×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مسیر خود را به‌خوبی پیش می‌برد/ ضرورت حرکت از کارمزدمحوری به خدمت‌محوری

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «سید عباس حسینی» معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسه مجمع عمومی عادی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: همراهی سهامداران با این بانک نشان از باور و اعتقاد آن‌ها نسبت به قرض‌الحسنه و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارد. مدیران و کارکنان بانک تلاش خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و این موضوع در شاخص‌های بانک مشهود است.
وی اظهار داشت: ترکیب اعضای هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نظر تخصص، دانش و تجربه مطلوب است و حضور افرادی با تخصص‌های مختلف می‌تواند بیش از پیش به اجرای سیاست‌های وزارت اقتصاد کمک کند. از سهامداران می‌خواهم همچون همیشه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌ویژه برای افزایش سرمایه همراهی کنند.


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیشگام شبکه بانکی در تحقق بانکداری اسلامی است
حسینی گفت: دغدغه‌هایی توسط علما نسبت به عملکرد شبکه بانکی مطرح است و اینکه آیا نحوه پرداخت‌ها و کنترل‌هایی که انجام می‌شود، مطابق با بانکداری اسلامی است. ما سیاست‌های وزارتخانه را در تقویت بانکداری قرض‌الحسنه پیگیری می‌کنیم که از سمت علما نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد و با آن همراهی می‌کنند.
وی در همین رابطه افزود: معنای سخنم این نیست سایر بانک‌ها که نام قرض‌الحسنه ندارند، بانکداری اسلامی انجام نمی‌دهند. همه بانک‌های کشور در چارچوب ضوابط و قوانین اسلامی فعالیت می‌کنند. با این حال دغدغه‌هایی که باید بیشتر به آن توجه کنیم و خاستگاه آن شرع است، با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیگیری می‌شود.
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در وزارت اقتصاد، باوری جدی به بانکداری قرض‌الحسنه داریم و این موضوع را با رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی نیز مطرح کرده‌ایم. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اصرار دارند که بیش از پیش بانکداری قرض‌الحسنه را تقویت کنیم.
وی اظهار داشت: کارگروه اصلاحات بانکداری قرض‌الحسنه تشکیل شده و به اصلاحات اساسنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز کمک می‌کند. همچنین باید اصلاحات لازم در قوانین و مقررات حاکم بر بانکداری قرض‌الحسنه را تدوین کنیم.


حمایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از اقشار محروم
حسینی گفت: در چند سال نخست که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران فعالیت می‌کرد، تردیدهای زیادی در رابطه با توفیق آن وجود داشت. ‌به‌تدریج این موضوع ثابت شد که می‌تواند پا به پای بانک‌های تجاری حرکت کند و حضور جدی‌تری در عرصه تأمین مالی داشته باشه و به بخش‌هایی از جامعه کمک کند که نیازمند مساعدت‌های بیشتری هستند.
وی با بیان اینکه از منظر اقتصادی نیز سودآوری بانک مطلوب بوده، افزود: متوسط وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده، نشان می‌دهد اقشار کمتر برخوردار مخاطب دریافت این گونه وام‌ها هستند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کاری انجام می‌دهد که هم بانکداری اسلامی به شمار می‌رود و هم از مردمی دستگیری می‌کند که نیازمند مساعدت‌های اجتماعی هستند.
حسینی گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دست افراد نیازمند را می‌گیرد و با این کار رنج آن‌ها تبدیل به لبخند می‌شود. چه ثوابی از این بالاتر که دست مردم را بگیریم و رنج آن‌ها را تبدیل به لبخند کنیم؟
وی تأکید کرد: فعالیت افراد در بانکداری قرض‌الحسنه به‌صورتی است که خداوند می‌تواند برای لحظه به لحظه آن ثواب بنویسد. اینکه مردم به ما مراجعه کنند و ما در محلی باشیم که مشکلات مردم را برطرف کنیم، لطفی است که خدا به ما داشته است.
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران و کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: خداوند شما را دوست دارد و مورد توجه خدا بوده‌اید که مشکلات مردم را برطرف کنید. کسانی که تلاش می‌کنند تا احکام خداوند را جاری کنند و از مردم گرفتار دستگیری کنند، خدا برایشان اجر زیادی قائل است.


گام‌های مثبت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه بانکداری دیجیتال
وی تصریح کرد: بنگاه‌‌‌داری نباید در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شکل گیرد و همچنین این بانک نباید در پی ایجاد شعب بیشتر باشد. افزایش سرمایه، برای خرید ساختمان نیست، بلکه برای انجام کار بانکی است. نمی‌توان در هزاره سوم زندگی کرد، اما بخواهیم به صورت چهره به چهره به مردم خدمت‌رسانی کنیم. باید به سمتی برویم که همه فعالیت‌های بانکی به‌صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور مشتری در شعبه انجام شود.
حسینی در همین رابطه افزود: اگر جایی اعضای هیأت مدیره تشخیص می‌دهند که باید شعبه جدید تأسیس شود، اشکالی ندارد، اما سیاست کلان بانک نباید ایجاد شعبه باشد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیش از این نیز فعالیت‌های خوبی در حوزه بانکداری دیجیتال داشته و لازم است که این موضوع گسترش نیز پیدا کند.
وی اظهار داشت: حتماً باید از کارمزدمحوری به سمت خدمت‌محوری حرکت کنیم. متوسط کارمزد بانک باید از ۴ درصد به ۲ درصد میل کند، البته این کار باید متناسب با نوع خدمتی باشد که ارائه می‌شود.
حسینی با تأکید بر اینکه استقرار حاکمیت شرکتی اهمیت بالایی دارد، گفت: هیأت مدیره و شورای مدیران به معنای استفاده از خرد جمعی است. کارشناسی امور از سوی کمیته‌های مختلف می‌تواند منجر به تصمیم‌سازی برای هیأت مدیره شود. ما در پی ایجاد ساختارهای متعدد نیستیم، بلکه فلسفه‌ای برای هر چیزی وجود دارد که باید آن را لحاظ کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: رسیدن به حاکمیت شرکتی با آن معنایی که در دنیا رایج است، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. ما سال‌ها در کشورمان به‌صورت فرد محور کارهای مدیریتی را پیش برده‌ایم و اکنون که می‌خواهیم به سمت خرد جمعی حرکت کنیم، زمان‌بر است. می‌توانیم کمیته‌ها را جهت تصمیم‌سازی حرفه‌ای برای اعضای هیأت مدیره در نظر بگیریم.


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانکی بدون ابربدهکار
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، جوان‌گرایی را سیاست دیگری دانست که از سوی این وزارتخانه پیگیری می‌شود و در این رابطه گفت: باید در دوران مدیریت خود نسلی از جوانان شایسته را تربیت کنیم و به کار بگیریم. اعضای کنونی هیأت مدیره بانک سال‌ها کسب دانش و تجربه کرده‌اند و نیاز است که آن را به افراد جوان‌تر منتقل کنند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران،جوان است و کارکنان جوانی نیز دارد، باید حضور این جوانان در عرصه مدیریتی نیز احساس شود.
وی گفت: این موضوع هم از منظر رویکرد دولت اهمیت دارد و هم اینکه جوانان ما نشان دهند ظرفیت دارند و می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. هدفم به کارگیری جوان بی‌تجربه نیست، بلکه باید از جوانان شایسته استفاده شود.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ابربدهکار ندارد. بانک مسیر خود را به خوبی پیش می‌رود. از مدیران کنونی و سابق این بانک تشکر می‌کنم زیرا با زحمات آن‌ها بانک به این نقطه رسیده است.


خیز بلند بانک برای افزایش سرمایه به ۱۰هزار میلیارد تومان
وی تصریح کرد: این بانک موفق شده نسبت معوقات خود را به نیم درصد برساند، بسیار ارزشمند است. با اینکه تعداد زیادی وام پرداخته، اما موفق شده این نسبت را پایین نگاه دارد. با شاخص‌هایی که این بانک دارد، می‌توان از عملکردش دفاع کرد.
حسینی افزود: می‌خواهیم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را بزرگ کنیم تا در اقتصاد کشور نقش‌‌آفرین باشد. برای همین است که سرمایه آن از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. همچنین افزایش سرمایه تا ۱۰هزار میلیارد تومان نیز مد نظر باشد که بتوانیم تا پایان سال جاری با آورده نقدی که سهامداران خواهند آورد، به این عدد برسیم.
وی گفت: بانک‌ها باید افزایش سرمایه‌های متعددی بدهند تا بتوانند خود را با افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم تنظیم کند و نسبت‌هایشان نیز اصلاح شود.
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: نیاز به اصلاح قوانین حاکم بر قرض‌الحسنه، اصلاح اساسنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و همچنین حمایت بانک مرکزی و تعریف دایره‌های قوی‌تر داریم که امور مربوط به قرض‌الحسنه از سوی آن‌ها پیگیری شود. در این صورت مقیاس این بانک کلان می‌شود و در سطح بین‌المللی می‌درخشد و دنیا از تجربه‌هایی که یک بانک ایرانی داشته، بهره‌مند می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.