×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بازگشت آرامش به بازار دارو تا یک ماه آینده

سید حیدر محمدی در گفتگو با صدا و سیما، گفت: اکنون بسیاری از کمبود‌های دارویی در ابتدای زنجیره تولید حل شده است و تا یک ماه آینده در سطح داروخانه‌ها هم رفع خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به افزایش کمبود‌ها در چند ماه اخیر، در هفته‌ی گذشته نشست‌هایی با همکاران حوزه دارو داشتیم و تمرکزمان را روی تولید دارو گذاشتیم تا مشکل را حل کنیم.

حیدر محمدی تاکید کرد: عمده مشکلات شرکت‌های دارویی در به وجود آمدن کمبود‌ها این بود که بعد از تغییر نرخ ارز برای تأمین ماده اولیه مشکل نقدینگی داشتند و سیستم بانکی با وجود اینکه باید کمک می‌کرد، تأخیر‌هایی در سیستم بانکی وجود داشت که با دستور معاون اول رئیس جمهور این مشکل حل شد. موضوع دیگر مالیات بر ارزش افزوده بود که برای همه کالا‌ها به استثناء کالا‌های اساسی طبق مصوبه قانونی ۹ درصد دولتی به ۹ درصد نیمایی تبدیل شد، اما دارو و تجهیزات پزشکی جزو این کالا‌های اساسی قرار نداشت تا اینکه معاون اول رئیس جمهور ۳ آبان این را ابلاغ کرد که مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیزات هم با ارز نیمایی محاسبه شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرکت‌های دارویی که ماده اولیه شان قبل از این تاریخ در گمرک بود و نمی‌توانستند ما به التفاوت ۹ درصد نیمایی را پرداخت کنند، گفت: دوباره مصوبه‌ای از ستاد تنظیم بازار گرفته و ابلاغ شد که از ابتدای سال کلیه اقلام دارویی، تجهیزات و ملزومات مصرفی شامل این بخشنامه شود که در نتیجه ترخیص مواد اولیه از گمرک سرعت گرفت و قرار بر این شد شرکت‌های دارویی در ۷۲ ساعت بتوانند تسهیلات مورد نیاز را برای دارو تا سقف ۲۰۰ درصد فروش سال قبل از بانک مرکزی تأمین کنند.

حیدر محمدی با اشاره به مشکل پرداخت ارز نیما به شرکت‌های دارویی گفت: تخصیص ارز نیمایی به خیلی از کالا‌ها حدود سی روز معطلی داشت، اما با همکاری رئیس کل بانک مرکزی به ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: یک سری معضلاتی بود که بعضی از شرکت‌های دارویی ادعا داشتند قیمت آن‌ها زیان ده است، پس از بررسی‌ها برخی مشمول اصلاح قیمت نمی‌شدند و گفتیم خود شرکت داروساز، حسابرسی قیمت کند و اگر حسابرسی مورد توافق دو طرف، زیان ده بودن قیمت را تأیید کند ما با اصلاح قیمت از صنعت دارو حمایت می‌کنیم.

حیدر محمدی گفت: با همکاری تنگاتنگی که در هفته گذشته با صنایع داروسازی داشتیم بخش زیادی از کمبود‌ها مرتفع شد و در ابتدای زنجیره تولید بسیاری از کمبود‌ها رفع شده است، اما تا از تولید کننده به پخش و از پخش به داروخانه و به دست مصرف کننده برسد کمی زمانبر است و چند هفته‌ای طول می‌کشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر رفع کمبود‌ها تا یک ماه آینده ادامه داد: در هیچ کجای دنیا کمبود دارویی به صفر نمی‌رسد، چون از چندین هزار دارویی که تولید می‌شود ممکن است خط تولید یک دارو آسیب ببیند که اغلب با داروی جایگزین حل می‌شود، گاهی کمبود ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو هم مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون با داروی دیگر جایگزین می‌شود، اما زمانی ممکن است شرکتی که انحصار تولید دارویی خاصی را دارد اعلام کند در خط تولید این دارو مشکل ایجاد شده است شما یک مدت کوتاهی واردات کنید این مسائل قابل حل است و مهم این است که برنامه ریزی دقیقی برای رفع این کمبود‌ها انجام شود که الحمدالله در حال انجام است.

حیدر محمدی افزود: زمانی به حالت پایدار می‌رسیم که ذخایر مناسبی از دارو داشته باشیم که هم داروخانه و هم شرکت توزیع کننده و هم مردم به آرامش برسند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما قول محکمی به مردم می‌دهیم که مشکلات و نوساناتی را که مربوط به خودمان است به حداقل برسانیم، اما مدیریت عوامل بیرونی سخت است هرچند همان را باید پیش بینی، برنامه ریزی و مدیریت کنیم، اما به مردم قول می‌دهیم که اجازه ندهیم هیجانات بازار دارو مردم را نگران کند و به درمان آن‌ها آسیب بزند و تا زمانی که به ثبات وضعیت نرسیم آرام نمی‌نشینیم و این مسیر را ادامه و نوید می‌دهیم که به زودی این آرامش قابل حصول است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.