا برنامه‌ریزی برای ۳۰ کشور هدف گردشگری

حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

با تلاش‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پس از حدود ۲۰ سال، سیستم حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) وارد فاز اجرایی شد.

 در نشستی که  با حضور علی‌اصغر مونسان ،  جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و جمعی از مدیران دو دستگاه برگزار شد، بررسی نهایی فاز مطالعاتی و فاز پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری بررسی و در خصوص فاز اجرایی این سیستم دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: تا قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد. این صنعت در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محرک سایر صنوف است و با رونق حوزه گردشگری شاهد رونق در کسب‌وکار سایر صنوف هستیم.

مونسان افزود: یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته است استفاده از هوش مصنوعی است، پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند؛ با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمندسازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.

جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو بعد از یک سال وقفه برگزار می‌شود

 جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه‌ای یک ساله به ‌دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان به میزبانی چین برگزار می‌شود و دو اثر «منطقه هورامان» و «راه‌آهن سراسری» از ایران در آن بررسی خواهد شد.

چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) در شهر فوجوی چین تشکیل می‌شود و از ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه (۲۵ تیر تا ۹ مرداد) به صورت آنلاین ادامه خواهد یافت. این جلسه، ترکیبی از موضوعات سال گذشته و امسال است که در طول آن بسیاری از اماکن و جاذبه‌های گردشگری جهان به‌عنوان میراث جهانی معرفی خواهند شد.  

طبق برنامه در تاریخ ۱۶ ژوئیه،  آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، در افتتاحیه جلسه شرکت خواهد کرد. در این جلسه، کمیته میراث جهانی وضعیت حفاظت ۲۲۵ مکان که قبلا در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و اکنون ۵۳ مورد از این اماکن را که در معرض خطر قرار گرفته‌اند، بررسی خواهند کرد.  

همچنین از ۲۴ ژوئیه،  کمیته میراث جهانی شروع به بررسی اماکنی خواهد کرد که برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نامزد شده‌اند. این برنامه با نامزدهایی آغاز می‌شود که از سال گذشته در نوبت بررسی بودند. در میان این نامزدها نام منطقه هوارامان و راه‌آهن سراسری از ایران به چشم می‌خورد.  

تاکید ایران و آلمان برگسترش همکاری در حوزه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: همکاری‌های خوبی با کشور آلمان داشتیم و کارهای مشترک زیادی در حوزه میراث‌فرهنگی با این کشور انجام دادیم، آماده‌ایم این همکاری‌ها گسترش و تداوم پیدا کند.

 هانس اودو موتسِل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با علی‌اصغر مونسان  دیدار و گفت‌وگو کردند.

مونسان در این دیدار گفت: کشور آلمان در حوزه گردشگری جزو سه کشور اروپایی است که گردشگران آن به ایران سفر می‌کنند. ایرانی‌ها نیز به مردم آلمان علاقه‌مند هستند.

او افزود: در همه زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آماده همکاری با کشور آلمان هستیم. خوشبختانه ایران و آلمان روابط خوبی داشته‌اند و دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: در حوزه صنایع‌دستی که یکی از مزیت‌های بزرگ کشور ما به‌شمار می‌آید، آمادگی داریم تا نمایشگاه‌های مشترک در این خصوص برگزار کنیم. در حوزه گردشگری نیز امیدواریم پس از کرونا به حالت قبل برگردیم تا روابط گردشگری دو کشور گسترش و بار دیگر رونق پیدا کند.

فعالیت جمعه بازار جویبار بعد از ۱۵ ماه وقفه آغاز می‌شود

 فعالیت جمعه بازار جویبار که با آغاز شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، از روز جمعه ۱۱ تیر ماه جاری بار دیگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌شود.

بازار جویبار که قدیمی ترین بازار سنتی مازندران به قدمتی بیش از یک قرن به شمار می رود، از نخستین جمعه ماه اسفند سال ۹۸ و یک هفته پس از ورود ویروس کرونا در مازندران بسته شد و تعطیلی آن بدون وقفه ادامه یافت.

اگر چه اوایل تیر ماه پارسال پس از فروکش کردن موج نخست همه گیری کرونا یک بار اعلام شده بود که این بازار دوباره فعال می شود، ولی این برنامه عملا به خاطر شروع موج دوم کرونا در مازندران عملی نشد.

 شهردار جویبار  با بیان اینکه فعالیت جمعه بازار این شهر با آغاز شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، گفت : تصمیم برای بازگشایی این بازار که نقش مهمی در معیشت مردم منطقه دارد،  در شورای تامین شهرستان و با مشورت شبکه بهداشت و درمان اتخاذ شده است.

همت محمد نژاد افزود: البته فعالیت این بازار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به صورت آزمایشی جمعه هفته جاری از سر گرفته می شود و جمعه هفته آینده هم باز خواهد بود.

بازگشایی جمعه بازار یکصد ساله تا برنامه‌ریزی برای ۳۰ کشور هدف گردشگری

پرسه مرگ در سواحل دریای مازندران

اگرچه ستاد هماهنگی طرح سالمسازی دریا در مازندران طی چندین نوبت نسبت به تعطیلی طرح دریا و ممنوعیت شنا در سواحل خزر به طرق مختلف از جمله رسانه هشدار داد، اما آمار رسمی غرق شدن ۱۸ نفر طی خرداد ماه از سوی پزشکی قانونی نشانگر بی‌توجهی به این هشدارها است.

 پزشکی قانونی مازندران با انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تمامی ۱۸ نفری که بر اثر غرق‌شدگی در مازندران جان باختند، مرد بودند و این آمار نسبت به خرداد ماه سال گذشته نیز هشت نفر بیشتر شده است.  

طبق بررسی های پزشکی قانونی ۶۷ درصد از غرق شدگان خرداد ماه امسال مهمان و در واقع گردشگران غیر بومی بودند. ۶ نفر از غرق شدگان در سواحل محمود آباد جان و چهار نفر در چالوس جان باختند. آمار قربانیان در سواحل نوشهر، بابلسر و جویبار هر کدام ۲ نفر و در شهرهای نور و تنکابن  نیز هر کدام یک مورد بوده است.

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که ۱۲ نفر از غرق شدگان سن ۲۱ تا ۳۰ سال داشتند، سنی که تصور می شود هم شنا کردن بلد باشند و هم با قدرت بدنی که در این سن وجود دارد، از خطر غرق شدن و مرگ نجات یابند، اما بر اساس اظهارات کارشناسان، شنا کردن در دریا با استخر متفاوت است و در هر سنی،  شرایط جسمی و حتی بلد بودن به همه فنون شنا، افراد را به کام مرگ می کشاند.

آرامگاه فردوسی و باغ نادری به روی گردشگران در مشهد گشوده شد

 مجموعه‌های تاریخی آرامگاه فردوسی و باغ نادری پس از هماهنگی‌ با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تاکید بر رعایت دقیق  شیوه نامه های بهداشتی پیشگیرانه برای بازدید گردشگران و عموم مردم در مشهد بازگشایی شدند.

امیر ضیاییان مدیر روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: برای بازگشایی مجدد این مجموعه ها، با دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه شده و معاونت بهداشتی دانشگاه به استناد طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های مصوب ستاد ملی کرونا، بازگشایی این دو مجموعه گردشگری را در شرایط فعلی بلامانع دانسته است.

امیر ضیاییان افزود: براساس نامه معاونت دانشگاه، بازگشایی این مجموعه‌ها مانند لیست مشاغل گروه دو شامل بوستان ها و مراکز تفریحی، منوط به انجام نشدن فعالیت گروهی و جمعی، در شرایط کنونی کرونایی شهرستان مشهد (وضعیت نارنجی) بلامانع است.

وی ادامه داد: در خصوص فعالیت قسمت‌های موزه‌ای و سربسته این اماکن نیز، پس از بازدید میدانی و بررسی دقیق شرایط این اماکن از نظر پروتکل‌های بهداشتی، اعلام نظر خواهد شد.

آرامگاه فردوسی در باغی مصفا به وسعت ۶.۵ هکتار در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد به قوچان،  که در سالیان اخیر “بلوار شاهنامه” نامگذاری شده، قرار دارد.

پرداخت ۱۲میلیارد ریال کمک بلاعوض به غرفه‌داران معبد هندوهای بندرعباس

  پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ ۱۲میلیارد ریال کمک بلاعوض برای حمایت و جبران آسیب‌ وارد شده به زنان هنرمند سرپرست خانوار آسیب‌دیده از آتش‌سوزی معبد هندوها پرداخت شد.

 محمودیان گفت: بازارچه صنایع‌دستی که در ضلع شمالی معبد هندوهای بندرعباس در استان هرمزگان قرار داشت، در سال ۱۳۹۹ در ساعات تعطیلی دچار آتش‌سوزی شد و حدود ۲۱ غرفه از این بازارچه که در اختیار زنان هنرمند سرپرست خانوار برای عرضه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار داده شده بود، دچار آسیب جدی و موجب از بین رفتن بسیاری از کالاهای آنها شد، که خوشبختانه این حادثه خسارات جانی نداشت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی افزود: بر اساس پیگیری‌ها و بررسی ها که توسط معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان انجام شد، میزان آسیب وارد شده به غرفه‌های بازارچه صنایع‌دستی معبد هندوها مبلغ ۱۲ میلیارد ریال برآورد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.