×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | بازگشت روزانه 840 پرواز ایرلاین های خارجی به آسمان ایران

سیاوش امیر مکری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پروازهای عبوری از ایران گفت: بعد از صدور هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا، پروازهای عبوری طی چند روز کاهش پیدا کرد اما طی چند روز گذشته شاهد افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران هستیم.

وی رفع التهابات در منطقه را یکی از دلایل بازگشت پروازهای عبوری به آمار گذشته دانست و گفت: شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند فضای ایران امن است و استفاده از آسمان ایران از لحاظ اقتصادی و طول مسیر به نفع آنها است به همین دلیل مجدداً پروازهای عبوری به حالت عادی بازگشت و البته رو به افزایش است و تا چند روز آینده آمار پروازهای عبوری به یک ماه قبل بازگردد.

به گفته امیر مکری ایران هیچ مذاکره‌ای با هیچ ایرلاین خارجی برای عبور از آسمان ایران نداشته است و تنها اعتراض خود را نسبت به اقدام سازمان هوانوردی آمریکا در نامه به ایفاتکا (جامعه بین‌المللی کنترلرهای ترافیک هوایی) اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: بعد از این اعتراض، ایران پیگیری‌های حقوقی را نسبت به اقدام آمریکا انجام خواهد داد اما در عین حال هیچ اقدامی در خصوص تشویق یا ترغیب ایرلاین‌ها برای عبور از فضای خود نداشتیم و خود ایرلاین‌ها بودند که متوجه شدند.

وی خبر داد که تا پیش از هشدار آمریکا به طور متوسط حدود ۸۰۰ تا ۸۴۰ پرواز در روز از آسمان ایران عبور می‌کرد که در سه هفته اخیر با کاهش ۴۰ پرواز در روز مواجه بودیم اما مجدداً در حالت بازگشت به شرایط عادی هستیم.

به گفته امیر مکری ایران سالانه حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از پروازهای عبوری درآمد دارد.

طلب ۷۰۰ میلیاردتومانی شرکت فرودگاه‌ها از شرکت‌های هواپیمایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین از طلب حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از ایرلاین‌ها خبر داد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که در این شرایط که هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها افزایش یافته است رقمی بر این مبلغ اضافه نشود و طی برنامه‌ای با گرفتن چک و تعهد تصفیه سنواتی را انجام دهیم.

وی در خصوص برنامه شرکت فرودگاه‌ها برای کاهش تعرفه‌های فرودگاهی برای شرکت‌های هواپیمایی نیز گفت: قرار بر این است تعرفه‌های فرودگاهی تعدیل شود که این برنامه اضافه بر موضوع اعمال مشوق‌ها برای جذب پرواز در برخی فرودگاه‌ها کم برخوردار است.

به گفته امیر مکری هزینه‌های شرکت فرودگاه‌ها برای خرید تجهیزات فرودگاهی و ایمنی پروازها بالا است و بر همین اساس امکان کاهش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها وجود ندارد.

وی خبر داد که اکنون دو برنامه برای به روز رسانی مرکز کنترل فضای کشور و سیستم برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد در اولویت این شرکت است که حدود ۳۵ میلیون دلار هزینه دارد و این شرکت در تلاش برای خرید این تجهیزات از شرکت‌های خارجی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: درآمدهای فرودگاهی پاسخگوی هزینه‌های راهبری فرودگاه‌ها نیست. البته برای تجهیزات مخابراتی طی سالهای گذشته اقدامات خوبی شده است اما سیستم‌های راداری و سیستم‌های مربوط به رادار و برج و اپروچ نیاز به روزرسانی دارد.

امیرمکری همچنین در خصوص عملیات حج امسال نیز گفت: در حال حاضر ۱۹ فرودگاه کشور برای عملیات حج آماده است که ۱۸ مورد آن متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و یک مورد آن فرودگاه امام خمینی (ره) است.

امیرمکری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص وضعیت خانه‌های سازمانی فرودگاه نیز گفت: در گذشته دولت مصوبه‌ای داشت که دستگاه‌های اجرایی خانه‌های سازمانی خود را واگذار کنند. مشکل فرودگاه این بود که خانه‌های سازمانی فرودگاه در داخل فنس فرودگاه بود و امکان فروش وجود نداشت بنابراین فروش این خانه‌ها از این مصوبه و دستورالعمل مستثنی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.