×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بازگشت آرامش به بازار ارز / دلار به کانال قبلی خود بازمی‌گردد

احسان قمری؛ کارشناس اقتصاد بین الملل در رابطه با وضعیت بازار ارز طی ۶ ماه گذشته به ایبنا گفت: در ۶ ماه گذشته شاهد ثبات و آرامش در بازار ارز بودیم که این آرامش ناشی از اجرای سیاست تثبیت است، بنابراین موفقیت‌های بانک مرکزی در حوزه آزادسازی منابع ارزی و اجرای سیاست تثبیت باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار شده است.

وی افزود: بانک مرکزی در زمان اربعین به جای اختصاص دلار به زائران، دینار تخصیص داد که این اقدام باعث کاهش فشار به منابع ارزی شد؛ همچنین بانک مرکزی برای ارز مسافرتی به جای دلار، ارز کشور مقصد را به مسافران پرداخت می‌کرد که این دو اقدام در ثبات نسبی بازار چند ماه اخیر نقش بسزایی داشته است. 

قمری بیان کرد: هر چند که بانک مرکزی در هماهنگی با وزارتخانه‌های مختلف برای تخصیص ارز به واردکنندگان و ایفای تعهدات ارزی اقدامات مناسبی انجام داده، اما عرضه ارز حاصل از صادرات به علت عدم ثبات در قوانین و جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف نتوانست به ثبات بازار ارز کمک کند.

وی در رابطه با افزایش نرخ ارز در هفته گذشته بیان کرد: بازار ارز به تحولات اطراف چه داخلی و چه خارجی واکنش نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال زلزله هرات بازار ارز ایران را متاثر کرد، همچنین وقایع غزه با رژیم صهیونیستی نیز بر روند بازار ارز تاثیر گذار بود، البته این تاثیر مستقیم نیست، چون منابع ارزی ایران در طول چندین روز گذشته محدود نشده و سطح تقاضای مردم نیز افزایش پیدا نکرده است. 

قمری با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر به علت افزایش انتظارات فعالان اقتصادی است، گفت: افزایش انتظارات باعث می‌شود رفتار متقاضیان تغییر کند و نرخ ارز نیز به صورت کوتاه مدت افزایش یابد، اما با نگاه واقع بینانه التهابات بازار ارز کاهش می‌یابد و دلار به کانال قبلی خود بازمی‌گردد؛ چون تغییری در شرایط اقتصادی ایجاد نشده است.

کارشناس اقتصاد بین الملل تاکید کرد: آزادسازی منابع ارزی توسط بانک مرکزی بر شرایط ارزی کشور اثر دارد و گشایش‌هایی را برای ایران رقم خواهد زد که البته برای بروز اثرات آن باید صبور باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته به علت انتظارات تورمی بوده که با نگاه واقع بینانه به این موضوع که تغییری در متغیر‌های اقتصادی رخ نداده آرامش مجدد به بازار ارز برمی گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.